Kostnader til nødvendig isbryting og fjerning av gjenstander
Det følger av havne- og farvannsloven § 36 andre ledd bokstav a) at kommunene kan kreve inn farvannsavgift for å dekke kostnader til «nødvendig isbryting og fjerning av gjenstander som hindrer sjøtransporten eller er til fare for ferdselen i kommunens sjøområde, jf. § 6».
Loven sikter her til isbryting og fjerning av gjenstander som kommunen foretar som følge av kommunens ansvar etter § 6 første ledd i loven. Utbedringer i farvannet i form av mudring eller lignende, inngår ikke i kommunens ansvar for fremkommelighet. Det er dessuten viktig å merke seg at kommunens ansvar for isbryting og fjerning av gjenstander ikke omfatter sjøareal i hovedled og biled.
Kommunens ansvar etter § 6 første ledd omfatter kun den alminnelige sjøtransporten og ferdselen, og ikke ferdselen ved kai. Ansvaret for fremkommelighet innebærer dermed ikke at kommunen skal foreta isbryting helt inn til kai eller fjerne fartøy som er etterlatt eller sunket ved kai dersom dette ikke må gjøres av hensyn til den alminnelige ferdselen. Dersom kommunen likevel gjennomfører slike tiltak uten at det er omfattet av ansvaret etter § 6 første ledd, kan ikke kommunens kostnader dekkes gjennom farvannsavgift.
Behovet for en kommunal beredskap knyttet til kommunens ansvar etter § 6 første ledd må avklares ut fra en vurdering av risikoen for at det vil fryse til eller komme flytende gjenstander i sjøområdet som bør fjernes ut fra sjøsikkerhets- og fremkommelighetshensyn. Fartøy og andre som oppdager farer skal varsle henholdsvis nasjonal koordinator for navigasjonsvarsler (NKN) og nærmeste politimyndighet, jf. § 11. Skipsfører skal også varsle andre fartøy i nærheten.
Kostnader i forbindelse kommunale oppgaver som er forankret i andre bestemmelser enn havne- og farvannsloven § 36, kan ikke finansieres med farvannsavgift. Dette gjelder for eksempel kostnader til planlegging etter plan- og bygningsloven og til å ivareta beredskapsplikter etter forurensningsloven. Heller ikke kostnader som kommunen har som havneeier, kan finansieres med farvannsavgift, for eksempel kostnader som utløses av regelverk om sikring av havner og havneanlegg, jf. § 30.
Kostnader til myndighetsutøvelse etter havne- og farvannsloven med forskrifter
Det følger av § 36 andre ledd bokstav b) at kommunene kan kreve inn farvannsavgift for å dekke kostnader til utøvelse av offentlig myndighet med hjemmel i havne- og farvannsloven med forskrifter.
Utøvelse av offentlig myndighet omfatter det å gi forskrifter og å treffe enkeltvedtak, samt nødvendig oppfølging og håndhevelse av slike vedtak.
Farvannsavgiftsforskriften § 2 andre ledd fastsetter et viktig unntak fra adgangen til å avgiftsfinansiere myndighetsutøvelse; behandling av søknader kan ikke finansieres med farvannsavgift. Slik saksbehandling kan kommunen eventuelt finansiere med saksbehandlingsgebyr, jf. § 33.
Eksempler på myndighetsutøvelse som kommunen kan finansiere med farvannsavgift:
- utarbeidelse av forskrifter om ferdsel med fritidsfartøy, § 8
- utarbeidelse av forskrifter om ankring, bruk av taubåtassistanse, mv., § 9
- utarbeidelse av forskrift om saksbehandlingsgebyr, § 33
- utarbeidelse av kommunal farvannsavgiftsforskrift, § 36
- pålegg overfor bruker som volder fare eller ulempe, for eksempel pålegg om vrakfjerning, § 17
- pålegg som kommunen fatter i medhold av lokale forskrifter etter havne- og farvannsloven, inkludert pålegg etter eventuelle ordensforskrifter som videreføres ut 2020 i medhold av forskriften om overgangsregler
- innhenting av informasjon til Statistisk Sentralbyrås statistikk fra private havner, jf. forskrift i medhold av § 39
- vedtak om forvaltningstiltak og sanksjoner etter loven kapittel 7
Det at kommunen har en hjemmel til å gi pålegg om tiltak for eksempel overfor fartøy som volder fare, betyr ikke at kommunene skal overvåke og/eller styre sjøtrafikken i kommunenes sjøområde. Kommunen er ikke tillagt slike oppgaver i loven på generell basis. Hvis kommunen likevel velger å overvåke og/eller styre sjøtrafikken, kan kostnader til dette ikke finansieres med farvannsavgift.
Dersom det i særlige tilfeller er nødvendig med tett oppfølgning av at konkrete regler eller vedtak følges, for eksempel enkelte kommunale ankringsregler, kan dette arbeidet finansieres med farvannsavgift.
Havne- og farvannsloven gir myndighetene hjemmel til å gjennomføre tiltak på vegne av den ansvarlige, for eksempel vrakfjerning. Dersom den ansvarlige ikke refunderer kostnadene, er det ikke dermed sagt at kommunens kostnader til å fjerne vraket, om kommunen skulle ønske det, kan finansieres med farvannsavgift. Adgangen til avgiftsfinansiering reguleres her av § 36 første ledd bokstav a (fjerning av gjenstander som hindrer sjøtransporten eller er til fare for ferdselen) og § 6 første ledd. Kommunens ansvar etter § 6 første ledd omfatter kun den alminnelige sjøtransporten og ferdselen, og ikke ferdselen ved kai. Ansvaret for fremkommelighet innebærer dermed ikke at kommunen skal fjerne fartøy som er etterlatt eller sunket ved kai dersom dette ikke må gjøres av hensyn til den alminnelige ferdselen til sjøs.
Når det gjelder innhenting av opplysninger til bruk i Statistisk Sentralbyrås statistikk, er det kommunens arbeid med å samle inn godsopplysninger fra privateide havner og terminaler som kan finansieres med farvannsavgift. Kommunenes arbeid med å registrere opplysninger om eventuell egen, kommunal havnevirksomhet kan ikke finansieres med farvannsavgift.
Kommunal havnedrift skal ikke finansieres med farvannsavgift. Kommunens utøvelse av eierrådighet er ikke utøvelse av offentlig myndighet etter havne- og farvannsloven, og kan ikke finansieres med farvannsavgift. Havnereglement som for eksempel stiller krav til fartøy som ligger ved kai, arbeid med krav om flytting av fartøy i havn o.l., betyr ikke at den kommunale eieren kan finansiere trafikkavvikling og kameraovervåkning av kommunale havneavsnitt med avgift.
Kostnader til farvannsskilt og navigasjonsinnretninger
Det følger av § 36 andre ledd bokstav c) at kommunene kan finansiere kostnader til kommunalt eide farvannsskilt og navigasjonsinnretninger med farvannsavgift.
Dette omfatter både innretninger og skilt som kommunen etablerte under havne- og farvannsloven av 2009, og innretninger og skilt som kommunen får tillatelse til å sette opp i fremtiden.