Kontakt farledsbevisenheten
Har du problemer med søknad, spørsmål om ordningen eller ønsker å vite hva som er praksis rundt farledsbevisordningen?
Dersom du ikke finner informasjonen du er på jakt etter på disse sidene, kan du kontakte våre saksbehandlere på følgende måter:
Epost: farledsbevisenheten@kystverket.no
Telefonnummer: 07847
Åpningstider:
- september til 14. mai: Mandag til fredag 08:00 - 15:45
- mai til 14. september: Mandag til fredag 08:00 - 15:00
Farledsbevisordningen er en myndighetskontroll av navigatørens erfaring, kompetanse og ferdigheter i et spesifikt farvann.
For å få farledsbevis må man:
- ha gyldig dekksoffisersertifikat
- oppfylle krav om seilingserfaring
- ha bestått farledsbevisprøve
Navigatører kan søke om nytt, utvidet eller fornyet farledsbevis.
Du kan søke om:
- farledsbevis, dersom du aldri har hatt et før
- legge til nye fartøy i farledsbevis
- legge til nye områder i farledsbevis
- fornye farledsbevis
Elektronisk saksbehandling
Farledsbevisordningen er elektronisk og administreres via det nettbasert meldingssystemet SafeSeaNet Norway. Meldingssystemet er koblet opp mot EUs SafeSeaNet-system, og arbeidsspråket er derfor på engelsk. Navigatører kan velge mellom norsk og engelsk når man lager en brukerprofil i systemet. Den engelske benevnelsen til farledsbevis er Pilot Exemption Certificate (PEC).