Et skip lastet med kystkultur
Enkelte skip som går langs norskekysten har med seg mer historie i lasten enn andre. M/S Gamle Oksøy er en gammel traver som har fått et nytt liv etter lang og tro tjeneste i Kystverket.
Enkelte skip som går langs norskekysten har med seg mer historie i lasten enn andre. M/S Gamle Oksøy er en gammel traver som har fått et nytt liv etter lang og tro tjeneste i Kystverket.
I mange år sørget Gamle Oksøy for at det var lys i fyrlyktene langs hele kysten. Nå i sommer går turen langs hele kysten for å markere losens 300-årsjubileum, LOS300.
35 havner får besøk, og det er planlagt en rekke lokale arrangementer med losen som tema under den landsdekkende markeringen. Aktivitetskalenderen for august finner du her.
Fra 29. mai til 21. juni gikk ferden fra Vardø til Viksøy losstasjon. Fra 14. august startet de opp igjen med et arrangement i Halden. Herfra går turen inn Oslofjorden før man tar runden rundt sørlandskysten og ender opp i vest ved Øygarden helt i slutten av august. Båten følger du via AIS på kystverkmusea.no eller i kartet til BarentsWatch, hvor vi varsler bølgehøyder og strøm.
På veien har lostjenestens historie blitt presentert for besøkende i nærheten av der de bor. En utstilling er satt opp i fartøyets verksted og i tillegg har skipet som sådan vært tilgjengelig for omvisning. Ved flere stoppested har det vært arrangement både på dekk og ved kaia. Flere skoleklasser og andre interesserte har fått en rundtur på skipet og lært litt om både fartøy, los og Kystverket.
Fartøyet representerer en type spesialfartøy fra en spesiell epoke i norsk fyrhistorie. Den gang fartøyet var i Kystverkets eie, var fyrstasjonene fortsatt bemannet og de fleste fyrlyktene krevde regelmessig tilførsel av parafin eller acetylengass. Med eget verksted om bord ble også mange reparasjoner gjennomført på båten, under opphold ved de mange fyrstasjonene. Etter hvert ble skipet brukt aktivt under ombyggingen av fyrlykter til solcelle- og batteridrift. Da den jobben var ferdig ble det mindre bruk for tankskipet, og det ble tatt ut av drift i 1996.
Det opprinnelige forsyningsskipet ble bygget i 1962 hos Brødrene Lothe i Haugesund, på oppdrag fra Kystverket. Båten ble bygget som tankskip og fraktet som nevnt parafin og gass til lykter og fyr langs kysten i Sør-Norge. Skipet hadde store tanker med plass til 170 000 liter parafin og lasterom for gassflasker. I tillegg gjorde M/T Oksøy sin besetning vedlikeholdsarbeid på lykter og lanterner.
Et initiativ for å bevare fartøyet som et flytende kulturminne ble under Kulturminneåret i 1997 en realitet. M/T Oksøy ble gitt i gave fra Fiskeri- og kystdepartementet til Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter i Kristiansand. Riksantikvaren innvilget status som verneverdig skip, og navnet ble endret til M/S Gamle Oksøy. Det var første gang et skip fikk vernestatus i original, komplett og operativ stand. Lite er endret om bord siden den gang.
I 2014 overtok Lindesnes fyrmuseum og Kystverkmusea eierskapet og ansvaret for videre drift av M/S Gamle Oksøy. Fartøyet har siden vært på en rekke tokt, både langs norskekysten og til utlandet. Hun har også vært brukt til losopplæring i samarbeid med Kystverket og som logiskip for besetningen til fullriggeren Sørlandet.
Gamle Oksøy eies av Lindesnes fyrmuseum, men museet er helt avhengig av hjelp og frivillig arbeid. Det meste av arbeidet om bord på fartøyet er basert på dugnad fra medlemmer i Foreningen Gamle Oksøys Venner, som har som mål å ivareta Gamle Oksøy. Alle kan bli medlem eller støtte foreningen.
For mer historie se våre sider om kystkultur.
Byggeår: 1962
Lengde: 41,42 meter
Bredde: 7,42 meter
Tonnasje: 330 brt
Hovedmaskin: Bergen diesel, 495 HK
Maksfart: 11 knop
Kjenningssignal: 3YYN
Sertifikat: 60 passasjerer (dagstur)
Fartsområde 5 - Liten Kystfart
Inneholder 11 lugarer, messe, bysse, toaletter og bad
Status som verneverdig skip siden 1996
Medlem av Norsk Forening for Fartøyvern siden 2004