I dag, 22. mars, ble stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2025–2036 lagt frem. Der presenterer regjeringen sin transportpolitikk og langsiktige plan for utforming av transportsystemet, og den vil være en viktig rammesetter for Kystverkets arbeid de kommende årene.
Økonomiske rammer til kyst (mrd. 2024-kr)
Sum kyst | 2,3 | 3 | 2,7 | 34,2 |
Formål | Budsjett 2024 | NTP, årlig gj.snitt 2025–2030 | NTP, årlig gj.snitt 2031–2036 | NTP, totalt 2025–2036 |
---|---|---|---|---|
Forvaltning og drift | 1 | 1,1 | 1,1 | 13,1 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 0,2 | 0,3 | 0,3 | 3,8 |
Investeringer | 0,9 | 1,4 | 1 | 14,7 |
Tilskudd | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 2,6 |
Regjeringen vil legge til grunn en planramme til kystområdet på 34,2 milliarder kroner som skal bidra til en effektiv, sikker og miljøvennlig sjøtransport som legger til rette for næringsutvikling og bosetning i kystnære områder. Prioriteringene på kystområdet bidrar også til å ivareta nasjonale forsvars- og beredskapsinteresser.
– Vi synes det er gledelig at kyst-Norge kommer godt ut av dette forslaget til NTP 2025–2036. En trygg og effektiv sjøtransport og en tilsvarende god havneinfrastruktur er viktige forutsetninger for å beholde og videreutvikle næringer som skaper levende lokalsamfunn langs hele vår langstrakte kyst. Fra et faglig ståsted har Kystverkets innspill til planen blitt hørt og tatt med. Med forbehold om at planen blir vedtatt av Stortinget og at den gjenspeiles i de kommende statsbudsjettene, ser vi veldig frem til å fortsette vårt arbeid med å vedlikeholde, utbedre og utvikle den maritime infrastrukturen og ikke minst iverksette tiltakene som ligger i NTP 2025–2036, sier kystdirektør Einar Vik Arset.
Sentrale stikkord for NTP-forslaget er grønn omstilling og klimatilpassing, digitalisering og effektivisering, samt økt fokus på drift, vedlikehold og utvikling av eksisterende infrastruktur. Det er også funnet rom for en rekke nye store investeringer, se tabell under.
Store investeringer 2025–2030 (mill. 2024-kr ekskl. mva.)
Sum | 3 078 | -1 772 | ||
Fylke(r) | Prosjekt | Kategori | Investering, 2025–2030 | Netto nytte |
---|---|---|---|---|
Finnmark | Vardø fiskerihavn | Fiskerihavnetiltak | 364 | -206 |
Troms | Årviksand fiskerihavn | Fiskerihavnetiltak | 69 | -62 |
Nordland | Andenes fiskerihavn | Fiskerihavnetiltak | 800 | -798 |
Nordland | Værøy fiskerihavn | Fiskerihavnetiltak | 497 | -413 |
Nordland | Røst fiskerihavn | Fiskerihavnetiltak | 305 | -252 |
Møre og Romsdal | Røyrasundet til Svædet | Farledstiltak | 122 | 0 |
Vestland | Skatestraumen–Fåfjorden– Vågsfjorden–Måløy sør | Farledstiltak | 154 | 21 |
Vestland | Kalvåg fiskerihavn | Fiskerihavnetiltak | 146 | -136 |
Vestland | Florø–Frøysjøen | Farledstiltak | 124 | -133 |
Rogaland | Nordlig Innseiling Haugesund | Farledstiltak | 106 | -76 |
Rogaland | Feistein–Tungenes | Farledstiltak | 116 | -132 |
Telemark | Gjennomseiling Torsbergrenna | Farledstiltak | 170 | 72 |
Østfold | Innseiling Halden | Farledstiltak | 106 | 342 |
Se også:
- Fremleggelsen kan følges på livesendingen her: https://www.regjeringen.no/ntp22mars
- Regjeringens samleside for NTP: https://www.regjeringen.no/no/tema/transport-og-kommunikasjon/nasjonal-transportplan/id2475111/
- Regjeringens NTP-pressemelding som handler om Kystverkets ansvarsområde: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ny-side4/id3031427/