Vil styrke overvåkningen av miljøfarlig last
Kystverket har analysert dagens aktivitet knyttet til transport av miljøfarlig last. Det knyttes en del usikkerhet til innrapporte mengder. Den nyopprettede analyseenheten i Vardø vil bidra til å styrke datagrunnlaget for overvåkningen.
Til enhver tid fraktes det store menger gods på kjøl. En del av dette er farlige stoffer (hazmat - hazardous materials) som kan gjøre stor skade på det marine miljøet dersom det lekker ut eller havner i sjøen på andre måter. Det kan for eksempel dreie seg om stoffer som er eksplosive, brannfarlige, radioaktive, giftige eller smittefarlige.
Kystverket har på oppdrag fra Samferdselsdepartementet utarbeidet en helhetlig sjøsikkerhetsanalyse for norske farvann – Sjøsikkerhetsanalysen 2014. I tilknytning til dette arbeidet er det blitt utført en analyse som ser nærmere på transporten av miljøfarlig laster.
Generelt viser denne analysen at dagens aktivitet tilknyttet transport av miljøfarlig last er relativt begrenset med en lav sannsynlighet for ulykker med fartøy og utslipp av miljøfarlige stoffer. Under arbeidet med analysen ble det avdekket en del usikkerhet til de innrapporterte mengdene av ulike typer miljøfarlige laster. Kystverket ser derfor behov for å finne løsninger for å heve datakvaliteten.
Mandag og tirsdag denne uken markeres åpningen av Fiskeridirektoratets og Kystverkets analyseenhet ved Sjøtrafikksentralen i Vardø. Målet med enheten er å avdekke ulovlige eller uønskede handlinger på havet gjennom systematisk analyse av skipstrafikk. Enheten vil gjennom sine analyser blant annet øke kunnskapen om transport av miljøfarlige laster og vil kunne bidra med informasjon som kan avdekke avvik fra regelverk for transport av slike laster, herunder transport av radioaktive stoffer.
Analysen om Miljøfarlig, radioaktiv og eksplosjonsfarlig last og drivstoff
Mer om hele Sjøsikkerhetsanalysen
Siste nytt
-
Kystverket overtar SOMMs ansvar innen oljevern
Endringene trer i kraft 1. januar 2022.
-
Nå kan fartøy forhåndsmelde seilasen digitalt til sjøtrafikksentralene i SafeSeaNet
Dermed kan fartøy før ankomst til eller avgang i tjenesteområdet sende inn søknad om å bruke tjenesteområdet til sjøtrafikksentralene gjennom SafeSeaNet. For fartøy med større lengde enn 100 meter eller for fartøy med farlig eller forurensende last er det et krav om at slik søknad skal sendes inn minst en time før avgang.
-
Øvelse Arctic Guardian – landene i Arktisk råd samarbeider om søk og redning og miljøberedskap
Kystverket, Hovedredningssentralen og Kystvakten deltar 12.-14. april på den internasjonale beredskapsøvelsen Arctic Guardian 2021.
-
Høring om endringer i sjøtrafikkforskriften
På vegne av Samferdselsdepartementet sender Kystverket på høring forslag til endringer i sjøtrafikkforskriften. Endringene skal tre i kraft 1. juni 2021 og inkluderer endringer i rutetiltakene i norsk økonomisk sone og etablering av Kinn tjenesteområde med tilhørende seilingsregler.
-
Den statlige aksjonen er avsluttet
Det havarerte skipet er nå trygt i havn i Ålesund, og den statlige aksjonen ble avsluttet kl 1700.
- Gå til nyhetsarkiv