Publisert: , Oppdatert:
- Anne Grethe Nilsen

«Braken» i Hustadvika fått lys

Merkingen av skjæret «Braken» er nå sluttført etter en lang og utfordrende byggeperiode. Arbeidet som startet opp i november har tatt lang tid å fullføre på grunn av vanskelige værforhold.

– Den nye lanternen ble satt i drift i dag så nå er det lys på Braken. Dermed blir skjæret enda mer synlig for sjøfarende som seiler på Hustadvika, opplyser prosjektleder og senioringeniør Simone Bjørdal i Kystverket.

Skjæret som tidligere har vært merket med en båke uten lys er nå blitt erstattet med en solcelledrevet lyslanterne. 

Krevende byggeforhold

Mannskapet om bord i fartøyet MS "Ona" har over lengre tid jobbet med å sette opp en tradisjonell seksbeining stålkonstruksjon. Denne kan kun bygges under gode værforhold, noe som har vært krevende i dette værutsatte området. Braken ligger i vannflaten ved høyvann, men ved lavvann viser den seg som et temmelig stort, svart skjær.

− Mannskapet fleiper med at Braken må være Hustadvikas dårligste byggetomt! Det har vært et krevende sted å jobbe, hvor været, strøm og sjø har bestemt når arbeidet kan utføres. Tilkomst har vært vår største utfordring her, og vi har vært avhengig av en tilstrekkelig tidsluke ved lavvann for å utføre arbeidsoperasjonen, opplyser Bjørdal.

Etter et par mislykkede forsøk tidligere i 2012, klarte Kystverket å komme i gang med manuell boring av seks stålbein i november i fjor.  Selve konstruksjonen ble satt opp før byggeplassen måtte forlates på grunn av dårlig vær. 

− Denne jobben har tatt lang tid og har krevd stor innsats fra mannskapet, og det er derfor ekstra kjekt å fullføre arbeidet, sier Bjørdal.  

Et farefullt område

Braken ligger like utenfor Hustadvika, ved Averøya i skipsleden mellom Molde og Kristiansund. Dette havstykket er regnet som et av de mest farefulle langs norskekysten og det har gjennom årene skjedd mange alvorlige ulykker her. Kystlinjen er helt ubeskyttet mot havet og naturkreftene.

− Dette er et veldig utsatt område for sjøfarende, og skjæret har vært en mørk skygge i generasjoner med mange havarier opp gjennom tidene. Det er viktig at skjæret nå blir merket. Det blir som å få en autostrada sammenlignet med det som har vært der før, opplyser losoldermann Kåre Kolset i Kystverket.

Siste nytt