Sjømerkesystemet


Det er ikke gjort i ei håndvending å lære seg alle merkene, så anbefalingen er å sette seg inn i dette før man legger ut på tur. Her er en oversikt over det som er viktigst å ta med seg:
- Lateralmerke: Viser merkingens hovedretning (rødt om babord – grønt om styrbord)
- Kardinalmerker (kompassmerking): Viser hvilken side det er trygt å passere et skjær eller ei grunne.
- Faste merker: Markerer småskjær og grunner. Viseren peker mot sikkert farvann.
- Spesialmerker: Brukes ofte til å markere områder med begrensninger for ferdsel – som f.eks. badestrand.
- Frittliggende grunner/farer: Seilbart farvann rundt grunnen eller faren.
- Senterledsmerke: Definerer midtskillet mellom to seilingsleder.
Husk: Fortøy aldri til sjømerkene.
Det er viktig å se merkene i sammenheng med sjøkartet. Det er godt sjømannskap å ha oppdaterte sjøkart, og å planlegge turen ved hjelp av sjøkartene.
I forbindelse med båtførerprøven lærer man også om disse navigasjonsinnretningene, og hvordan man skal manøvrere i henhold til dem. Anbefalingen er derfor klar: Ta båtførerprøven for å øke kunnskapen om navigering, sjømerker og godt sjømannskap
Relaterte tema
Siste nytt
-
Anbefaler nasjonalt maritimt responssenter
Sjøfartsdirektoratet og Kystverket har utarbeidet forslag til maritim strategi for digital sikkerhet. Etatene kommer med flere konkrete anbefalinger, inkludert etablering av nasjonalt responssenter.
-
Et tilbakeblikk på fiskerihavnene
Fiskerihavner langs kysten vår skifter nå eiere. Et nytt kapitel for en svært viktig del av kysthistorien.
-
Starter utbedringen av innseilingen til Grenland rett over nyttår
Første uka i januar starter Kystverket anleggsarbeidet med å utbedre innseilingen til Grenland.
-
Kystverket selger fiskerihavner i Troms og Finnmark
Kystverket skal avhende statlige fiskerihavner. Kystverkets anlegg i følgende havner i Troms og Finnmark fylke, skal selges:
-
Effektiviserer terminalen med tilskudd fra Kystverket
Takka være et tilskudd på 20 millioner kroner fra Kystverket satser terminaloperatøren ASCO i Risavika på å redusere tidsbruken for lastebiler på terminalen med opptil 80 prosent og liggetiden for fartøyene ved kai med 20 prosent.
- Gå til nyhetsarkiv