Sjøtrafikksentralen i Horten får nytt system og ”nye” lokaler




På nyåret går sjøtrafikksentralen i Horten på lufta med et splitter nytt overvåkingssystem. Systemet ble nylig testet − med vellykket resultat.
Det nye sjøtrafikksentralsystemet forenkler og effektiviserer innsamlingen av trafikkinformasjon fra ulike overvåkings- og kommunikasjonssystemer.
Trafikkdata blir analysert, filtrert og presentert i et enhetlig skjermbilde basert på multisensor tracking, som gjør det mulig å presentere mer helhetlige situasjonsbilder om skipstrafikken basert på ulik sensordata.
− Vi har gjennomført en såkalt Site Acceptance Test, hvor vi har testet systemets integrasjon opp mot alle sensorer, blant annet radar, AIS og kamera. Testen viser at systemet fungerer optimalt. Det som nå gjenstår er å koble resterende systemer opp mot VHF utstyr, og deretter skal trafikklederne fysisk flytte inn i de renoverte lokalene, sier prosjektleder Richard Aase i Kystverket.
− Den som venter på noe godt
Trafikklederne har siden september jobbet i midlertidige lokaler i Horten, mens sjøtrafikksentralen har blitt nyrenovert. Alt fra arbeidsstasjoner, skjermer, pc utstyr, og lys- og høyttalersystemer er blitt byttet ut med nytt og moderne utstyr.
− Først vil jeg berømme både trafikkledere og losformidlere som på strak arm har tatt utfordringen med å flytte ned til midlertidige lokaler. Vi hadde håpet og flytte opp i den nye sentralen før jul, men da det gjenstod noen usikkerhetsmomenter, ble flytting utsatt til etter nyttår. Det er jo et ordtak som heter, ”den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves”, sier sjøtrafikksentralsjef Nils Petter Andersen.
Etablerer nye rutiner
Det vil bli en offisiell reåpning av sjøtrafikksentralen et stykke utover nyåret, men frem mot den tid skal det nye systemet kjøres inn. Innkjøringsperioden vil blant annet omfatte etablering av nye arbeidsrutiner og oppsett av systemalarmer. Det nye systemet får automatiske alarmer som blir synlige dersom det skjer avvik i trafikken, og som beregner mulige konflikter i trafikkbildet og ankomsttider basert på fartøyets fart og kurs.
Sjøtrafikksentralen i Horten er den andre i rekken av fem sjøtrafikksentraler som blir modernisert, etter at Kvitsøy sjøtrafikksentral gikk over til nytt overvåkingssystem allerede i vår. Innen 2018 skal Kystverket skifte ut teknisk utstyr og oppgradere lokalene til alle fem sjøtrafikksentralene.
Siste nytt
-
Vaktskifte for verdens nordligste fyr
Norsk Polarinstitutt og Kystverket har de senere årene gjennomført en storstilt modernisering av navigasjonsinnretninger på Svalbard. Nå er Brandalspynten ved Ny-Ålesund fornyet, det som er den aller nordligste fyrlykten som finnes på jorda.
-
– Klare tilrådninger
– Nå setter vi oss grundig inn i rapporten, og ser på de sikkerhetstilrådingene som Statens havarikommisjon for transport (SHT) kommer med. Det er viktig at vi får gjennomført tiltak som vil bidra til å unngå ulykker av den typen som inntraff 8. november i fjor, sier kystdirektør Einar Vik Arset.
-
Høringsforslag til losavgifter og sikkerhetsavgifter i 2020
Etter en periode med moderat justering i losavgiftene, foreslår Kystverket i høring om sektoravgifter for 2020 en økning i losavgiftene på 4,3 prosent. Sikkerhetsavgiftene foreslås redusert for tredje året på rad, ned 2,7 prosent i 2020.
-
Millionbot til Tide Carrier
Både Kystverket og Miljødirektoratet anmeldte rederiet til lasteskipet Tide Carrier etter havariet som fant sted februar 2017. Økokrim har pålagt rederiet syv millioner kroner i bot.
-
Styrker trafikkovervåking på Svalbard med nye AIS-basestasjoner
Kystverket satte 13. september opp en ny type solcelle- og vinddrevet AIS-basestasjon på øya Prins Karls Forland vest for Spitsbergen. Dette er første gang Kystverket etablerer en AIS-basestasjon i et område uten infrastruktur.
- Gå til nyhetsarkiv