Fører tilsyn med hevingsoperasjon









Heving av den russiske tråleren Bukhta Nadzdnik, og klargjøring for slep, er godt i gang med hjelp av kranfartøyet «Gulliver». Fartøyet kom i brann og sank ved kai i Tromsø i september.
Allerede lørdag ettermiddag startet forberedelsene til å heve den russiske tråleren. Litt forsinkelser med fendring søndag forsinket prosessen noe, men selve snuoperasjonen var i gang på stigende sjø natt til mandag.
Idet fartøyet er godt oppe av vannet mandag morgen, kunne Kystverkets representant konstatere at det var ingen olje å spore på sjø og ingen ammoniakklekkasje.
Status tirsdag ettermiddag er at begge akterkjettingene har skjært seg inn i skroget på tråleren. Kjettingen lengst akterut har kommet inn i maskinrommet, men med klaring til diverse oljetanker. På et tidspunkt ble det oppdaget utslipp av noe brunaktig olje, mest sannsynlig noe smøreolje. Dette ble fanget opp av lensene og er håndtert.
Det jobbes fortsatt med å tømme fartøyet ytterligere for vann, slik at resterende diesel på gjenværende tanker kan fjernes.
Kystverket har pålagt rederiet Murmansk Trawl Fleet PJSC å fjerne fartøyet innen 31. desember. I pålegget er det blant annet stilt krav til hindring og begrensning av forurensning fra havaristen, tilstrekkelig beredskap og håndtering ved eventuelle lekkasjer og etterfølgende opprydding av sjøbunnen.
Søndag fikk «Gulliver» på plass kjettinger under baugen på tråleren, og i den forbindelse måtte de løfte litt i hekken på fartøyet. Flytting ut mot dypere vann måtte gjøres på stigende sjø. Først planlagt et stykke ut på formiddagen søndag, men dette måtte vente til neste flo.
Da havaristen var koblet til kranfartøyet, ble tråleren gradvis hevet og snudd, til fartøyet var på rett kjøl og kan etter hvert legges stabilt til kai. Under operasjonen vil vann samtidig pumpes ut av båten i henhold til sikringsarbeider. Utover uken er det planlagt å tømme tråleren for resterende bunkers og forberede fartøyet for slep til Hanøytangen ved Bergen.
Arbeidet med sikring, oljevernberedskap og heving av tråleren er ledet av rederiet og støttes av deres forsikringsselskap Skuld. Kystverket beredskapssenter har siden havariet hatt tett dialog med reder og reders ansvarsforsikringsselskap Skuld. Disse har leid inn bergingsselskapet Ardent til å utføre hevingen. Ardent har på vegne av reder, lagt frem en detaljert plan for fjerningen av fartøyet for Kystverkets. Ardent benytter ulike underleverandører for å sikre at kravene i pålegget etterkommes.
Under operasjoner som kan innebære en risiko for utslipp til ytre miljø. Derfor benyttes blant annet oljevernfartøyet «Runa» i arbeidet med hevingen. Fagdykk har siden slutten av september stått for døgnkontinuerlig overvåkning av vraket, og sørget for utskiftning av absorberende lenser. Dette arbeidet vil pågå helt til havaristen er fjernet.
Selve heveoperasjonen gjennomføres at selskapet Scaldis med kranfartøyet Gulliver. Kystverket fører tilsyn med hevingsoperasjonen og slepet. Vi får daglige rapporter fra de til enhver tid involverte kontraktører, og vil under hevingsoperasjonen ha daglige statusmøter med Ardent og Skuld i Tromsø.
Fakta
Historikk:
Den 25. september brøt brann ut i den russiske tråleren «Bukhta Naezdnik» mens skipet lå til kai i Breivika i Tromsø. Brannen utviklet seg raskt og pågikk i omtrent ett døgn før fartøyet til slutt sank. Kystverket bistod brannvesenet under slukkearbeidet og senere blant annet med etablering av lensebarrierer rundt havaristen.
Kontaktperson rederiet for ytterligere informasjon
Sergey Sennikov, sennikov-sa@norebo.ru
Kontaktperson Kystverket
Anders Røeggen
Kommunikasjonsrådgiver
+47 98 21 49 00
Relaterte tema
Siste nytt
-
Nå kan fartøy forhåndsmelde seilasen digitalt til sjøtrafikksentralene i SafeSeaNet
Dermed kan fartøy før ankomst til eller avgang i tjenesteområdet sende inn søknad om å bruke tjenesteområdet til sjøtrafikksentralene gjennom SafeSeaNet. For fartøy med større lengde enn 100 meter eller for fartøy med farlig eller forurensende last er det et krav om at slik søknad skal sendes inn minst en time før avgang.
-
Få søknadsveiledning – spar tid og arbeid
I mai er det søknadsfrist for både tilskuddsordningen for godsoverføring og tilskuddsordningen for effektive og miljøvennlige havner. Kystverket tilbyr veiledningsmøter i forkant av søknadsfristen, slik at potensielle søkere får forbedret søknadene sine.
-
Øvelse Arctic Guardian – landene i Arktisk råd samarbeider om søk og redning og miljøberedskap
Kystverket, Hovedredningssentralen og Kystvakten deltar 12.-14. april på den internasjonale beredskapsøvelsen Arctic Guardian 2021.
-
Høring om endringer i sjøtrafikkforskriften
På vegne av Samferdselsdepartementet sender Kystverket på høring forslag til endringer i sjøtrafikkforskriften. Endringene skal tre i kraft 1. juni 2021 og inkluderer endringer i rutetiltakene i norsk økonomisk sone og etablering av Kinn tjenesteområde med tilhørende seilingsregler.
-
Den statlige aksjonen er avsluttet
Det havarerte skipet er nå trygt i havn i Ålesund, og den statlige aksjonen ble avsluttet kl 1700.
- Gå til nyhetsarkiv