DNV Maritime Advisory ble engasjert for å tolke og oppsummere tidligere utførte analyser av tunnelen, samt å legge til rette for en prosess med sikte på å forbedre beslutningsgrunnlaget for hvordan skipstunnelen skal bygges.
Viktig arbeidsgruppemøte
Prosjekt Stad skipstunnel har tidligere gjennomført teoretiske manøvreringsanalyser utført av ledende rådgivende selskaper som SINTEF og Multiconsult. Disse analysene har gitt verdifull innsikt, men det har vært behov for en mer konsis oppsummering og praktisk tolkning av resultatene.
DNV har derfor gjennomført følgende risikoanalyser:
- Tolkning og oppsummering av tidligere analyser for å foreslå maksimale dimensjoner for skip som skal navigere gjennom tunnelen, kjent som en "kjøreboks".
- DNV organiserte deretter et arbeidsgruppemøte med relevante interessenter for å diskutere navigasjonsrisikoer og komme frem til konsensus angående dimensjonene for kjøreboksen.
DNV ledet arbeidsgruppemøtet som fant sted i Ålesund. Her deltok representanter og navigatører fra Sjøfartsdirektoratet, Havila, Hurtigruten, Rostein, Fagskolen i Møre og Romsdal, NTNU og Kystverkets lostjeneste. For å øke forståelsen knyttet til det diskuterte scenarioet og for å kunne visualisere det til deltakerne, ble tunnelen modellert i et VR-scenario hvor kjøreboksen ble vist og et fartøy kunne seile gjennom tunnelen. Fokuset for arbeidsmøtet var å identifisere farer, diskutere sikkerhetsbarrierer og dokumentere andre mulige anbefalinger, spesielt i forbindelse med menneskelige faktorer.