Hopp direkte til innhold

Los + farledbevis = sikre kystseilaser

Ordningen med farledsbevis letter hverdagen for rederier og navigatører som jevnlig trafikkerer faste strekninger langs kysten. Navigatører med farledsbevis står i dag for 2/3 av lospliktige seilaser på norskekysten – cirka 80 000 seilaser årlig. Tilbakemeldingene fra brukerne er positive.

Ordningen, som har eksistert siden 1994, gjør det mulig for navigatører å søke om et sertifikat som gir lov til å seile på deler eller hele kysten med et lospliktig fartøy, uten å bruke los. Kjernen i ordningen er at navigatørene har opparbeidet seg gode ferdigheter og kompetanse i kystnavigasjon som gjør at de kan seile trygt uten veiledning av los. Kystverket utsteder farledsbevis etter Havne- og farvannsloven og Lospliktforskriften. Med denne ordningen kontrollerer Kystverket at navigatøren har tilstrekkelig erfaring, kompetanse og ferdigheter i et spesifikt farvann.

- Vi er opptatt av å tilrettelegge og effektivisere tjenesten på en brukervenning måte samtidig som sjøsikkerheten blir ivaretatt., sier Kystverkets direktør for Navigasjonsteknologi og maritime tjenester, Arve Dimmen. 

Han understreker at det er viktig å ha en tett dialog med brukerne og deres interesseorganisasjoner.

- Vi opplever gode tilbakemeldinger fra brukerne på dagens ordning.  

 


Krav til navigatøren

Det er viktig å poengtere at farledsbeviset følger den spesifikke navigatøren. På bakgrunn av sjøfartens ulike behov og ulike risikonivåer i farleder, opererer Kystverket med tre klasser av farledsbevis: klasse 1, 2, og 3. I tillegg er det etablert en egen ordning for navigatører under opplæring, kadettfarledsbevis.  

 

 

Krav til navigatøren for å få farledsbevis:

  1. ha gyldig dekksoffisersertifikat
  2. oppfylle krav om seilingserfaring i lospliktforskriften
  3. ha bestått farledsbevisprøve klasse 1 og 2 med los eller klasse 3 med assessor

Krav til rederiet for å benytte farledsbevis klasse 3:

Rederiet som vil benytte seg av ordningen søke Kystverket om rederigodkjenning. Der må de vise til at de har et system for opplæring av farledsbeviskandidater innen kystnavigasjon.

Hvilke fartøy som kan benytte farledsbevis klasse 3:

Fartøy kortere enn 100 meter som har minimum en typegodkjent ECDIS om bord.  Kan ikke benyttes dersom det har tungolje om bord eller ved frakt av farlig eller forurensende last. Fartøy som brukes i en støttefunksjon i offshorevirksomhet og fører begrensede mengder av farlig flytende stoff i bulk kan benytte farledsbevis klasse 3, definert i forskrift av 1. juli 2014 nr. 944 om farlig last på norske skip, § 6.

Hvordan bli sertifisert? 

Farledsbevisprøver for klasse 1 og 2 gjennomføres fortsatt med los. For å bestå farledsbevis klasse 3 skal navigatøren evalueres av en annen navigatør, spesielt kvalifisert for formålet – en såkalt «assessor», godkjent av Kystverket. 

Assessor-ordningen 

Kravene for å bli assessor er hjemlet i lospliktforskriften. Kandidaten må være navigatør med farledsbevis klasse 2 for kyststrekningen det gjelder. I tillegg må den gjennomføre Kystverkets assessorkurs og bli godkjent som assessor. Slik kan eksempelvis en kaptein (godkjent som assessor) gjennomføre en farledsbevisprøve på en styrmann når det måtte passe og når navigatøren er klar for det. Farledsbevis klasse 3 ordningen som gjelder for lavrisiko fartøyer gjør at rederiene kan administrere farledsbevisregimet for sine navigatører på en fleksibel måte.

Dersom farledsbeviset ønskes oppgradert fra klasse 3 til 2, må navigatøren gjennomføre prøve med los. En navigatør kan med farledsbevis klasse 2 få rettigheter til å føre fartøy opp til 150 meter og det kan også fraktes visse typer farlig eller forurensende last på fartøy opp til 110 meter uten los.  

 

Kurs for assessorer 

Kystverket holder to til tre assessorkurs i halvåret. Bildene over er fra et kurs i Haugesund nylig. Kandidatene får en gjennomgang av regelverk for losplikt og farledsbevis; og av sjekklisten som skal brukes i evalueringen av farledsbeviskandidater. De får også innføring i hvordan prøver skal avlegges. I tillegg gjør kandidatene praktiske oppgaver i evaluering og innsending av godkjenning til Kystverket, med veiledning fra Kystverkets fagfolk. 

- Kurset gir Kystverket mulighet til å tilby siste nytt om farledsbevisordningen, digitale tjenester og verktøy som trengs for å gjennomføre en sikker seilas langs kysten. Vi kan også guide assessorene til å gjøre oppgaven på en best mulig måte, forklarer Tor Erlend Gjærde. 

Kursholdere/saksbehandlere er etter kurset også tilgjengelige for assessorene for å spørsmål og support. Vi setter opp ekstra kurs utenom oppsatt kurskalender ved behov.  

 

 

 

 

 

Til toppen