Satellitten som nå skal skytes opp er en såkalt mikrosatellitt. Den er bare 30 x 31 x 45 cm og veier bare 34 kilo. Satellitten eies av Kystverket, og inngår i Kystverkets romprogram for å styrke og opprettholde Norges evne til havovervåkning.
- Vi tar oppgaven med å drive sivil-maritim havovervåkning på stort alvor. Norsat-4 er et viktig til vår tekniske infrastruktur, sier kystdirektør Einar Vik Arset.
- Den befester Norges evne til å holde oversikt over hva som foregår i våre havområder, noe som er av ekstra betydning i dagens geopolitiske klima, understreker han.
Illustrasjon av Norsat-4 i verdensrommet. (Av Utias SFL)
Vil se de som prøver å være usynlige
Satellitten samler AIS-informasjon - informasjon om identitet, posisjon og fart fra skip i norske farvann. Det sender den til jordstasjoner i Vardø og Tromsø. I tillegg har den et nyutviklet lavlyskamera som skal kunne fotografere skip som har slått av sin AIS-sender. Å slå av AIS-senderen og på den måten unnlate å samarbeide med maritime myndigheter, strider mot internasjonale regler for skipstrafikk.
- Kameraet er en eksperimentell nyttelast, men om det fungerer som ønsket vil det styrke evnen til å oppdage fartøy som eventuelt ikke bruker AIS, kommenterer kystdirektøren.
Lavlyskameraet og krypto-utstyret er en del av Forsvarets romsatsing. Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI) har stått for utviklingen og vil ha hovedansvar for test og evaluering av den sammen med Forsvaret og Kystverket.
Fruktbart samarbeid
Utviklingen av NorSat-4 er et samarbeid mellom Kystverket, Norsk Romsenter og Forsvarets forskningsinstitutt (FFI). Kystverket og Forsvarsdepartementet har stått for finansieringen. Både norsk og utenlandsk romindustri har vært leverandører. Satellitten ble ferdigstilt av Spaceflight Laboratory i Canada, med utstyr fra Kongsberg Discovery, Eidsvoll Electronics og franske Safran Reosc.
– AIS-opptak fra satellitt var et stort fremskritt da vi demonstrerte det i 2010. Vi har sett behov for andre sensorteknologier som kan verifisere AIS-meldingene og gjøre overvåkingsbildet mer komplett. Navigasjonsradardetektoren på NorSat-3 og dette nye kameraet er FFIs siste bidrag til nasjonal maritim overvåking via satellitter, sier forskningsdirektør Trygve Sparr ved FFI.
Flere på overtid
Siden den første AISSat-1 kom i bane rundt jorda i 2010, har Kystverket hatt uavbrutt AIS-dekning fra norske satellitter. Norsat-4 vil bli Kystverkets femte operative satellitt i rekken. Under kan du se versjoner og årstall for oppskyting og levetid. De to eldste vil mest sannsynlig gå ut av drift i løpet av året – langt ut over først antatte levetid. Og Norsat-TD, som NRS satt i drift i 2023, hadde AIS-sensor blant nyttelasten. Men satellitten ble skadet av en solstorm i mai 2024 og forventes derfor å gå ut av drift i løpet av året.
Som det går frem av illustrasjonen over vil antallet operative satellitter i drift kunne være redusert fra fire til to allerede om et år. Kystverket vil derfor jobbe for å anskaffe en mindre, supplerende AIS-satellitt (AISSat-4), for å opprettholde evnen til havovervåkning på et godt nivå.
Følg oppskytingen direkte
Oppskytingen av den nye Norsat-4-satellitten skjer fra California, i regi av SpaceX, fra Vandenberg Space Force Base. Det vil skje presis kl 1949 norsk tid tirsdag 14. januar.
Etter oppskytingen slippes NorSat-4 løs fra bæreraketten, noe som vil skje cirka klokken 22.10 norsk tid. De første signalene fra NorSat-4 forventes å komme inn en halv time senere. Så skal den nye norske satellitten «kommisjoneres» i noen uker.
- Da skrur vi på ett og ett system ombord og henter ned telemetri for å sjekke at alle verdier er normale. Vi kontrollerer at satellitten peker i riktig retning og skrur på nyttelastene en etter en for å teste dem, sier Eirik Blindheim, prosjektleder for NorSat-4 ved Norsk Romsenter.
Faktaboks: NorSat-4
Oppgave: Skal kartlegge skipstrafikk i norske farvann
Vekt: 34 kilo
Nyttelast: AIS-mottaker (Lenke til: Automatic Identification System)
Lavlyskamera (LLI) og Nanosat krypteringsenhet.
Bygd av: Space Flight Laboratory, med instrumenter fra
Kongsberg Discovery, Eidsvoll Electronics og franske Safran Reosc.
Eies av: Kystverket
Styres av: Statsat. Lavlysbildene analyseres av FFI
Finansiert av: Kystverket og Forsvarsdepartementet
Begivenheten kan følges direkte her:https://www.spacex.com/launches/mission/?missionId=transporter12