For Kystverket og andre myndigheter er AIS et sentralt verktøy som brukes daglig for å ivareta sikkerhet til sjøs. Utover overvåking av trafikk, har Kystverket i senere år integrert AIS data på flere andre områder:
Virtuelle AtoNs
- Et virtuelt AtoN er en digital synliggjøring av et hinder eller en fare til sjøs. Sjømerket er kun er synlig i digital form, eksempelvis i en kartplotter om bord i fartøy, og eksisterer ikke fysisk.
- AtoN står for Aids to Navigation og er tradisjonelt et fysisk sjømerke som varsler sjøfarende om farer og hindringer til sjøs.
- I Kystverkets sjøtrafikksentraltjeneste blir virtuelle AtoNs eksempelvis brukt for å markere drivende gjenstander eller fartøy i sjø overfor annen trafikk i området.
Dynamisk risikoovervåking
- Dynamisk risikoovervåking, der AIS er en av datakildene, er en del av beslutningsstøtteverktøyet i sjøtrafikksentraltjenesten.
- Basert på historiske AIS data beregner kunstig intelligens, i form av algoritmer, risikoen er for at et avvik i trafikken vil kunne skje i nær fremtid.
Distribusjon av vindvarsler
- AIS-basestasjoner sender vindvarslingsdata fra Kystverkets Kystvær database til fartøyers AIS-mottaker om bord.
- Navigatører kan dermed se vindvarsler i AIS-systemet om bord.