Godstransportarbeidet måles i tonnkilometer, og defineres som produktet av godsmengde og transportavstand. Godstransportarbeidet er et viktig mål for omfanget av godstransporten. Skipsfarten har særlige fortrinn knyttet til transport av store godsmengder knyttet til våt- og/eller tørrbulk over lange avstander.
Den innenlandske godstransporten på sjø i 2023
Transportøkonomisk Institutt (TØI) har estimert markedsandelene for godstransportarbeidet for ulike transportplattformer i etterkrigstiden.
Hovedtendensen er at veg har styrket sin markedsandel på bekostning av sjø og bane (se Figur 1 under). Markedsandelene for veg og sjø har vært om lag jevnstore etter 1990, og jernbanens markedsandel synker til 4,6 prosent i 2023. Luftfarten har ubetydelige andeler når det kommer til innenlandsk godstransportarbeid, dvs. under 0,5 prosent.

Kilde: TØI-rapport 2060/2024
Utenriksfart
I utenrikshandelen i Norge er skipsfarten den dominerende transportform. 83 prosent av godsmengdene i utenrikshandelen ble i 2023 transportert på skip til og fra Fastlands-Norge. 13 prosent gikk på veg, mens 3 prosent gikk på bane. I motsetning til innenriks godstransportarbeid beskrevet over har vi ikke estimater for godstransportarbeidet målt i tonnkilometer knyttet til utenriksfarten, bare tonnmengdene målt i tonn.
Eksport
Figur 2 viser at 86 prosent av samlet eksport fra Fastlands-Norge målt i tonn i 2023 kan knyttes til sjø. Vegs andel lå i 2022 på 9 prosent og jernbanens andel av eksporten lå på 4 prosent.

Kilde: TØI-rapport 2060/2024
Import
Figur 3 viser at skips andel av importerte tonn gods ligger på 80 prosent i 2023, som utgjør en økning med to prosentpoeng fra 2020. Vegs andel av importen var 19 prosent i 2023, mens banens andel i 2023 er på 1 prosent; noe som representerer en gradvis nedgang fra midten av 80-tallet.

Kilde: TØI-rapport 2060/2024
Figurene viser at mens skips andel av eksport og import ligger svært høyt, så øker vegs andeler knyttet til perioden etter 1985. Veksten av importen i perioden kan forklares med våt- og tørrbulkprodukter i større grad preger eksporten enn importen i utenrikshandelen, og at disse i mindre grad har overføringspotensialet fra sjø til veg. Motsvarende preges importen i større grad av stykkgods og annet stykkgods, hvor veg har tatt enkelte markedsandeler.
Særskilt om olje og gass
Samlet ble det eksportert 193 millioner tonn olje og gass (målt i oljeekvivalenter) direkte fra sokkelen i 2023 sammenliknet med 191 millioner tonn i 2022. Eksporten av olje og gass i rør lå i 2023 på 102 millioner tonn, mens skip samme år frakter 91 millioner tonn. Målt i vekt utgjorde eksport av olje og gass fra sokkelen 67 prosent av den totale eksporten fra Norge til utlandet i 2023.
På grunn av den store betydningen olje og gass har, særlig mht. eksport, vil en nedgang i eksporten av olje og gass på lengre sikt – samt eventuelt ytterligere overgang til rør - kunne få store konsekvenser for både tonnmengder og markedsandeler for sjø.