Han har jobbet i et maritimt miljø og hatt båt store deler av livet. Derfor har han også vært bevisst på dette med sikkerhet på sjøen og bruk av flyteplagg – både i båten og i småbåthavna.
Han deler sin historie sin for å minne oss alle på enkle, men viktige sikkerhetstiltak som redder liv.
– Å ha døra åpen mens vi er alene i småbåthavna er også en regel vi har laga oss her i Hatlevika småbåtforening. Det er viktig, nettopp for at andre kan komme raskt til dersom noen plutselig trenger hjelp, forklarer han.
I 2024 ble det også montert nytt entringstau langs hele flytebrygga, samt en rekke nye stiger, eller leidere som det kalles.
Ingen i småbåtforeningen visste da at dette utstyret skulle komme til nytte allerede på nyåret 2025.
![](/contentassets/06a36d70f0ef480da39675c028009562/trygg-havn-vinter_guttorm_4.jpg)
Skulle bare måke litt
Etter et kraftig snøfall tidlig i januar stakk Jan-Ola innom båten sin i småbåthavna i Ålesund for å måke. Som alltid hadde han den gode gamle flytejakka på, og døra inn til brygga lot han stå åpen.
– Jeg var på vei om bord i båten for å hente kosten og lente meg nok litt mot rekka på båten, som glei fra uten at jeg merka det. Jeg mista balansen og før jeg visste ordet av det, lå jeg i sjøen! Jeg landa på ryggen med et plask, mellom båten og utriggeren, forteller han.
![](/contentassets/06a36d70f0ef480da39675c028009562/img_2468_2jpg.jpg)
Kuldesjokket gjorde det vanskelig å orientere seg de første sekundene.
Den eneste tanken i hodet var hvordan han kunne komme seg opp av vannet.
– Flytejakka gjorde heldigvis at jeg holdt meg flytende. Uten den hadde jeg fått større problemer. Men den er av gammel årgang med mye tekstiler, og jeg oppdaget at den trakk til seg mye vann, noe som etter hvert gjorde det vanskelig for meg å bevege meg.
Han fikk øye på entringstauet som småbåtforeningen satte opp tidligere, og visste at det var en leider (stige) på den andre siden av båten sin.
– Jeg hadde selv foreslått at en av de nye leiderne kunne monteres ved min båt, og det var jeg jo ekstra glad for nå, sier han.
Han kjempet seg rundt utriggeren, forbi nabobåten og kom seg fram til flytebrygga. Her måtte han også bakse seg under utriggeren, før han kom seg bort til leideren på motsatt side av båten.
– Denne typen leidere er låst i vannrett stilling når den ikke er i bruk, men skal lett kunne vippes ned når noen trenger den. Likevel var det overraskende tungt å få den løs. Et barn hadde kanskje ikke klart det, sier han tankefullt.
I etterkant av ulykken er det gjort justeringer på klypa som holder leideren på plass, slik at den nå går lett ned i vannet.
I kampen for å komme seg ut av vannet oppdaget han også at denne typen leidere har ganske smale trinn.
– Jeg hadde på meg store vintersko som gjorde at jeg fikk problemer med å plassere føttene inn i trinnene på leideren. Dette gjorde det tungt å komme seg videre opp, sier han.
![](/contentassets/06a36d70f0ef480da39675c028009562/img_2474_2.jpg)
– Erfaringen her er at det kan være lurt å teste om leidere og annet sikkerhetsutstyr er montert riktig, FØR det blir alvor, understreker han.
Med en fot i leideren, fikk han festa den andre foten i tauet, som går langs hele bryggen og viste seg å være svært nyttig i denne farlige situasjonen. Ikke minst når brygga er full av snø, er den ekstra nedsunket og det er ikke mye annet å holde tak i.
Jan Ola fikk tak i pullertene som hører til stigen, og klarte å vippe overkroppen opp på brygga.
– Da var det helt slutt på kreftene. Det var for tungt, og jeg var iskald og nedkjølt. Det eneste jeg kunne gjør var å rope og håpe at noen ville høre meg i tide.
Åpen dør kan redde liv
Tilfeldigvis var det en som hørte ropene om hjelp og kom løpende til. Men den åpne døra, som skulle sikre rask tilgang i tilfelle uhell, hadde blåst igjen og gått i lås.
Dermed tok det ekstra tid før redningsfolkene kom seg inn for å hjelpe.
– Men hadde ikke min redningsmann hørt meg og fått tak i hjelp, så kunne det gått mye verre.
Han er usikker på hvor lenge han lå i vannet, men mener det kan ha vært rundt fem minutter. I tillegg lå han en stund i snøen med halve kroppen oppe på brygga. I ambulansen var han så kraftig nedkjølt at han kjente seg nokså ute av seg selv.
En ting er i alle fall sikkert, en stengt port gjør at verdifull tid går tapt når liv står på spill.
– Dette er derfor en oppfordring til andre småbåthavner og båteiere om å la porten stå åpen når dere er alene i havna. Det kan faktisk bety liv eller død.
Gjorde mye riktig
Både Jan-Ola og småbåthavna gjorde mye riktig. Likevel var det ikke mye som skulle til for at denne historien hadde fått et langt mer tragisk utfall.
– Takket være flyteplagget holdt jeg meg flytende i det kalde vannet. I tillegg hadde vi fått tau og leider på brygga, og det var heldigvis en person som hørte mine rop om hjelp og fikk varslet en som hadde nøkkel til porten, som uheldigvis hadde blåst igjen. Om ikke mine redningsmenn hadde vært der, kunne utfallet av hendelsen blitt så mye verre, sier han ettertenksomt.
– Både jeg og andre er jo vant til å stikke ut en tur alene når det passer. Men skal du måke snø av båten er det sikrest å være flere sammen. For når uhellet først skjer, så skjer det fort. Lås derfor aldri porten inn til brygga når du er alene.
![](/contentassets/06a36d70f0ef480da39675c028009562/img_2490_2.jpg)
– Selv om jeg hadde flyteplagg, og havna nylig var oppgradert med sikkerhetsutstyr, var det likevel veldig nære på at dette gikk galt. Jeg syns derfor det er viktig at historien blir fortalt. Både for at andre kan få seg en påminnelse om egne sikkerhetstiltak – men også på hvor viktig det er for småbåtlag og bryggeeiere å tenke sikkerhet i sine anlegg.
– Mitt råd er: Ha ALLTID på deg flytevest i havna. Legg den i bilen så har du den klar. For det er jammen ingen spøk å ramle i sjøen, særlig en vintersdag.
Og en oppfordring til småbåtforeninger og havneeiere: Sørg for at anlegget er oppgradert med nødvendig utstyr, som leidere, tau og redningsbøyer. Dette vil redde liv.
Denne gangen endte det heldigvis godt.
![](/contentassets/06a36d70f0ef480da39675c028009562/img_2487_2_foto-lill-haugen.jpg)
Fikk en påminnelse om sikkerhet
Sjarkfisker Espen Marø Farstad ligger ofte til kai i Ålesund, hvor han selger krabbe og kreps. Som mange andre fikk han en påminnelse om farene som lurer i havna da han hørte om uhellet i vinter – selv for en erfaren sjømann kan uforutsette ting skje.
– Etter å ha hørt om hendelsen, tok jeg en runde og gjorde noen ekstra sikkerhetstiltak. Blant annet har jeg kjøpt en splitter ny vest som jeg bruker når jeg beveger meg alene i båt og havn. Selv om jeg har vært på sjøen siden tenårene, er det like viktig å tenke sikkerhet. Man flyter ikke bedre bare fordi man har erfaring, sier han.
![](/contentassets/06a36d70f0ef480da39675c028009562/espen-farstad_fisker_3_foto-lill-haugen-kopi.jpg)