Kystverket skal bidra til god kystforvaltning, til trygge farleder som skal ivareta mange interesser, og til en havnestruktur som bidrar til en effektiv, trygg og miljøvennlig sjøtransport.
Hvordan jobber vi for det? Gjennom planmedvirkning og myndighetsutøvelse, bidrag til utredninger, forvaltning av tilskuddsordninger, farvannsstiltak og vedlikehold og oppgradering av den maritime infrastrukturen. Her er noe av det vi jobbet med i 2024:
Vi bidrar til Nasjonal transportplan
Våren 2024 la regjeringen frem Nasjonal Transportplan 2025–2036 for Stortinget. Kystverket har vært en viktig bidragsyter i det tverretatlige arbeidet, og har jobbet både med kunnskapsgrunnlaget og gitt innspill til prioriteringer innenfor Kystverkets ansvarsområde. Kystverket fikk gjennomslag for mange av sine prioriteringer, og planen blir en viktig ramme for arbeidet med å oppnå våre mål de neste fire årene. Høsten 2024 mottok Kystverket og de andre transportetatene et arbeid om å forbedre det faglige grunnlaget for de kommende transportplanene. Arbeidet med dette oppdraget vil fortsette til høsten 2025.
Vi har utviklet sjøvegen og den maritime infrastrukturen
Kystverket har i 2024 jobbet med et bredt spekter av prosjekter for trygge farleder, effektiv sjøtransport og robuste havner langs hele kysten. Her er noen høydepunkter fra årets arbeid:
- Hydrodynamisk modellering for en renere Oslofjord
Kystverket ledet arbeidet med utredning av K15 i Helhetlig tiltaksplan for en ren og rik Oslofjord, med fokus på vannutskiftning i indre Oslofjord. Gjennom samarbeid med DHI og Multiconsult pågår en omfattende hydrodynamisk modellering av Drøbaksundet, med resultater forventet til våren. Dette vil gi verdifull innsikt i fjordens prosesser og danne grunnlag for fremtidige tiltak for å forbedre vannkvaliteten i Oslofjorden.
Kystverket og Rana kommune samarbeider om å utbedre farleden og bygge en ny dypvannskai i Mo i Rana. Målet er en tryggere, mer fremkommelig farled og en havn tilrettelagt for fremtiden. Prosjektet har et budsjett på om lag 500 millioner kroner, og er godt i gang. Mudring og sjømerking er fullført og nå gjenstår kaibygging. Ferdigstillelse planlagt i 2026.
Hammerfest Ren Havn er et samarbeidsprosjekt mellom Kystverket og Hammerfest kommune, med finansiell støtte fra Miljødirektoratet og Hammerfest Havn KF. Prosjektet har kombinert miljøopprydning og infrastrukturutvikling ved å fjerne omfattende forurensning fra havna, forbedre sjøsikkerheten og etablere nye kaiarealer som styrker næringsgrunnlaget. Arbeidet er i hovedsak ferdigstilt, men det gjenstår noe mindre arbeid og sluttrapportering er nå i gang.
- Fullført tilstandsregistrering av fiskerihavner i Norge
I 2024 fullførte Kystverket tilstandsregistreringen for alle fiskerihavner i landet:
367 havner, 601 moloer og 206 kaier. Arbeidet gir et solid kunnskapsgrunnlag for å prioritere vedlikehold fremover og bidrar til bærekraftige og trygge havneanlegg langs kysten.
- Andre nautiske prosjekt: farvannstiltak og utbedring av fiskerihavner under arbeid i år
Innseiling Kragerø, Bergen - Sognessjøen, Stamsund-Risøyrenna gjennom Raftesundet, Innseiling Florø og Mortingbåen, Innseiling Borg, Kjøllefjord fiskerihavn, Bognes-Tjeldsundet - Harstad, Mehamn fiskerihavn, Husøy fiskerihavn, Innseiling Andenes, Vestergapet og Ullerøysund, Vardø fiskerihavn og sjøkabel til Hestskjæret.
Vi har forvaltet tilskuddsordninger
- Kommunale fiskerihavntiltak
Kystverket har forvaltet tilskuddsordningen for kommunale fiskerihavntiltak (post 60) som skal gi bedre kommunale fiskerihavner. Ordningen ble lyst ut i januar med søknadsfrist i 31.mars. Vi mottok 20 søknader og det ble i juni gitt tilsagn om tilskudd til 12 nye prosjekt for nesten 77 millioner kroner. I tillegg ble det gitt tilsagn til 8 ulike prosjekter i januar, etter utlysning høsten 2023. Samlet har Kystverket innvilget tilsagn for 115,5 mill. kr i 2024
- Investering i effektive og miljøvennlige havner
Kystverket har forvaltet tilskuddsordningen til investering i effektive og miljøvennlige havner (post 71) som skal bidra til å effektivisere logistikkjeden gjennom tiltak i havn. Til fristen 5. januar mottok vi 14 søknader og det ble tildelt tilsagn til 4 prosjekter for 95 millioner kroner i juni 2024. I tillegg er det innvilget to tilsagn som gjelder utlysningsrunden høsten 2023. Samlet har Kystverket innvilget tilsagn for 121,9 mill.kr i 2024
- Nye tilskuddsmillioner til havne-Norge
I tillegg har Kystverket i 2024 levert inn forslag til reviderte retningslinjer for tilskuddsordningene, på bestilling fra Nærings- og fiskeridepartementet.
Vi har utviklet viktige hjelpemidler for arealanalyse og planlegging
Automatiserte hjelpemidler gir både godt beslutningsgrunnlag i plansaker og forenkler prosessene for brukerne.
- Veileder for konsekvensutredninger i kommunale plansaker
Vi er i gang med å utvikle en tematisk og metodisk veileder til våre brukere som skal planlegge sine sjøområder, og vurdere konsekvensene de ulike arealformål og tiltak vil ha.
- Vise sjøtransportens arealbehov
I kyst- og havområdene konkurrerer sjøtransportens arealbruk med interesser som havbruk, broer, energiproduksjon, utfyllinger, og et omfattende ledningsnett i sjø. Vi utarbeider et nytt digitalt kartlag som på en helhetlig måte synliggjør sjøtransportens arealbehov.
-
Søknadsportal
Vi jobber for å gjøre det lettere å søke om tillatelse eller melde fra om noe, og for at saksbehandlingen både skal bli bedre og gå raskere. Nå finnes digitale skjema som hjelper deg å få korrekt søknad, og som gir oss strukturerte data, som vi kan bruke til å automatisere manuelle saksbehandlingsoppgaver. Digitale søknader i Kystverket.
-
Kom i kontakt med rett person i plansaker
Vi er blitt mer tilgjengelig på våre hjemmesider. Der kan du nå kontakte oss via skjema og stille spørsmål rundt plansaker.
Vi har fulgt opp kommunal havnevirksomhet og farvannsforvaltning
Kystverket har i 2024 fulgt opp kravet i havne- og farvannsloven om at kapitalen i kommunal havnevirksomhet må være tilstrekkelig før eventuelle utdelinger. Kystverket bidrar med sine virkemidler for at den kommunale havnevirksomheten skal ha forsvarlig egenkapital slik at den kan ivareta sin posisjon som tilbyder av viktig infrastruktur for sjøtransporten
Kystverket har gjennomført tilsyn av kommunenes innkreving av farvannsavgift. Det er nyttig med tilsyn for å sikre at de nye reglene som trådte i kraft 1.1.2020, er forstått og anvendt riktig i kommunene.
- Det transeuropeiske transportnettet (TEN-T)
Et annet tema i 2024 har vært hvilke norske havner som bør inngå i TEN-T, som er EUs “stamnett” av veger, jernbanelinjer, lufthavner, innenlandshavner og maritime havner. Planen nå er at norske havner skal kunne søke om å bli TEN-T-havn. Kystverket skal deretter komme med en tilråding til departementet, som foretar den endelige utpekingen.
Vi har reparert stormskader og rehabilitert fyr
Kystverket har utført flere reparasjoner etter stormskader på maritim infrastruktur og vi har rehabilitert flere fyr. Her er noen eksempler:
Brandsholmbåen i Lofoten er reetablert etter stormens herjinger tidlig i 2024.
På Halten fyrstasjon ble taket delvis blåst vekk. I tillegg var der flere skader på vindskibord, beslag etc. Den har nå fått nytt undertak og tilbakeføring til skifertekking. I tillegg ble det montert tilhørende beslag og taknedløp i sink-utførelse.
Det er utført flere større arbeid på fyr i år, både for å sikre mulighet for bruk, men også for å åpne for denne muligheten. Ett eksempel er Hendanes fyrstasjon som har Stadt-havet som nærmeste nabo. Det ble i 2024 rehabilitert utvendig for å sikre mot videre forfall. Målet er å åpne fyret for besøk og leietakere. Kystverket er i dialog med blant andre Den Norske Turistforening som ønsker å benytte fyret, på lik linje med Kråkenes og Skogsnes i samme kommune.
Et annet eksempel er Kjeungskjæret fyr som ligger på et lite skjær i Bjugnfjorden like utenfor Trondheim. Her har vi, i samarbeid med kulturminneavdelingen ved Trøndelag Fylkeskommune, Ørland Kommune, Firesafe, våre egne elektrikere og vedlikeholdslag, etablert vanntåkeanlegg for å ivareta den nødvendige rømningssikkerheten. Venneforeningen, som også er leietakere, har vært fantastiske støttespillere og ja-mennesker. Et godt godt og nært samarbeid med alle, også knyttet til brannvesenet og byggesaken.
Vi har utviklet viktige hjelpemidler for klimaarbeidet
- MarU
Kystverkets egenutviklede modell for estimering av maritime utslipp ble lansert i forbindelse med Kystverkets 50-årsjubileum i mai. Den nye modellen, MarU, tar over for Havbase. MarU gir oss detaljert innsikt i utslippene slik de er i dag, og vil i framtiden benyttes til å analysere tiltak og virkemidler for omstilling av sjøfarten.
- Klimaregnskap og klimamål
De siste to årene har Kystverket utviklet et klimaregnskap for å synliggjøre våre egne klimagassutslipp. Det inkluderer i dag både de største utslippskildene vi eier selv og de mest utslippsintensive tjenestene vi kjøper. Klimaregnskapet har gjort det mulig å formulere våre første vitenskapsbaserte og også etterprøvbare klimamål, vedtatt i oktober. Dette gjør oss til en av få statlige virksomheter med så uttalte klimamål. Les mer.
Også: Nærings- og fiskeridepartementets rapport om klima- og bærekraftstatus i underliggende virksomheter.
Aktivitet knytta til Kystverkfartøyene
- En viktig multifunksjonell ressurs
I tillegg til å sørge for vedlikehold og oppgradering av den maritime infrastrukturen langs hele kysten har fartøyene til Kystverket også i år deltatt på flere viktige øvelser og vært involvert i flere oppryddingsaksjoner. Kystverket samarbeider godt med sivile beredskapsorganisasjoner og deltar i internasjonale miljøberedskapsøvelser, for eksempel OV Ryvingen på "Øvelse Nordisk".
Nye arbeidsbåter effektiviserer arbeidet : I løpet av året har vedlikeholdslag i Kystverket fått døpe og ta i bruk tre nye arbeidsbåter: MS Skrova, MS Stabben og MS Runde. Disse er viktige ressurser som setter vedlikeholdslagene i stand til å utføre arbeid både raskere og sikrere enn tidligere.
Vi har bidratt til havvind-utredninger
Kystverket har i 2024 bidratt sterkt og tverrfaglig i utredningen av mulig fremtidig havvind, der vi har analysert og beregnet nautisk risiko og økonomiske verdier på de ulemper som er skissert etter påvirkningen på skipstrafikken. Vi har:
- levert analyser for havner, virkninger på skipstrafikk og laget grunnlaget for frekvensanalyse som gjelder uønskede hendelser i relasjon til skipstrafikken
- analysert trafikkdata, laget modeller for skipsruter, kikket på innseilinger til havner og sett på bak-areal i havner.
- laget konsekvenskart, deltatt i vekting, supplert kartdata og mye mer.