Ny forskrift om krav til slepebåt for flyttbare innretninger
1. januar 2015 fikk Kystverket en ny forskrift om krav til slepebåt for flyttbare innretninger underveis i territorialfarvannet.
Samtidig oppheves forskrift 6.februar 1978 nr. 9131 om slepeassistanse for boreplattformer og andre flyttbare innretninger av tilsvarende konstruksjon under forseiling på norsk sjøterritorium og i indre norske farvann som er gitt at Sjøfartsdirektoratet. Det betyr at det nå er Kystverket som er rett myndighet og kontaktpunkt i forhold til kravene om slepebåt for flyttbare innretninger.
Den nye forskriften viderefører store deler av Sjøfartsdirektoratets gamle forskrift, men det er gjort et par materielle endringer. For det første er det nå et krav om at flyttbare innretninger med egen fremdrift skal ha slepebåten fastgjort ved seilas i territorialfarvannet. Tidligere krav var kun at disse skulle ha slepebåten som følgebåt. Videre presiseres det i forskriften at flyttbare innretninger uten egen fremdriftskraft som minimum skal benytte to slepebåter. Disse endringene medfører i stor grad at dagens praksis nå er fastsatt i forskrift.
Relaterte tema
Siste nytt
-
Vaktskifte for verdens nordligste fyr
Norsk Polarinstitutt og Kystverket har de senere årene gjennomført en storstilt modernisering av navigasjonsinnretninger på Svalbard. Nå er Brandalspynten ved Ny-Ålesund fornyet, det som er den aller nordligste fyrlykten som finnes på jorda.
-
– Klare tilrådninger
– Nå setter vi oss grundig inn i rapporten, og ser på de sikkerhetstilrådingene som Statens havarikommisjon for transport (SHT) kommer med. Det er viktig at vi får gjennomført tiltak som vil bidra til å unngå ulykker av den typen som inntraff 8. november i fjor, sier kystdirektør Einar Vik Arset.
-
Høringsforslag til losavgifter og sikkerhetsavgifter i 2020
Etter en periode med moderat justering i losavgiftene, foreslår Kystverket i høring om sektoravgifter for 2020 en økning i losavgiftene på 4,3 prosent. Sikkerhetsavgiftene foreslås redusert for tredje året på rad, ned 2,7 prosent i 2020.
-
Millionbot til Tide Carrier
Både Kystverket og Miljødirektoratet anmeldte rederiet til lasteskipet Tide Carrier etter havariet som fant sted februar 2017. Økokrim har pålagt rederiet syv millioner kroner i bot.
-
Høring av forskrifter til havne- og farvannsloven (2019)
På vegne av Samferdselsdepartementet gjennomfører Kystverket høring av forslag til forskrifter i forbindelse med at ny havne- og farvannslov trer i kraft 1. januar 2020. Høringsfristen er 1. november 2019.
- Gå til nyhetsarkiv