Hopp direkte til innhold
Nærbilde av uniformen til en maritim trafikkleder med distinksjoner og logo
Illustrasjonsfoto: maritim trafikkleder
Foto: Kystverket

Jobb som maritim trafikkleder

Sjøtrafikksentralene er bemannet av maritime trafikkledere 24 timer i døgnet, året rundt. Alle maritime trafikkledere har lang erfaring som skipsførere og overstyrmenn.

Kystverket har om lag 60 maritime trafikkledere som jobber i skiftordninger tilpasset de enkelte stasjonene i Horten, Brevik, Kvitsøy, Fedje og Vardø.

Maritime trafikkledere overvåker og organiserer sjøtrafikken i sine tjenesteområder, og gir informasjon, seilingstillatelser og navigasjonsassistanse til skip. I tillegg har trafikklederen en viktig rolle i håndtering av hendelser og beredskapssituasjoner.

Sjøtrafikksentralene bruker overvåkings- og kommunikasjonssystemer og tekniske sensorer i sitt daglige arbeid, og har dialog med skipstrafikken på VHF-samband.

Ledige stillinger

Ledige stillinger som maritim trafikkleder blir lyst ut ved behov, og blir gjort tilgjengelig på Webcruiter, samt på nav.no

Du kan aktivere varslinger i rekrutteringsløsningen Webcruiter. Da får du varsel på epost når Kystverket legger ut nye stillinger, inkludert stillingene som maritim trafikkleder. Aktiver varslinger ved å gå inn på denne siden, og velg "Lagre søk" under logoen til Kystverket.

Krav, opptaksprosess og kurs

  • Hva må til for å bli en maritim trafikkleder?

    For å bli ansatt som maritim trafikkleder må du ha nautisk erfaring. I tillegg er enkelte egenskaper spesielt sentrale i arbeidet:

    • Gode kommunikasjons- og samarbeidsferdigheter
    • Høy situasjonsforståelse, og evne til å ta raske avgjørelser
    • Evne til samhandling med interne og eksterne aktører
    • Evne til å arbeide selvstendig
    • Gode analytiske evner
    • Fleksibel og løsningsorientert
    • Framtidsrettet, engasjert og pålitelig
    • Gode språkkunnskaper i skandinavisk og engelsk
  • Opptaksprosessen

    Aktuelle kandidater blir valgt ut på bakgrunn av utdanning og erfaring. De aktuelle kandidatene må utføre arbeidspsykologiske tester og språktest i engelsk. De som består disse testene blir invitert inn til intervju.

  • Krav til utdanning og erfaring

  • Lokal autorisering for et spesifikt tjenesteområde

    Trafikkledere får opplæring i lokale instrukser og regelverk som gjelder for det aktuelle tjenesteområdet til sjøtrafikksentralen man blir ansatt ved. Opplæringen fullføres ved å bestå en autorisasjonsprøve.

    Denne opplæringen gir autorisasjon til å tjenestegjøre ved den aktuelle sentralen. Alle trafikkledere må ta den lokale autorisasjonsprøven på nytt hvert år for å beholde autorisasjonen.

  • Nasjonalt tjenestebeviskurs (basiskurs)

    Trafikkledere må gjennomføre et tjenestebeviskurs (TBK). Dette kurset er basert på internasjonale retningslinjer som er tilpasset norske forhold. Her blir det gitt opplæring i nasjonale prosedyrer og regelverk som gjelder for hele tjenesten.

    Etter gjennomført kurs og godkjent tjenestebevisprøve får man utdelt et tjenestebevis som viser at man kan tjenestegjøre som maritim trafikkleder i Norge. Tjenestebeviskurset bygger på IALA modulkurs (V103-1).

    Oppdateringskurs

    Tjenestebeviskurset må fornyes minst hvert femte år med et oppdateringskurs. Oppdateringskurset baserer seg også på IALA modulkurs V103, med påbygging av ytterligere moment og repetisjoner i form av simulatortrening.

    Pilot & VTS Resource Management Course (BRM/CRM)

    I tjenestebeviskurset inngår også Bridge Resource Management, et kurs som i Kystverket har gitt navnet ”Pilot & VTS Resource Management Course”. Dette er et skreddersydd kurs som tar utgangspunkt i tabell A-11/2 av STCW. I kurset vil man i simulator øve på samhandling mellom sjøtrafikksentraltjenesten og lostjenesten basert på Kystverkets egne prosedyrer. Kurset må fornyes hvert femte år, og inngår som en del av oppdateringskurset.

Til toppen