Hopp direkte til innhold

Sjøsikkerhet i praksis – kriser avverget

Foto: KV Bergen

Både motorhavari utenfor Bremanger og nær plattformene på Ekofiskfeltet har satt beredskapen på prøve de siste ukene.

- Litt flaks blanda med god beredskap hindra en katastrofe.

Uttalelsen kommer fra skipssjef Kenneth Dyb på kystvaktskipet KV Bergen til Firdaposten etter hendelsen der den kypriotiske olje- og kjemikalietankeren Gunga fikk motorhavari utenfor Bremanger i midten av oktober.

Fartøyet mistet fremdrift i området sørvest for Frøya, etter avgang fra kai i Gunnhildvågen. De ankret opp i de grunne områdene nord av leia, og fikk etter hvert assistanse av KV Bergen som ble sendt ut av VTS Kinn med en gang skipet begynte å drifte. I området skipet driftet var det stor fare for grunnstøting dersom det ikke fikk enten ankerfeste eller slep, blant annet fordi det stakk hele 6,2 meter under vann.

Da KV Bergen nådde Gunga fikk de koplet opp slep, og slepte fartøyet mot Florø. Skipet ankret opp i Hellefjorden i påvente av å gå til kai med los dagen etter, forteller beredskapsdirektør i Kystverket, Hans Petter Mortensholm.

Oppdraget ble avsluttet fra KV Bergens side da Gunga lå trygt ankret opp. Lasteskipet fikk i gang motoren igjen, men skulle bli liggende en stund for å undersøke hvorfor de fikk motorstopp.

Motortrøbbel nær plattformer

Samme kystvaktfartøy fikk et nytt oppdrag allerede en uke etter da lasteskipet Sergey Bodrov fikk motorproblemer sør i Nordsjøen i nærheten av Ulafeltet og Ekofiskfeltet. Et midlertidig slep ble igangsatt for å hindre at den driftet sør til plattformene på Ekofiskfeltet.

Vaktleder på dette tidspunktet, Ove Njøten, opplyser at Kystverket (VTS) fikk første melding klokken 10:07 søndag 22. oktober fra Equinor om at fartøyet var i drift og passerte nært opp mot Ula plattformen. Miljøberedskap ble varslet klokken 10:16.

Fartøyet hadde da driftet vestover i nærmere 2 døgn . Fartøyet reparerer på maskin, og rapporterer at de ikke har behov for assistanse. KV Bergen blir fra vakta hos miljøberedskap i Kystverket, via Nor VTS engasjert til å gå mot Sergey Bodrov.

Aker BP sin plattform Tambar på Ula-feltet ble stengt ned søndag. Pressetalsperson, Ole-Johan Faret, sa til Stavanger Aftenblad at det så en stund ut av retningen på skipet at det ville kollidere med plattformen. Derfor ble produksjonen stanset, men når situasjonen ble mer avklart kunne produksjonen starte opp igjen etter seks timer. Også helikoptertrafikken ut i Nordsjøen ble rammet.

Lasteskipet er 166 meter langt og kom fra Murmansk i Russland og var på vei til Rotterdam. Skipet er registrert i Liberia.

God overvåkning

Vanligvis klarer mannskapet å ordne opp selv i løpet av relativt kort tid når et fartøy har problemer langs norskekysten. Men da skipet begynte å drive sørover istedenfor mot England, ble situasjonen mer alvorlig. Situasjonen ble fulgt nøye, og kystvaktskipet Bergen ble kalt ut for å få kontroll på lasteskipet.

Disse to hendelsene viser at beredskapen og samspillet mellom forskjellige aktører fungerer som det skal, og at de mange sjøsikkerhetstiltakene som gjøres har god effekt. For Kystverket er det viktig å formidle at beredskapen og samspillet mellom forskjellige aktører fungerer som det skal.

- Sannsynligheten for at skipet ville fått store skader med påfølgende olje- og kjemikalieutslipp dersom det hadde grunnstøtt er stor. Heldigvis gikk det bra, takket være godt samarbeid og gode rutiner. Det viser også hvordan noen av Kystverkets forebyggende virkemidler fungerer, sier beredskapsdirektør Mortensholm.

 

 

 

Til toppen