Publisert: , Oppdatert:
- Gro Kibsgaard-Petersen

Bygger ny losstasjon i Tananger

Rivingen av den gamle losstasjonen i Tananger har startet. En av de travleste losområdene i landet skal få ny, moderne losstasjon. Her skal 15 loser få god hvile mellom hektiske losoppdrag.

Bygget som nå skal rives kom opp i 1974. Men skriftlige kilder forteller om lostjeneste i Tananger fra midten av 1700-tallet. Det antas at man har drevet losing herfra helt fra folk bosatte seg her, altså flere hundre år tidligere.  Den nye losstasjonen vil huse 15 loser innimellom losoppdrag i Sør-Rogaland. Bygget er designet for enkel drift og vedlikehold og for å imøtekomme de ansattes behov.

Høy aktivitet
– Dette er en travel losstasjon med høy aktivitet som kjennetegnes for å ha kort utrykning på losoppdrag. Dagens losstasjon tilfredsstiller ikke dagens krav til innkvartering. For å sikre at losene har en god base i hviletiden mellom oppdrag, er det viktig å sikre et godt og tilrettelagt arbeidsmiljø., sier losoldermann Henry Djupvik i Rogaland losoldermannskap.

Losstasjonen betjener skipstrafikken i Stavanger-regionen. Hver måned utfører de ansatte ved stasjonen til sammen mellom 220 og 240 losoppdrag, tilsvarende ca. 2700 losoppdrag i året. Losene jobber to uker om gangen og bor i denne perioden på losstasjonen innimellom oppdrag.

Sommermånedene er en spesielt travel periode. Da øker antall oppdrag betydelig på grunn av cruisetrafikken. I senere år har cruisetrafikken i Stavanger-regionen hatt en positiv utvikling, og i 2017 er det planlagt ca. 200 cruiseanløp.

Varierte oppdrag
Losoppdragene i Stavanger-regionen omfatter mange ulike typer fartøy. Mange av oppdragene er knyttet til oljerelatert næring, med en hovedvekt av forsyningsfartøy til og fra Nordsjøen og tankfartøy som går med olje og gass til og fra Kårstø og Risavika.

– Vi erfarer at oppdragsmengden svinger avhengig av aktiviteten i offshore næringen. Men uavhengig av nedgangstiden i denne næringen, opplever vi stor pågang på lostjenester. Dette gjenspeiles også i at Rogaland har den største trafikkmengden i landet, med over 100 000 fartøysbevegelser hvert år, opplyser losoldermannen.
(Artikkelen fortsetter under bildet)

Viktig for rekruttering

– Det at vi nå investerer i ny losstasjon i Sør-Rogaland er viktig for fremtidig rekruttering av nye loser, spesielt med tanke på forventet økning i skipstrafikk på lang sikt, påpeker Djupvik.

Prognoser viser at vi de neste 25 årene kan forvente stor økning i skipstrafikk langs norskekysten. En Sjøsikkerhetsanalyse utarbeidet av DNV GL for Samferdselsdepartementet i 2014, forespeiler at økningen på landsbasis i denne perioden vil være på rundt 41 prosent.

Et moderne bygg
Den nye losstasjonen har et totalareal på 323,9 kvadratmeter og inneholder ni hybler, og moderne fasiliteter som vaskerom, kjøkken og treningsrom. Man har valgt miljøvennlige og vedlikeholdsfrie løsninger både innvendig og utvending. Byggekostnadene er 7,6 millioner kroner.

– Det er tegnet slik at det skal passe naturlig inn i kystlandskapet. Miljøhensyn har vært en rød tråd gjennom hele prosjektet, og det er lagt opp til bruk av mest mulig miljøvennlige og energieffektive byggematerialer, sier prosjektleder i Kystverket Vest, Svein Gunnar Vallestad.

Både riving og bygging skal utføres av Stavanger-firmaet Byggmester Sagen. Arkitektkontoret Brekke Helgeland Brekke AS, basert i Haugesund, har tegnet bygget.

  

Bildetekst til landskapsbildene over.
Den gamle losstasjonen ble bygget i 1974. Den bestod  av et eldre utkikkstårn og en boligdel av brakker. Tårnet ble tidligere brukt til å observere skipstrafikken. Ettersom man i dag overvåker skipstrafikken ved hjelp av digitale overvåkingssystemer, vil det ikke være behov for å videreføre observasjonstårnet i nytt bygg. 

Den nye losstasjonen er tegnet slik at den skal gli mest mulig inn i kystlandskapet. Man har valgt den miljøvennlige og vedlikeholdsfrie tresorten Accoya som kledning. Denne vil gråne naturlig over tid. (Illustrasjon: Arkitektkontoret Brekke Helgeland Brekke AS.)


NRK overvar starten på rivingen. Deres reportasje kan du se her. 

 

Siste nytt