Publisert: , Oppdatert:
- Gro Kibsgaard-Petersen

Enorm konstruksjon loset inn til Ølen

Plattformen Aasta Hansteen blir verdens største i sitt slag. I morgentimene i dag loste statslosene Espeland og Gangåssæter et spesialskip med det enorme dekket til det som skal bli Norges største oljeplattformen inn Ølenfjorden. Hør losenes beretning og se deres egne bilder. 

Dekket til den nye oljeplattformen Aasta Hansteen har brukt to måneder på turen fra Hyundai-verftet i Ulsan i Sør-Korea. Det er spesialskipet Dockwise «White Marlin» som frakter dekket, som losene bordet for å sikre den enorme lasten trygt inn til Westcon Yards i Ølenfjorden. 

- Det er en del planlegging som skal til når et så stort spesialfartøy skal loses, forteller losoldermann Henry Djupvik.

Nøye planlagt
Losene som hadde oppdraget har deltatt i planleggingen, slik at vind, strøm og værforhold ikke skulle overstige satte grenser. Losene ble satt om bord nordvest for Røvær med helikopter – den første helikopterlandingen på Aasta Hansteen-dekket – rundt kl 13 i går. Seilasen derfra var på 50 nautiske mil. Siden det er smalt i Ølensfjorden, var det planlagt å gå inn der i dagslys.

- Rundt klokka 08 i morges entret vi Ølensfjorden for den siste delen av seilasen, forteller los Espeland.

Ølenfjorden er 260 meter på det smaleste. Dockwise White Marlin er 216,7 meter lang, og 63 meter bred. Og Aasta Hansteen er 110 meter lang fra ytterste bom til andre siden. Den sto på tvers av båten. Plattformdekket og fartøyet raget nesten 200 meter opp.

- Rundt klokka 08 i morges entret vi Ølensfjorden for den siste delen av seilasen, forteller los Espeland.

- Vi måtte passere to andre rigger (Scarabeo 8 og West Epsilon) på vei inn, så det var en ekstra utfordring. I tillegg lå en tredje rigg (Polar Pioner) til kai ved verftet.

Snuoperasjon og presisjonsdokking
- Utenfor kai snudde vi skipet 180 grader og dokket babord side til tungløftskipet Swift som lå klar ved kai. Ved hjelp av tre taubåter utførte losene presisjonsdokking – det var viktig at fartøyet ble liggende akkurat i riktig posisjon slik at Aasta Hansteen passet inn i "krybbene" på de to andre båtene (Swift og Teal).

Hele oppdraget gikk etter planen og spesialfartøyet med sin dyrebare last var fortøyd kl 1300.

- Værforholdene var flotte, så oppdraget gikk helt etter planen, kan losene Espeland og Gangåssæter melde.

Losenes overordna, loldermann Henry Djupvik er godt fornøyd med hvordan oppdraget ble løst. 

- Vi er svært fornøyde med samarbeidet med taubåter, agent og verft, kommenterer han. 

Stor sammenstilling på sjøen planlegges 
Det 24 000 tonn tunge dekket skal nå lastes over på to spesiallektere, før det går videre til Aasta Hansteen-plattformen ved Kværner Stord. Der skal plattformdekket sammenstilles med skroget i en stor operasjon. Losformann Svein Egil Monsen fra Karmøy losstasjon og los Anders Melingen fra Viksøy losstasjon har gjennomgått simulatortestingen av denne sammenstillingen i Holland tidligere i høst. De to blir vil stå for losingen i forbindelse med operasjonen.

Største norske og største i verden
Dette blir den første Spar-plattformen på norsk sokkel – og den største i verden. Bare understellet til plattformen er ca 200 meter høyt. Oppå dette kommer plattformen. Den ferdige oljeplattformen skal installeres og kobles opp til neste år.

Bilder: Espen Rønnevi/Statoil, Tore Espeland/Kystverket og Øyvind Sætre/Westcon
Video: Espen Rønnevik/Statoil




 

Fakta

Aasta Hansteen er et gassfelt i Norskehavet, ca 320 km vest for Bodø. 
Planlagt produksjonsstart for Aasta Hansteen er siste kvartal 2018. 
Statoil er operatør på feltet.  
Lostjenesten vil følge konstruksjonen så lenge den er i lospliktig farvann.

Illustrasjonen under viser den ferdige Aasta Hansteen plattformen sammenlignet med andre store kjente konstruksjoner. (Illustrasjon: Statoil)

Siste nytt