Publisert: , Oppdatert:

Kystverket bidrog til løsning i Geiranger

Etter et dialogmøte hos Kystverket Midt-Norge er det nå kommet til enighet mellom Seawalk Geiranger AS og Stranda Havnevesen.

Regionale medier har den siste tiden belyst en sak om det som har vært omtalt som en konflikt mellom den private aktøren Seawalk Geiranger AS og Stranda Havnevesen.

– Det er nok først og fremst mediene som har løftet dette opp til konfliktnivå. Det har vært noen uenigheter, men vi har i hvert fall hatt et konstruktivt møte, der vi er kommet til enighet, sier styreleder Robert Monsen i Seawalk Geiranger AS. 

Uenighet om ankringsplass
Kort forklart dreide uenigheten seg om at seawalk, som er ei privateid flytende gangbro til å få passasjerer til og fra land, er plassert ved siden av det som er den beste og sikreste ankringsplassen i Gerianger. Seawalk Geiranger AS har etablert ei bøye på dette punktet, og uenigheten har vært knyttet til at det er krevd betaling for å benytte denne bøyen - også når seawalken ikke blir benyttet. Alternativet til seawalk er den tradisjonelle skyssbåten til og frå skutesida.   

– Partene har nå snakket sammen, og er kommet til en enighet om hvordan dette skal gjøres, slik at trafikken vil kunne gå som normalt i cruisesesongen – og der sikkerheten også er ivaretatt, sier regiondirektør Harald Tronstad i Kystverket Midt-Norge.    

– Vi er glade for at Kystverket tok initiativ til dette dialogmøtet. Vi har kommet til en løsning som er langt bedre enn den situasjonen som vi hadde, presiserer Per Erik Dalen. Han er styreleder i Stranda Havnevesen.

Ettersom partene ønsker å informere rederier og agenter først, vil de ikke presentere noen tall og kostnader som løsningen innebærer.

– Verken vi eller havnevesenet har vel fått det helt som vi ville. De eneste som sånn sett har fått de som det vil, er Kystverket – som har ansvar for sikkerheten. Men begge parter har gitt litt, påpeker Monsen.

Siste nytt