Hopp direkte til innhold

Utslipp fra oljeplattform

Lite sannsynlig at utslippet i Storbritannia når norskekysten

Mandag formiddag kolliderte et lastefartøy med et oljetankskip i Nordsjøen, utenfor Hull i Storbritannia. Tankskipet fraktet flydrivstoff, som har lekket ut i sjøen. 

Kystverket har gjort egne beregninger av det potensielle skadeomfanget. Beregningene viser at det er liten sjanse for at store mengder flybensin vil nå strendene i området, før det fordamper eller brenner opp.

 - Jetfuel A1 er en lett olje som, hvis den slippes ut i sjøen, raskt vil fordampe eller blande seg ned i vannet. Dette skjer vanligvis innen et døgn. Det er derfor lite sannsynlig at det vil bli igjen olje på overflaten som kan ryddes opp, selv nær utslippsstedet, sier direktør for miljøberedskap i Kystverket, Hans Petter Mortensholm.

Han understreker at det allikevel er avhengig av temperatur, bølger og vind. Kystverket har heller ikke fått informasjon om hvor store mengder av oljeprodukter som har sluppet ut i miljøet som følge av kollisjonen. 

Drivbaneberegning for bunkersolje og bensin

Kystverket har ikke egne modeller for å beregne hvordan Jetfuel A1 beveger seg eller brytes ned i sjøen, og kan derfor ikke simulere dette spesifikke utslippet med en drivbane. Våre fagfolk har imidlertid beregnet drivbaner for en generell bunkerstype og for bensin, som også løses raskt opp i vann. Disse viser per i dag at den type olje fra denne hendelsen vil drive sørover langs kysten av Storbritannia og ikke mot Norge.

Drivbaneberegning for bunkersolje
Drivbaneberegning for bunkersolje.
Figur: Kystverket
Drivbaneberegning for bensin
Drivbaneberegning for bensin.
Figur: Kystverket

 

Dette betyr også at det er lite sannsynlig at utslippet i Storbritannia vil påvirke norskekysten. Denne vurderingen støttes av informasjon fra NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration i USA). Kystverket har også vært i kontakt med Sintef, som er enig i denne vurderingen.

Beregninger for fem dager

For bensin viser beregningene at den mest sannsynlig vil forsvinne før den når land, også i Storbritannia. Drivbaner kan kun beregnes for fem dager frem i tid, siden de avhenger av oppdaterte værprognoser.  Vi tar også forbehold om at vi ikke kjenner til nøyaktige mengder, og det er for tidlig for britiske myndigheter ha et fullstendig bilde av miljøsidene av denne alvorlige hendelsen.

Foreløpig ingen anmodning om bistand

Kystverket er en del av Bonn-avtalen, som er er en avtale mellom ni land rundt Nordsjøen og Irskesjøen samt EU, som samarbeider om å forebygge og håndtere akutt forurensning i havområdene. Storbritannia kan gjennom denne anmode om bistand fra Norge.

- Foreløpig har vi ikke fått noen slik anmodning, men er klare for å hjelpe til om de trenger det, sier Mortensholm.

Til toppen