Høringsforslag til losavgifter og sikkerhetsavgifter i 2018
I høringen om avgifter i 2018 foreslår Kystverket å øke losavgiften med 1,9 prosent og redusere sikkerhetsavgiften med 8,5 prosent i gjennomsnitt.
Økningen av losavgiften er lavere enn generell lønns- og prisvekst, slik at resultatet vil være en forventet svak realnedgang i avgiftsnivået. Losavgiften økes for å oppnå resultatkravet for lostjenesten i 2018.
Lostjenesten har effektivisert tjenesten og oppnådd lavere kostnader gjennom reduksjon i antall loser og andre driftsutgifter. Tilbringertjenesten ble konkurranseutsatt i 2016 og driften i 2017 med innleid tjeneste hadde kostnader som forventet ved inngåelse av kontrakt. I løpet av sommeren og høsten har Kystverket fått indikasjoner som tilsier at besparelsen ved konkurranseutsatt tilbringertjeneste vil bli lavere enn forventet for 2018. Dette skyldes at prisindeks som inngått kontrakt baseres på, «kostnadsindeks for innenriks sjøfart, delindeks små hurtigbåter», har den siste tiden steget mer enn den generelle pris- og lønnsveksten. I tillegg er satsen for merverdiavgift på transporttjenester og reiser foreslått økt fra 10 prosent til 12 prosent, noe som gir økte kostnader for lostjenesten siden merverdiavgiften skal medregnes i resultatet.
Fritaket i losberedskapsavgift for skip opp til og med 8.000 bruttotonn blir videreført. Fritak i losberedskapsavgift for skip med en score på 50 eller høyere i miljøskipsindeksen ESI (Environmental Ship Index) videreføres også.
Sikkerhetsavgifter finansierer driften av de fire sjøtrafikksentralene Brevik, Fedje, Horten og Kvitsøy. Inntekt fra sikkerhetsavgiften skal dekke lønns- og driftsutgifter ved sjøtrafikksentralene, og to millioner kroner av investeringer til fornying.
I 2017 vil inntektene til sjøtrafikksentralene øke med om lag 9 prosent. Økningen i avgiftsgrunnlaget gir rom for en betydelig reduksjon i samlet sikkerhetsavgift. Siden utviklingen i inntekten har vært ulik ved den enkelte sjøtrafikksentral, foreslår Kystverket ulik reduksjon i avgiftssatsene. Målet er at det er best mulig balanse mellom inntekter og kostnader per sjøtrafikksentral.
Kystverket foreslår at sikkerhetsavgiftene for 2018 reduseres med 8,5 prosent i gjennomsnitt:
- Sikkerhetsavgiften i Grenland (Brevik) uendret.
- Sikkerhetsavgiften i Oslofjorden (Horten) -4,3 prosent
- Sikkerhetsavgiften i Rogaland (Kvitsøy) -12,7 prosent i gjennomsnitt. Trafikken til gassterminalen på Kårstø -3,6 prosent og øvrig trafikk -20,0 prosent. Trafikkøkning i øvrig trafikk i Rogaland er årsaken til at den større reduksjonen for disse.
- Sikkerhetsavgiften for Sture og Mongstad (Fedje) -14,2 prosent.
Satser og andre endringer i avgiftssystemet vil etter høringen bli endelig fastsatt av Samferdselsdepartementet og gjøres tilgjengelig på www.kystverket.no.
Siste nytt
-
Ny podkast: Teknologi og mennesket som "sensor"
Hør Odd Sveinung Hareide fortelle om lostjenesta, innovasjon og digitalisering i Kystverket.
-
Høring av forskrift om kommunal beredskap mot akutt forurensning
Kystverket forslag til forskrift om kommunal beredskap er nå ute på høring. Forskriften vil erstatte forurensningsforskriften kapittel 18A om kommunal beredskap mot akutt forurensning.
-
Hør podkaster fra Kystverket
I samarbeid med Lørn.tech har Kystverket spilt inn en podkastrekke, der de overbyggende temaene er teknologi, utvikling og innovasjon. I podkastene blir vi også bedre kjent med Kystverket og etatens samfunnsansvar og oppgaver.
-
Anbefaler nasjonalt maritimt responssenter
Sjøfartsdirektoratet og Kystverket har utarbeidet forslag til maritim strategi for digital sikkerhet. Etatene kommer med flere konkrete anbefalinger, inkludert etablering av nasjonalt responssenter.
-
Ny organisering av Kystverket frå 1. januar
– Brukarar og samarbeidspartnarar skal ikkje merke noko til organisasjonsendringa vår. Vi er framleis til stades langs heile kysten, med dei same oppgåvene – og med minst like høg servicegrad som før, seier kystdirektør Einar Vik Arset.
- Gå til nyhetsarkiv