I vinterhalvåret er spesielle utfordringer mørketid, hyppig skiftende værforhold, islagte farvann, sterk strøm og tidvis svært mye sjø.
Det er også viktig å merke seg at det kan være lange avstander til redningsressurser.
Vi oppfordrer alle cruiseaktører til å sette seg grundig inn i informasjonen samlet på denne siden. Slik at alle risikoaspekter ved cruise i norske farvann er tatt med i planleggingen av seilas. Og at alle bidrar til at vi unngår uønskede hendelser med risiko for skade på personer, fartøy og miljø; eller tap av menneskeliv.
Sjekkliste
Gjelder for alle som har ansvar for å planlegge og gjennomføre cruiseaktiviteter i norske farvann.
Seilas langs Norskekysten og Svalbard er generelt utfordrende og spesielt utfordrende på vinterstid.
Raskt skiftende værforhold i kombinasjon med mørke, kulde og dårlig sikt stiller store krav til mannskapet om bord. Det er derfor viktig at det utføres risikovurdering og god ruteplanlegging i god tid før man starter seilas langs Norskekysten og Svalbard.
Det er i dag krav til rapportering til Kystverket via portalen Safe Seanet 24t før ankomst, hvor det gis informasjon om fartøy , destinasjon , antall personer om bord, type last, samt ankomst og avgangs informasjon.
For å sette mer fokus på risikovurdering bør det vurderes å kreve tilleggsinformasjon fra passsjerskip som skal seile langs norskekysten og Svalbard.
Tilleggsopplysninger:
- Navigatørenes erfaring.
- Seilas i aktuelle farvann
- Har navigatørene opplæring ihht STCW relatert til operasjon i farvann med is, kulde og mørke (Ref Polarkoden og STCW)
- Har mannskapet trening og opplæring i operasjon i aktuelle farvann
- Ruteplanlegging
- Er det utarbeidet alternative ruter og sikkerhetstiltak i tilfelle av dårlig vær
- Er strøm og bølgeforhold tatt i betraktning
- Er det utarbeidet beredskapsplan for oppdagelse og seilas i isfarvann
- Hvilke hjelpemidler er tilgjengelig for sikker operasjon i farvann med is
- Polaris
- Iskart (cryo.met, Canada, Russland)
- Er responstid for redningsressurser tatt i betrakning
- Evakuering / redning
- Er det utført risikovurdering i forhold til sikkerhetsutstyrets begrensninger i det aktuelle operasjonsområdet
- Har fartøyet beredskapsplan for havari / evakuering
- Kjennskap til hvilke andre fartøy som opererer i samme område
- Teknisk standard
- SRtP, RP
- Isforsterket
- Er Polarkodens krav oppfyllt
- Is fjerning , vinterisering.