Hva er havnesikring?

Kystverket har ansvaret for gjennomføring av ISPS-koden (International Ship and Port Facility Security Code) og havnesikringsregelverket i alle norske havner og havneanlegg som omfattes av dette regelverket.
ISPS-koden (International Ship and Port Facility Security Code) er vedtatt av FNs sjøfartsorganisasjon IMO for å forbedre sikkerheten for skip i internasjonal fart, og havneanlegg som betjener slike skip. Kystverket har ansvaret for gjennomføring av ISPS-koden og havnesikringsregelverket i alle norske havner og havneanlegg som omfattes av dette regelverket.
Fortsatt satsning på kystforvaltning, sjøsikkerhet og oljevernberedskap. Men kystdirektøren er bekymret for vedlikeholdsetterslepet.
Hva er best practice når internasjonalt regelverk for havnesikring skal implementeres, var et av temaene som ble diskutert.
Det er foretatt en mindre endring i forskrift om sikring av havneanlegg. Dette er gjort på bakgrunn av endringer i forordningen om EU-kommisjonens og EFTAs overvåkningsorgans (ESAs) inspeksjoner innenfor maritim sikring.
En god risikoanalyse er avgjørende i et godt sikringsregime. Også for sikring av havneanlegg som faller inn under den internasjonale ISPS-koden. Kystverket gjør nå tilgjengelig revidert mal for arbeidet.
Kystverkets fagfolk som jobber med Havnesikkerhet (ISPS) deltar på øvelser i norske havneanlegg. Øvelsene gjennomføres for å teste ut sikringstiltak og varslingsrutiner. Nylig var vi med da Kristiansand havn testet ut sin havnesikkerhet.