Hopp direkte til innhold

Cruise i norske farvann - sjekkliste

Norges kyst- og havområder er værharde og krevende. Her er en kort introduksjon til emnet.

I vinterhalvåret er spesielle utfordringer mørketid, hyppig skiftende værforhold, islagte farvann, sterk strøm og tidvis svært mye sjø.

Det er også viktig å merke seg at det kan være lange avstander til redningsressurser.

Vi oppfordrer alle cruiseaktører til å sette seg grundig inn i informasjonen samlet på denne siden. Slik at alle risikoaspekter ved cruise i norske farvann er tatt med i planleggingen av seilas. Og at alle bidrar til at vi unngår uønskede hendelser med risiko for skade på personer, fartøy og miljø; eller tap av menneskeliv.

Sjekkliste

Gjelder for alle som har ansvar for å planlegge og gjennomføre cruiseaktiviteter i norske farvann.

Seilas langs Norskekysten og Svalbard er generelt utfordrende og spesielt utfordrende på vinterstid. 

Raskt skiftende værforhold i kombinasjon med mørke, kulde og dårlig sikt stiller store krav til mannskapet om bord. Det er derfor viktig at det utføres risikovurdering og god ruteplanlegging i god tid før man starter seilas langs Norskekysten og Svalbard. 

Det er i dag krav til rapportering til Kystverket via portalen Safe Seanet 24t før ankomst, hvor det gis informasjon om fartøy , destinasjon , antall personer om bord, type last, samt ankomst og avgangs informasjon. 

For å sette mer fokus på risikovurdering bør det vurderes å kreve tilleggsinformasjon fra passsjerskip som skal seile langs norskekysten og Svalbard.  

Tilleggsopplysninger: 

  • Navigatørenes erfaring.
  • Seilas i aktuelle farvann
  • Har navigatørene opplæring ihht STCW relatert til operasjon i farvann med is, kulde og mørke (Ref Polarkoden og STCW)
  • Har mannskapet trening og opplæring i operasjon i aktuelle farvann
  • Ruteplanlegging
  • Er det utarbeidet alternative ruter og sikkerhetstiltak i tilfelle av dårlig vær
  • Er strøm og bølgeforhold tatt i betraktning
  • Er det utarbeidet beredskapsplan for oppdagelse og seilas i isfarvann
  • Hvilke hjelpemidler er tilgjengelig for sikker operasjon i farvann med is
  • Polaris
  • Iskart (cryo.met, Canada, Russland)
  • Er responstid for redningsressurser tatt i betrakning
  • Evakuering / redning
  • Er det utført risikovurdering i forhold til sikkerhetsutstyrets begrensninger i det aktuelle operasjonsområdet
  • Har fartøyet beredskapsplan for havari / evakuering
  • Kjennskap til hvilke andre fartøy som opererer i samme område
  • Teknisk standard
  • SRtP, RP
  • Isforsterket
  • Er Polarkodens krav oppfyllt
  • Is fjerning , vinterisering.
Til toppen