Hopp direkte til innhold

Utslipp fra oljeplattform

Godkjenning av havner og havneanlegg

Alle havner og havneanlegg som omfattes av regelverket om maritim sikring må godkjennes av Kystverket. Se beskrivelse av prosessen for godkjenning under.

Godkjenning

  • Førstegangs godkjenning

    En sikringsrisikoanalyse for havn eller havneanlegg (PSA/PFSA) skal gjennomføres. Den må utarbeides av en godkjent sikringsvirksomhet (RSO). (lenke til godkjent RSO). Se Kystverkets veiledere for utarbeidelse av sikringsrisikoanalyse>>

    Havneanlegget må videre peke ut en sikringsleder for havneanlegget (PFSO) og utarbeide en sikringsplan. Sikringsplanen kan enten utarbeides av sikringsleder eller av en RSO. Sikringsplan skal godkjennes av Kystverket. Når planverket er godkjent kan havneanlegget motta skip med internasjonalt sikringssertifikat (ISSC) i tråd med sikringsrisikoanalyse og sikringsplan.

    Forskrift om sikring av havneanlegg åpner for en enklere gjennomføring av kravene i enkelte tilfeller. Havneanlegg som godkjennes etter § 11 i forskriften kan ha færre eller mindre omfattende sikringstiltak enn det som fremgår av forskriften og ISPS-koden. Disse havneanleggene skal i hovedsak anløpes av skip i nasjonal fart, og kun sporadisk anløp av ISPS-skip. I tillegg til lav anløpsfrekvens må havneanlegget ha en lav sikringsprofil. Se veiledning til forskrift om sikring av havneanlegg. 

    Kystverket kontrollerer ved tilsyn at sikringsrisikoanalysen samsvarer med gjeldende risikobilde. Videre kontrolleres det at havneanlegget operer i tråd med egen sikringsplan og gjeldende regelverk. Tilsyn kan utføres anmeldt og uanmeldt.

    Godkjenning av havneanlegg med tilsvarende sikringsordninger  

    Havneanlegg som godkjennes etter § 12 i forskrift om sikring av havneanlegg kan ha andre, men like effektive, sikringstiltak enn det som fremgår av forskriften og ISPS-koden. Bestemmelsen kan bare benyttes i særskilte tilfeller, og havneanlegg må ha en begrenset eller spesiell drift. Se veiledning til forskrift om sikring av havneanlegg. 

  • Fornyet godkjenning

    En sikringsrisikoanalyse (PSA/PFSA) skal gjennomgås senest fem år etter at den sist ble godkjent av Kystverket.

    Senest ett år før godkjenningen utløper bør ansvarlig eier/operatør for havneanlegget eller ev. havnesikringsmyndighet for havna, starte søknadsprosessen for ny godkjenning.

    Hensikten med en gjennomgang av sikringsrisikoanalysen er å vurdere om det foreligger endringer i grunnlaget for analysen. Endringer av aktivitet, aktører, infrastruktur, verdier og trusselbildet kan være faktorer som påvirker analysen og valg av sikringstiltak.

    Kystverkets veileder og mal for utarbeidelse av sikringsrisikoanalyse kan være til veiledning under gjennomgangen.

    Beskrivelse av søknadsprosessen:

    1. Godkjent sikringsvirksomhet (RSO) må benyttes for å oppdatere sikringsrisikoanalysen.
    2. Havneanlegg som kan utføre sikringsrisikoanalyse digitalt skal benytte Kystverkets selvbetjening (lenke kommer). I Kystinfo.no kan du sjekke om godkjent ISPS havneanlegg kan ta i bruk verktøy. Mer veiledning for utarbeidelse av sikringsrisikoanalyse finner du her>>
    3. Godkjennbar sikringsrisikoanalyse sendes via tjenesten for sikker innsending, e-Dialog, senest 3 måneder før godkjenningen utløper.
    4. Sikringsrisikoanalysen vil bli gjennomgått av Kystverket og vurdert om den dekker krav til innhold.
    5. Sikringsplan skal bygge på nyeste sikringsrisikoanalyse. Sikringsplan utarbeides av havnen/havneanlegget og/eller RSO og oversendes til Kystverket via e-Dialog.
    6. Kystverket vil vurdere behovet for verifikasjon før en endelig godkjenning av sikringsrisikoanalyse og sikringsplan.Kystverket godkjenner sikringsrisikoanalyse og sikringsplan med gyldighet på inntil fem år.  

    Havneanlegget blir da godkjent for å kunne motta skip med internasjonalt sikringssertifikat (ISSC) i kategorier i samsvar med sikringsrisikoanalysen. Mottak av skip med internasjonalt sikringssertifikat i kategorier som ikke er nevnt i godkjenningsbrevet må søkes særskilt om.

    Dersom planverk blir sendt inn for sent eller ikke er i godkjennbar stand vil man risikere at godkjenningen utløper før ny godkjenning er på plass. Kystverket har ikke hjemmel til å forlenge godkjenning av tidligere godkjent planverk. 

     

Til toppen