IRIDIUM anerkjent for bruk i det internasjonale systemet for nødkommunikasjon.
IMOs maritime sikkerhetskomite har i dag besluttet å anerkjenne satellittjenester fra Iridium for bruk til maritim nød- og sikkerhetskommunikasjon.

I dag er det kun en leverandør av satellitt-tjenester i GMDSS. (for forklaring, se under) Denne leverandøren har ikke dekning i polare farvann. FNs maritime organisasjon, IMO, har derfor hatt som målsetning å implementere flere leverandører i GMDSS og gjennom dette sikre global dekning av satellitt-tjenester.
Kystverket har bidratt i arbeidet med å godkjenne den nye leverandøren og Norges delegasjon i IMO sikkerhetskomite MSC har argumentert for og støttet anerkjennelsen. Kystverkets sjøsikkerhetsdirektør Arve Dimmen er godt fornøyd med resultatet som i dag ble klart.
- Beslutningen vil på sikt bedre nød- og sikkerhetskommunikasjon i polare områder som til nå har hatt dårlig dekning, mener Dimmen.
- Det vil gjøre den forebyggende sjøsikkerheten bedre, og også bidra til å gjøre søk og redningsoperasjoner mer effektive.
Selv om Iridium nå er anerkjent av IMO kan de ikke umiddelbart levere tjenester i GMDSS. Dette kan tidligst skje 1.januar 2020 når en revidert SOLAS konvensjon trer i kraft. Iridium vil nå begynne arbeidet med å teste sine tjenester sammen med maritime myndigheter. I Norge vil Kystverkets sjøtrafikksentral i Vardø, Hovedredningssentralene og Kystvakten bli involvert i testingen.
Fakta
Iridium
Global Maritime Distress and Safety System (GMDSS) er et sett med internasjonalt godkjente prosedyrer, utstyrstyper og kommunikasjonsprotokoller for å øke sikkerheten og bidra til å redde nødstedte fartøy og fly.
GMDSS består av en rekke systemer, noen er nye; mange har vært i funksjon i en årrekke. Systemene er ment å dekke følgende funksjoner: varsling (inkludert angivelse av posisjon for enhet i nød), koordinering av søk og redning, lokalisering, kringkasting av maritim sikkerhetsinformasjon (MSI), generell kommunikasjon og bro til bro-kommunikasjon. Behov for radioutstyr er i GMDSS avhengig av skipets seilingsområde. GMDSS spesifiserer også krav til redundans i utstyr for varsling av nød, og angir kilder for nødstrøm.
Siste nytt
-
Ny podkast: Teknologi og mennesket som "sensor"
Hør Odd Sveinung Hareide fortelle om lostjenesta, innovasjon og digitalisering i Kystverket.
-
Høring av forskrift om kommunal beredskap mot akutt forurensning
Kystverket forslag til forskrift om kommunal beredskap er nå ute på høring. Forskriften vil erstatte forurensningsforskriften kapittel 18A om kommunal beredskap mot akutt forurensning.
-
Hør podkaster fra Kystverket
I samarbeid med Lørn.tech har Kystverket spilt inn en podkastrekke, der de overbyggende temaene er teknologi, utvikling og innovasjon. I podkastene blir vi også bedre kjent med Kystverket og etatens samfunnsansvar og oppgaver.
-
Anbefaler nasjonalt maritimt responssenter
Sjøfartsdirektoratet og Kystverket har utarbeidet forslag til maritim strategi for digital sikkerhet. Etatene kommer med flere konkrete anbefalinger, inkludert etablering av nasjonalt responssenter.
-
Ny organisering av Kystverket frå 1. januar
– Brukarar og samarbeidspartnarar skal ikkje merke noko til organisasjonsendringa vår. Vi er framleis til stades langs heile kysten, med dei same oppgåvene – og med minst like høg servicegrad som før, seier kystdirektør Einar Vik Arset.
- Gå til nyhetsarkiv