Går sammen for å nå målene for grønn skipsfart
Gjennom et nyetablert samarbeidsforum skal offentlige aktører jobbe sammen for å hjelpe den maritime næringen med å nå ambisjonene om halverte klimautslipp.

Sist uke var det duket for første møte i det nye samarbeidsforumet, bestående av deltakere fra Innovasjon Norge, Miljødirektoratet, Enova, Sjøfartsdirektoratet og Kystverket. Andre aktører vil også bli inkludert i forumet, på fast eller emnebasert basis.
Det er Sjøfartsdirektoratet som har tatt initiativ til samarbeidet, på bakgrunn av regjeringens ambisjon om å halvere klimagassutslippene fra sjøfart og fiske innenriks, innen 2030. For å halvere utslippene må vi mangedoble takten for innføring av energieffektive løsninger, miljøvennlige drivstoff og alternativ fremdriftsteknologi. I tillegg har IMO bestemt at utslippene skal halveres innen 2050. Dette betyr at utfordringene står i kø for hele den norske maritime klyngen.
– Dette målet krever mye av alle aktørene innenfor næringen, også offentlige aktører. For at vår maritime næring skal ha en mulighet til å nå disse målene, må vi spille på lag og det er nødvendig at de offentlige aktørene innenfor maritim næring i Norge samarbeider, er koordinerte, gir forutsigbare rammer og tydelig retning, sier fungerende sjøfartsdirektør, Lars Alvestad.
– Kystverket ser fram til å fortsette og videreutvikle det gode samarbeidet fra Klimakur 2030. Vi tror dette kan bidra til bedre tjenester og mer målrettede virkemidler for å akselerere det grønne skiftet i skipsfarten og i havnene, sier avdelingsdirektør Sven Martin Tønnessen i Kystverket.
Forumet vil bidra til koordinert felles innsats for å nå målene gitt i handlingsplanen for grønn skipsfart, og bidra til forutsigbare rammer for næringen gjennom tett og samordnet dialog mellom offentlige aktører. Gjennom forumet vil en også kunne kartlegge og gi koordinerte tiltak for å redusere utslipp fra ulike fartøysegment, basert på utslippsprofil og potensial for reduksjon. Forumet vil også gi en dialog- og samarbeidsarena på tvers, hvor en kan samarbeid om ulike tiltak for å redusere miljøpåvirkning fra shipping. Samtidig kan forumet bidra til informasjons- og kunnskapsdeling mellom aktørene, samt være en arena hvor forskningsorganisasjoner og andre med relevant kunnskap kan orientere slik at offentlige aktørene sitter på samme informasjon.
Siste nytt
-
Nye regler om fartsgrenser på sjøen
Alle båtførere må være forsiktige og tilpasse farten etter forholdene. I tillegg kan man ikke ha høyere fart enn fem knop innenfor 50 meter fra steder hvor folk bader eller − fra bademerkebøyer. Disse reglene gjelder i tillegg til lokale fartsgrenser.
-
Kystverket overtar SOMMs ansvar innen oljevern
Endringene trer i kraft 1. januar 2022.
-
Nå kan fartøy forhåndsmelde seilasen digitalt til sjøtrafikksentralene i SafeSeaNet
Dermed kan fartøy før ankomst til eller avgang i tjenesteområdet sende inn søknad om å bruke tjenesteområdet til sjøtrafikksentralene gjennom SafeSeaNet. For fartøy med større lengde enn 100 meter eller for fartøy med farlig eller forurensende last er det et krav om at slik søknad skal sendes inn minst en time før avgang.
-
Få søknadsveiledning – spar tid og arbeid
I mai er det søknadsfrist for både tilskuddsordningen for godsoverføring og tilskuddsordningen for effektive og miljøvennlige havner. Kystverket tilbyr veiledningsmøter i forkant av søknadsfristen, slik at potensielle søkere får forbedret søknadene sine.
-
Øvelse Arctic Guardian – landene i Arktisk råd samarbeider om søk og redning og miljøberedskap
Kystverket, Hovedredningssentralen og Kystvakten deltar 12.-14. april på den internasjonale beredskapsøvelsen Arctic Guardian 2021.
- Gå til nyhetsarkiv