- Vest Betong har, gjennom sin underentreprenør Gerd Stensen, gjort en solid jobb med å fjerne over 100.000 kubikkmeter masser fra sjøbunnen på kort tid. Statsforvalteren gav tillatelse til mudring fra 1. september til 1. februar, og vårt mål har hele tiden vært å fullføre dette innenfor én sesong – noe vi har lykkes med, sier Martin Fransson fra Kystverket, som leder samarbeidsprosjektet.
Prosjektet går etter plan. Ved Toraneset er mudringsarbeidet fullført, og sluttmåling av dybdene ble gjennomført 28. januar. Data fra sjømålingene skal nå behandles og vil deretter bli sendt til Kartverket for oppdatering av de offisielle sjøkartene.
For den nye dypvannskaien ved Langneset er også all mudring ferdigstilt. Stabilisering av det fremtidige kaiområdet er utført, og området vil nå fylles ut med rene sprengsteinsmasser. Etter hvert vil dagens deponiområde for forurensede masser omvandles til landareal for den nye dypvannskaia.
Status for lekteren som sank natt til 31. desember er at heving av gravemaskinen med rigg ble utført i månedsskiftet januar/februar, mens selve lekteren vil bli hevet noe senere. Lekteren ligger stabilt og utgjør ingen umiddelbar hindring for videre arbeid. Hovedentreprenør Vest Betong har via sin underentreprenør Keller ansvar for oppryddingen, og prosjektet samarbeider tett for å sikre en ryddig og effektiv prosess.
Prosjektet holder fast ved sine overordnede mål, med ferdigstillelse planlagt i 2026. I 2025 vil hovedfokuset være byggingen av den nye dypvannskaien, med vekt på pele- og betongarbeid. Prosjektet tar hensyn til torsken i fjorden sin gyteperiode. I henhold til vedtak fra Statsforvalteren vil derfor ikke pelearbeidene starte opp før senere i vår.
- Økonomisk er vi også i rute, og jeg forventer fortsatt at prosjektet blir realisert innenfor oppsatte kostnadsrammer. Vi er godt i gang og jobber målrettet sammen med vår entreprenør Vest Betong for å holde fremdriften, sier Martin Fransson fra Kystverket.
Stig Frammarsvik, kommunaldirektør for tekniske tjenester i Rana kommune, er fornøyd med fremdriften og understreker betydningen av prosjektet for regionen:
- Dette er en viktig satsing for fremtiden til Mo i Rana og hele regionen. Vi ser tydelig at prosjektet går etter plan, og vi er fornøyde med fremdriften. Den nye dypvannskaien og forbedrede forhold ved Toranesterminalen vil gi næringslivet styrket konkurranseevne, sier Stig Frammarsvik.