Sjøtrafikksentralen i Horten får nytt system og ”nye” lokaler




På nyåret går sjøtrafikksentralen i Horten på lufta med et splitter nytt overvåkingssystem. Systemet ble nylig testet − med vellykket resultat.
Det nye sjøtrafikksentralsystemet forenkler og effektiviserer innsamlingen av trafikkinformasjon fra ulike overvåkings- og kommunikasjonssystemer.
Trafikkdata blir analysert, filtrert og presentert i et enhetlig skjermbilde basert på multisensor tracking, som gjør det mulig å presentere mer helhetlige situasjonsbilder om skipstrafikken basert på ulik sensordata.
− Vi har gjennomført en såkalt Site Acceptance Test, hvor vi har testet systemets integrasjon opp mot alle sensorer, blant annet radar, AIS og kamera. Testen viser at systemet fungerer optimalt. Det som nå gjenstår er å koble resterende systemer opp mot VHF utstyr, og deretter skal trafikklederne fysisk flytte inn i de renoverte lokalene, sier prosjektleder Richard Aase i Kystverket.
− Den som venter på noe godt
Trafikklederne har siden september jobbet i midlertidige lokaler i Horten, mens sjøtrafikksentralen har blitt nyrenovert. Alt fra arbeidsstasjoner, skjermer, pc utstyr, og lys- og høyttalersystemer er blitt byttet ut med nytt og moderne utstyr.
− Først vil jeg berømme både trafikkledere og losformidlere som på strak arm har tatt utfordringen med å flytte ned til midlertidige lokaler. Vi hadde håpet og flytte opp i den nye sentralen før jul, men da det gjenstod noen usikkerhetsmomenter, ble flytting utsatt til etter nyttår. Det er jo et ordtak som heter, ”den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves”, sier sjøtrafikksentralsjef Nils Petter Andersen.
Etablerer nye rutiner
Det vil bli en offisiell reåpning av sjøtrafikksentralen et stykke utover nyåret, men frem mot den tid skal det nye systemet kjøres inn. Innkjøringsperioden vil blant annet omfatte etablering av nye arbeidsrutiner og oppsett av systemalarmer. Det nye systemet får automatiske alarmer som blir synlige dersom det skjer avvik i trafikken, og som beregner mulige konflikter i trafikkbildet og ankomsttider basert på fartøyets fart og kurs.
Sjøtrafikksentralen i Horten er den andre i rekken av fem sjøtrafikksentraler som blir modernisert, etter at Kvitsøy sjøtrafikksentral gikk over til nytt overvåkingssystem allerede i vår. Innen 2018 skal Kystverket skifte ut teknisk utstyr og oppgradere lokalene til alle fem sjøtrafikksentralene.
Siste nytt
-
Hør podkaster fra Kystverket
I samarbeid med Lørn.tech har Kystverket spilt inn en podkastrekke, der de overbyggende temaene er teknologi, utvikling og innovasjon. I podkastene blir vi også bedre kjent med Kystverket og etatens samfunnsansvar og oppgaver.
-
Datadeling: En av løsningene for havnæringene
En tredje rapport fra Senter for hav og Arktis tar for seg hvordan sameksistensen mellom norske havnæringer kan bli bedre.
-
Kystverket bekymret for økende bruk av AIS på fiskeredskap
Det digitale verktøyet AIS blir i økende grad brukt som verktøy for å forebygge at vakene til fiskeredskap blir påkjørt og for å gjøre fiskeredskap lettere å finne igjen. Kystverket er bekymret for at bruken går ut over sjøsikkerheten.
-
Små romsatellitter bidrar til trygg sjøovervåkning
Til enhver tid seiler det rundt 1000 fartøy langs norskekysten og i norske havområder. Noe av denne trafikken representerer en sikkerhetsrisiko. For å forhindre ulykker som kan resultere i tap av liv eller miljøskade, overvåker Kystverket risikotrafikk i norske farvann. Her brukes det satellitt-teknologi. Nå har disse satellittene passert sin planlagte levetid. Det haster med å fornye dem.
-
Vil styrke overvåking av skipstrafikk
Kystverkets sjøsikkerhetstjenester bidrar til å redusere risikoen for akutt forurensing og tap av menneskeliv på norskekysten. Vekst i havnæringene og i sjøtransporten vil sammen med klimaendringer kreve ytterligere styrking av disse tjenestene for å unngå at sjøsikkerheten blir svekket på sikt.
- Gå til nyhetsarkiv