I realiteten dreier det seg om at Kystverket er bedt om synliggjøre at Stad Skipstunnel kan bygges for 2,7 milliarder kroner, som var kostnadsoverslaget Kystverkets presenterte i sitt forprosjekt. I den eksterne kvalitetssikringen (KS2), som ble levert Samferdselsdepartementet i mai 2018, ble kostanden beregnet til 3,7 milliarder kroner – altså én milliard kroner mer enn det som er avsatt i NTP.
I gjennomgangen skal Kystverket se på alle sider av prosjektet for å få kostnadene ned til NTP-nivå. Det vil si konseptuelle og tekniske løsninger, estimater og estimatusikkerhet, støttefunksjoner og -tiltak. I tillegg er Kystverket bedt om se på eventuelle tiltak som kan øke samfunnsnytten, utover det som er kommet frem av forprosjektet og KS2.
I bestillingen fra Samferdselsdepartementet understrekes det at Kystverket ikke skal utarbeide et nytt forprosjekt fra grunnen. Utgangspunktet for gjennomgangen vil være Konseptvalgutredningen (Kystverket, 2010), Ekstern kvalitetssikring fase 1 (Holte Consulting/Pöyry, 2012), Forprosjekt (Kystverket, 2017) og Ekstern kvalitetssikring fase 2 (Atkins/Oslo Economics, 2018).