Hopp direkte til innhold

Nasjonal handlingsplan for sjøsikkerhet skal bidra til færre ulykker på sjøen

Visjonen for Handlingsplanen for sjøsikkerhet er null omkomne på sjøen

I dag ble en helt ny Nasjonal handlingsplan for sjøsikkerhet lansert. Handlingsplanen er den første av sitt slag, og inneholder 70 tiltak som skal bidra til å redusere antall alvorlige ulykker på sjøen.

- Det langsiktige målet for planen at ingen skal miste livet eller bli hardt skadd når de jobber eller ferdes på sjøen, kommenterer konstituert sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim.

Dette er i tråd med Stortingets vedtatte nullvisjon. Handlingsplanen blir et felles løft for sikkerheten til både fritidsbåtbrukere og arbeidstakere på sjøen. Den er utarbeidet som et samarbeid mellom Kystverket, Sjøfartsdirektoratet, Fiskeridirektoratet, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og politiet. De konkrete tiltakene er utviklet i tett dialog med representanter for organisasjoner og bedrifter som representerer bredden av den maritime sektoren. 


– Det at vi nå har laget en felles handlingsplan er godt nytt for norsk sjøsikkerhet, kommenterer kystdirektør Einar Vik Arset. 
- Det gjør at sentrale virksomheter med ansvar i det maritime kan jobbe enda tydeligere mot samme mål - den beste sjøsikkerheten i norske farvann. 

Illustrasjon hentet fra Handlingsplanen for sjøsikkerhet



Av tiltak som skal gjennomføres i handlingsplanperioden er:

  • Innføring av krav til nødstopp av fartøy og varsling ved fall til sjø
  • Tiltak for økt bruk av sikkerhetsliner og annet verneutstyr
  • Gjennomgang av rammevilkår og hvordan ulike regelverk kan bidra til å ivareta sikkerhet
  • Styrking og prioritering av tilsynsvirksomhet og
  • Gjennomgang av kompetansekrav, mm.

 

For fritidsfartøy anbefaler handlingsplanen i tillegg:

  • Reduksjon i promillegrensen på sjøen
  • Revisjon av småbåtloven
  • Gjennomgang av kompetansekrav og vurdering av praktisk del av båtførerprøven
  • Arbeid for trygge småbåthavner
  • Vurdering av muligheter for å ivareta personsikkerhet gjennom påmelding til hummerfiske, og
  • Økt kontroll og veiledning for virksomheter som leier ut fritidsfartøy blant annet.

- De virkemidlene vi kan bidra med er i stor grad rettet inn mot evne til sikker navigasjon, og vi ser at både bedre tilrettelegging og strengere regulering av trafikken kan bidra til bedre sjøsikkerhet, forteller kystdirektør Arset. 



Eksempler på tiltak fra Kystverket rettet mot sjøsikkerhet for næringsfartøy:

  • Kystverket vil utrede og utvide omfanget av avbruddskriterier for vær- eller ulykkes-utsatte områder basert på erfaringer med begrensninger som er under innføring.
  • Kystverket vil vurdere økt bruk av trafikkregulering, herunder trafikkseparasjonssystem, i spesielt ulykkes-utsatte områder.
  • Kystverket vil utrede anbefaling om å følge referanseruter og videre utvide dette tilbudet til fartøy over 150 meter.
  • Kystverket vil vurdere økt bruk av navigasjonshjelpemidler utenfor hoved og bi-led der mindre fartøy ferdes.

Rus og båtliv
I perioden 2019-2023 utgjør ruspåvirkede nær halvparten av de omkomne (46 %) til sjøs. Dette inkluderer både omkomne fra fartøy som var i bruk og fortøyd ved kai eller lignende.

Statistikk over omkomne på sjøen knyttet til rus
Illustrasjon hentet fra Handlingsplanen for Sjøsikkerhet

 

- Dette understreker at bruk av rusmidler blant brukere av fritidsfartøy er et sikkerhetsproblem, poengterer kystdirektøren.
- Dette må vi til livs. Og vi er glade for at en samlet styringsgruppe anbefaler å redusere tillatt promillegrense til sjøs.

Klare mål og felles retning
Det er et omfattende arbeid som skal til for å realisere de vedtatte tiltakene de neste fem årene. Tiltakene er forankret i god situasjonsforståelse, erfaring og fagkompetanse. Alle de involverte vil prioritere innsats for å realisere disse tiltakene de kommende fem årene. Handlingsplanen inneholder også tiltak fra aktører utenfor de statlige etatene som er nevnt. Blant annet har Redningsselskapet, Flyte, Av-og-til, Løft blikket-kampanjen og Sjømannsforbundet meldt inn tiltak de vil gjennomføre for å bidra til målene.

Illustrasjon fra Handlingsplan for sjøsikkerhet

 

Utfordrer flere til å bidra
Det tverrfaglige samarbeidet, ledet av ledet av Sjøfartsdirektoratet, har utfordret alle parter til både å tenke bredt og stile høyt. Nå utfordrer de også andre aktører til å foreslå nye tiltak som kan inkluderes i Handlingsplanen for sjøsikkerhet.  Handlingsplanens vedtatte tiltak ligger fast. Men den skal i tillegg være et levende dokument som vil bli revidert hvert halvår. Informasjon om dette vil oppdateres fortløpende hos Sjøfartsdirektoratet sdir.no.

Her kan du lese den.
Nasjonal handlingsplan for sjøsikkerhet trer formelt i kraft 1. januar 2025
 

 

Styringsgruppen for arbeidet med Nasjonal handlingsplan for sjøsikkerhet har bestått av representanter fra Kystverket, Sjøfartsdirektoratet, Fiskeridirektoratet, Politiet og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Her er de sammen med Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss under dagens overrekkelse og møte. Kystdirektør Einar Arset rager høyest i andre rekke. (Foto: Sjøfartsdirektoratet) 

 

Visjonen er null omkomne til sjøs

Relatert innhold

Norges kyst- og havområder er værharde og krevende. Her er en kort introduksjon til emnet.

Nyhet Publisert Oppdatert

Cruisetrafikken fortsetter å øke i norske havner. I 2023 var det 474 flere anløp av cruiseskip og...

Nyhet Publisert Oppdatert
Til toppen