Ny tilskuddsordning skal gi mer godstransport til sjøs
Redere som ønsker å etablere nye sjøbaserte godsruter kan nå søke om tilskudd fra Kystverket.

- For mer informasjon, se ordningens hjemmeside: www.kystverket.no/godsoverforing
– Sjøtransportens styrke er å kunne frakte store mengder gods over lange strekninger mer klima- og miljøvennlig enn de andre transportformene. Samfunnets transportsikkerhet kan bedres ved å utnytte sjøtransportens fortrinn som en sikker transportform. Derfor har Stortinget opprettet en tilskuddsordning som skal bidra til at det blir etablert nye godstransportruter på sjøvegen, sier Sven Martin Tønnessen, avdelingsdirektør for Kystverkets kystforvaltningsavdeling.
82 millioner kroner i 2017
Regjeringen har en politisk målsetting om sikker, miljøvennlig og effektiv godstransport. Å få mer transport over på sjø er derfor et uttalt mål i Nasjonal Transportplan. I statsbudsjettet for 2017 er det vedtatt en midlertidig incentivordning i tre år med tilskudd til overføring av gods fra veg til sjø. Kystverket forvalter og administrerer ordningen på vegne av Samferdselsdepartementet. Stortinget har bevilget 82 millioner kroner til ordningen i 2017.
– Etablering av nye sjøtransporttilbud kan noen ganger forhindres av høye oppstartskostnader og lave godsvolum i oppstartsfasen. Kystverket vil tildele støtten i opptil tre år til redere etablert innenfor EØS, med skip som er flagget i et EØS-land, under forutsetning om at den nye godsruten genererer samfunnsnytte, er avhengig av støtte for å etableres og kan vise til at den vil være levedyktig etter støtteperioden, forklarer Tønnessen.
Tilskudd til nye ruter
Tilskuddet skal primært bidra til at det etableres nye sjøbaserte godsruter mellom en norsk havn og en annen havn i EØS-området. Under særskilte tilfeller vil det kunne gis tilskudd til oppgradering av eksisterende tilbud.
– Samfunnet får en gevinst ved overføring av gods fra veg til sjø, fordi kostnadene i form av ulykker, støy, kø, lokal luftforurensning, klimagassutslipp og slitasje på infrastruktur er lavere for sjøtransport enn for vegtransport, Som grunnlag for tilskuddsberegningen i hver enkelt søknad, vil denne samfunnsnytten bli beregnet. Kystverket har utviklet et beregningsverktøy for dette, opplyser Tønnessen.
Prosjektene vil rangeres etter hvor stor samfunnsnytte som genereres per tilskuddskrone. ESA (EFTAs overvåkingsorgan) har godkjent tilskuddsordningen, som vil vare fra 2017 til 2020.
Kystverket arrangerer informasjonsmøter om tilskuddsordningen i Oslo 21. februar og i Bergen 22.februar.
- For mer informasjon, se ordningens hjemmeside: www.kystverket.no/godsoverforing
Kontaktperson:
Seniorrådgiver i Kystverket, Erika Marlen Støylen
Relaterte tema
Siste nytt
-
Ny podkast: Teknologi og mennesket som "sensor"
Hør Odd Sveinung Hareide fortelle om lostjenesta, innovasjon og digitalisering i Kystverket.
-
Høring av forskrift om kommunal beredskap mot akutt forurensning
Kystverket forslag til forskrift om kommunal beredskap er nå ute på høring. Forskriften vil erstatte forurensningsforskriften kapittel 18A om kommunal beredskap mot akutt forurensning.
-
Hør podkaster fra Kystverket
I samarbeid med Lørn.tech har Kystverket spilt inn en podkastrekke, der de overbyggende temaene er teknologi, utvikling og innovasjon. I podkastene blir vi også bedre kjent med Kystverket og etatens samfunnsansvar og oppgaver.
-
Anbefaler nasjonalt maritimt responssenter
Sjøfartsdirektoratet og Kystverket har utarbeidet forslag til maritim strategi for digital sikkerhet. Etatene kommer med flere konkrete anbefalinger, inkludert etablering av nasjonalt responssenter.
-
Ny organisering av Kystverket frå 1. januar
– Brukarar og samarbeidspartnarar skal ikkje merke noko til organisasjonsendringa vår. Vi er framleis til stades langs heile kysten, med dei same oppgåvene – og med minst like høg servicegrad som før, seier kystdirektør Einar Vik Arset.
- Gå til nyhetsarkiv