Sektoravgiftene, som består av losavgifter og sikkerhetsavgifter, brukes til drift og investering i losordningen og sjøtrafikksentraltjenestene i Sør-Norge. Brukerne finansierer den største delen av kostnadene.
Året 2024
Losordningen utførte 38.200 losoppdrag, forvaltet 80.900 seilas på farledsbevis og 1.500 dispensasjoner fra losplikten i 2024. Sjøtrafikksentralene gav klarering til 430.000 seilas i 2024.
Endringer fra 1. februar
Losavgiftene øker med 6,9 prosent i gjennomsnitt fra 1. februar 2025. Endringen i losavgiftene er 1,6 prosentpoeng lavere enn forslaget som var på høring i høst.
Hovedårsaken til at losavgiftene øker mer enn forventet lønns- og prisvekst i 2025 på 3,8 prosent, er større kostnadsvekst og ekstra pensjonskostnad for loser i 2023. I tillegg er inntektene i 2024 lavere enn forventet. Økningen i losavgiftene utover forventet lønns- og prisvekst vil bli brukt til å tilbakebetale underskudd for 2023 og 2024.
Kystverket og Nærings- og fiskeridepartementet jobber med ulike tiltak for å få redusert kostnader i lostjenesten og avgiftsbyrden til skipsfarten.
Som før
Sikkerhetsavgiftene videreføres uten endring fra 2024 til 2025. Staten viderefører finansieringen av fritak i losberedskapsavgiften for fartøy opptil 8.000 bruttotonn (BT). Finansieringen er på 96 millioner kroner i 2025.
Rabatt i losberedskapsavgiften og sikkerhetsavgiftene for fartøy med høy score på Environmental Ship Index (ESI) videreføres også til 2025.
To eller flere loser på samme seilas
Endring i losingsavgift for fartøy som har flere loser om bord var foreslått i høringen av forslag til sektoravgifter for 2025. Kystverkets forslag var at alle fartøy som har flere loser om bord som loser vekselsvis, skulle betale for hver time hver los var om bord. Målet var å få utført flere losoppdrag med en los om bord for derigjennom frigi loser til andre oppdrag. På bakgrunn av flere innspill på forslaget i høringsrunden, er forslaget til endring begrenset til de fartøyene som bestiller to loser om bord for økt fleksibilitet. Omfanget av fartøy med to loser som vil bli fakturert for flere timer vil nå bli mindre enn foreslått endring i høringsforslaget. Ordlyden i forskrift om losavgifter er tilpasset dette.
Årsavgifter
Årsavgifter for losberedskapsavgift og sikkerhetsavgift (Oslofjorden og Rogaland) bestilles i det nasjonale meldingssystemet SafeSeaNet Norway, og faktureres kvartalsvis. Fartøy som tidligere har fått faktura for årsavgift losberedskapsavgift for 1. kvartal 2025, vil få ny faktura tilpasset de fastsatte lavere avgiftssatsene.
Avgiftskalkulator
Avgiftskalkulatoren på kystverket.no viser til enhver tid gjeldende avgiftssatser og vil fra og med 1. februar 2025 beregne avgiften med nye satser.