Hopp direkte til innhold

Ukraina-konflikten

Norge har innført sanksjoner mot Russland som en følge av invasjonen av Ukraina. Det er forbud mot havneanløp for russiske fartøy og fartøy registrert i RMRS. Russiske fiskefartøy kan likevel gjennomføre korte anløp til angitte kaier i Tromsø, Kirkenes og Båtsfjord. Den sikkerhetspolitiske situasjonen gjør at PST har uttrykt at etterretningstrusselen i Norge nå er høyere enn før invasjonen.

  • Hvilke sanksjoner gjelder for fartøy og havner?

    Sanksjonene mot Russland er fastsatt i forskrift om tiltak vedr. Ukrainas integritet mv.
    Det er Utenriksdepartementet som har fastsatt denne. Næringslivet kan sende inn spørsmål til sanksjoner@mfa.no

    Skipstrafikken og havnene er berørt av sanksjonene som er innført. For nærmere informasjon om sanksjonene, se Regjeringens informasjonsside om sanksjonene. Nettsiden inneholder også informasjon om andre relevante sanksjoner med bakgrunn i krigen i Ukraina.

  • Hvilke terminaler/kaier kan motta russiske fiskefartøy?

    Russiske fiskefartøy kan kun anløpe følgende kaier i Tromsø, Båtsfjord og Kirkenes:

    Tromsø

    • Kai 20, 21, 22, 23 og 38 i Breivika i Tromsø
    • Troms fryseterminal AS i Tromsø
    • Tromsø Mekaniske AS

    Båtsfjord

    • Dampskipskaia i Båtsfjord
    • Nessekaia i Båtsfjord
    • Neptunbukta i Båtsfjord

    Kirkenes

    • Industrikaia i Kirkenes
    • Dypvannskaia i Kirkenes
    • Hurtigrutekaia i Kirkenes
    • Sentrumskaia i Kirkenes
    • Kimek AS
    • Tscudi Bulk Terminals AS
    • Henriksen Shipping Service AS

    Dersom fartøyet har behov for å anløpe andre havner, må Utenriksdepartementet godkjenne anløpet.

    All faglig bistand i form av verfttjenester til russiske fartøy er i utgangspunktet forbudt og krever dermed unntak fra Utenriksdepartementet. Forbudet omfatter også faglig bistand til bunkring.

  • Prosedyre ved anløp russiske fiskefartøy

    Når havnen får informasjon om anløp av russiske fiskefartøy, skal havnen eller kaieier gjøre følgende:

    • legge til rette for at kontrollmyndighetene kan gjennomføre kontroll på en mest mulig hensiktsmessig måte
    • anvise fartøyet til en av de identifiserte terminaler/kaier hvor kontroll av fartøyet skal gjennomføres
    • sørge for at fartøyets liggetid ikke overstiger fem virkedager, oppad begrenset til syv døgn. Med virkedager forstås mandag til fredag
    • forsikre seg om at det har gått minst tre døgn siden fartøyets forrige opphold i havn på Fastlands-Norge  

    Havnen kan legge til rette for at fartøy skal kunne:

    • foreta mannskapsbytte
    • bunkre (men uten faglig bistand, dvs. bunkringstjenester som krever fagmessig teknisk kompetanse eller involverer planmessig vedlikehold. Dette regnes som verftstjenester som må søkes UD om)
    • losse (forutsatt at lasten ikke er i strid med innførselsforbudene)
    • proviantere
    • gjennomgå kontroll
    • få utført verfttjenester som det er gitt unntak for fra Utenriksdepartementet

    Det er en forutsetning at all aktivitet er i henhold til sanksjonsregelverket og i tråd med hva som kan anses som normal aktivitet for et fiskefartøy. Utenriksdepartementet kan etter søknad gjøre unntak fra begrensningene på antall virkedager og døgn dersom det er søkt om unntak etter sanksjonsforskriften § 16 for strengt nødvendige reparasjoner, eller dersom det foreligger andre særlige grunner.

  • Vil SafeSeaNet gi hjelp til å identifisere russiske fartøy som er sanksjonert?

    Kystverket har etablert en løsning som sender varsel til anløpshavnen dersom et fartøy registrert i det russiske skipsregisteret (RMRS) eller med russisk flagg eller som hadde russisk flagg før 24. februar, melder ankomst til en norsk havn. Varselet sendes som en e-post til havnen og havnens PFSO.

    Varselet sendes ut automatisk fra SafeSeaNet og må ansees som en informasjonsmelding. Det kan være feil i dataene, blant annet vil det kunne mottas varsel om fartøy under 500 BT eller fiskefartøy. Havnen må derfor på selvstendig grunnlag avgjøre om fartøyet er omfattet av sanksjonene eller ikke.

  • Kan enkelthavner nekte anløp fra russiske fartøy som ikke er sanksjonert?

    Eiere og operatører av norske havner har i utgangspunktet plikt til å motta fartøy så langt kapasiteten i havnen tillater det. Dette følger av havne- og farvannsloven § 27. Mottaksplikten er ikke ment å begrense eierens eller operatørens anledning til å selv bestemme hvilket omfang havnevirksomheten skal ha.

    Intensjonen med bestemmelsen er å sikre at sjøtransporten gis tilgang til den havneinfrastrukturen som havneeier faktisk har gjort tilgjengelig for alminnelig trafikk, eventuelt den type trafikk som havnen har besluttet å ta imot ved vedkommende havneavsnitt.

    Det følger av § 27 at havnene kan avvise fartøy dersom mottak av fartøy fører til risiko for miljøet eller sikkerheten. Avvisning av fartøy på grunn av risiko for miljøet er tillatt dersom det er en aktuell og sannsynlig miljøtrussel. Med begrepet "sikkerhet" siktes det til den fysiske sikkerheten i selve havnen.

    Anløp kan nektes dersom anløpet fører til fare for skade på havnens infrastruktur eller personer som oppholder seg i havnen. Sikkerhetspolitiske vurderinger faller utenfor begrepet "sikkerhet" i § 27, se uttalelse fra Samferdselsdepartementet. Slike vurderinger foretas av Forsvarsdepartementet, og ikke den enkelte havn.

    For fartøy som er sanksjonert, suspenderes naturligvis havnenes plikt til å motta slike fartøy.

  • Hvordan håndteres los- og farledsbevisordningen?

    Gjeldende sanksjoner mot Russland påvirker i utgangspunktet ikke los- eller farledsbevisordningen. Lospliktige fartøy kan som før benytte russiske og andre utenlandske navigatører med gyldig farledsbevis til å oppfylle losplikten.

    Russiske fartøy som har lovlig anløp kan også bestille los som normalt.

    Losplikt er et tiltak for å hindre navigasjonsulykker på kysten. Kystverket krever gjennom den at fartøy enten seiler med los eller bruker farledsbevis. Farledsbevis utstedes til navigatører som kan dokumentere tilstrekkelig antall seilaser innaskjærs på norskekysten og som har avlagt en praktisk prøve om bord på fartøyet, enten med los som sensor eller med en assessor. Det er imidlertid kun fartøy på mer enn 70 meter (50m for passasjerfartøy/fartøy med farlig last) som må bruke los eller farledsbevis. Fartøy under 70m seiler verken med los eller farledsbevis.

  • Hvilke forhold skal norske havner og fartøyer være oppmerksomme på?

    På bakgrunn av økt trusselnivå har Kystverket hevet maritimt sikringsnivå til nivå 2 for utvalgte havneanlegg. De aktuelle anleggene er gjort kjent med det.

    PST vurderer trusselbildet fortløpende og følger situasjonen tett. Det er verdt å merke seg at de nasjonale trusselvurderingene peker på Russland som en kjent trusselaktør i Norge, slik at den generelle trusselen om blant annet cyberangrep står ved lag. Det oppfordres samtidig til økt årvåkenhet.

    Ved spørsmål eller ønske om å rapportere kontakt PST.

  • Gjelder forbudet mot adgang til havn også for russiske fartøy som trenger nødhavn eller shelter?

    Det er unntak i forskrift om tiltak vedr. Ukrainas integritet mv. § 19a for fartøy som har behov for hjelp og søker nødhavn, nødhavnanløp av hensyn til maritim sikkerhet eller for å redde liv til sjøs.

    Russiske fartøy som er omfattet av sanksjonene vil dermed kunne få adgang til havn dersom det er et nødstilfelle.

  • Kan russiske fartøy få tillatelse til å anløpe havn?

    Det følger av Forskrift om tiltak vedr. Ukrainas integritet mv. § 19a sjette ledd at fartøy kan få tillatelse til å anløpe havn dersom anløpet er nødvendig for import, eksport eller transport av definerte varer. Det kan også søkes om tillatelse for fartøy som har hatt russisk flagg på visse vilkår, jf. sjuende og åttende ledd. Myndighet til å gi en slik tillatelse ligger hos Utenriksdepartementet.

    Søknader om tillatelse til havneanløp kan sendes til sanksjoner@mfa.no. Manglende svar på søknaden er ikke å anse som tillatelse.

  • Hvem er det som kan svare på spørsmål om sanksjonsregelverket?

    Utenriksdepartementet forvalter sanksjonsregelverket og er kontaktpunkt for spørsmål om hvordan regelverket skal tolkes.

    Næringslivet kan sende inn spørsmål til sanksjoner@mfa.no

  • Kontaktpunkt i Kystverket for spørsmål om havneforbudet

    Kontaktpunkt i Kystverket spørsmål om russiske fartøy som er omfattet av sanksjonene, og som er på vei til Norge, kan kontakte Vardø sjøtrafikksentral på tlf 78989898 eller e-post: nor.vts@kystverket.no

    De vil kunne bistå med informasjon om fartøyet og ev. bistå med videreformidling av spørsmål

  • Hvem er det som håndhever forbudet?

    Det er Politiet som er håndhevingsmyndighet. Det er nærmeste politidistrikt som bli korrekt kontaktpunkt angående brudd på forskriften.

  • Nyttige lenker for informasjon

Til toppen