Hopp direkte til innhold

Utslipp fra oljeplattform

Informasjon til entreprenører og leverandører til Stad skipstunnel

Innsiden av en skipstunnel
Foto: Kystverket/Snøhetta/Plomp

29.11.2024 offentliggjorde Kystverket anbudet for byggingen av Stad skipstunnel på Doffin. Prekvalifiseringen er ferdig og fire entreprenører/tilbydere er kvalifisert for å levere tilbud på byggingen av Stad skipstunnel. Tilbudsfrist er mandag 9. juni.

Fire tilbydere er prekvalifisert for å kunne bygge Stad skipstunnel. Disse er:

  • Arbeidsfellesskap: Skanska Norge AS og Vassbakk og Stol AS (Norge)
  • AF Gruppen Norge AS (Norge)
  • Eiffage Genie Civil (Frankrike)
  • Arbeidsfellesskap: Acciona Construccion S.A og Bertelsen og Garpestad AS (Spania / Norge)

Tilbyderne skal levere første tilbud innen 9. juni. All kommunikasjon mellom tilbyderne og Kystverket (byggherre) skal foregå i Kystverkets konkurransegjennomføringsverktøy (KGV) (Mercell).

Fram mot tilbudsfristen blir det arrangert flere avklaringsmøter. Foreløpig fremdriftsplan for konkurransen:

  • 25.–26. mars: Avklaringsmøte 2, Ålesund 

  • 8.–9. april: Oppfølging av avklaringsmøte 2 (Teams)

  • 5.–6. mai: Avklaringsmøte 3, Trondheim

  • 20.–21. mai: Avklaringsmøte 4

  • 9. juni 2025: Frist for innsending av første tilbod

  • Juli-september 2025: Forhandlingsfase

  • Oktober 2025: Kontraktsignering*

  • Tidlig 2026: Byggestart *
  • 2031: Stad skipstunnel åpnes for trafikk (byggetid 4,5–6 år) *

* Dette er betinget av at budene er innenfor prosjektets kostnadsramme

Lokale underleverandører og riggområder

Det er laget en egen leverandørliste med oversikt over leverandører og entreprenører fra Nordfjord til Søre Sunnmøre, med et spesielt fokus på næringsdrivende i kommunene Stad, Vanylven og Kinn. 28 bransjar med ca. 200 bedrifter er representert i oversikten. Leverndørlisten inneholder også forslag til riggområder i nærheten av skipstunnelen.

For leverandører - ta kontakt med entreprenørene

Har du løsninger, produkter, tjenester eller mannskap du ønsker å foreslå til bruk i prosjektet, anbefaler vi at du tar kontakt med en av hovedentreprenørene som deltar i konkurransen.

Relaterte saker

Fakta Stad skipstunnel

Bilder viser hvor seillingsledene går, og hvor Stad skipstunnel vil bli bygd

STAD SKIPSTUNNEL

Stadhavet er det mest værutsatte og farligste havstykket som er langs norskekysten. Målet med prosjektet er å sikre en tryggere seilas, og mer forutsigbar regularitet for skipstrafikken forbi Stad.

NØKKELTALL

  • Lengde: 1700 meter for selve tunnelløpet - 2200 meter fra tuppen av entringskonstruksjon på den ene siden til tuppen av entringskonstruksjon på den andre siden
  • Lengde inkl. ledekonstruksjoner og portal: ca 2200 meter
  • Høyde mellom bunn og tak: 50 meter
  • Bredde mellom veggene i tunnelen: 36 meter
  • Seilingshøyde: 33 meter
  • Areal på tverrsnitt: 1661 m2
  • Volum uttak fast fjell: Ca. 3 millioner kubikkmeter. Tilsvarer cirka 5,4 millioner kubikkmeter med sprengt fjell
  • Vedtatt kostnadsramme: Ca. 5,06 milliarder kroner (inkl. mva.)
  • Estimert byggetid: Ca. 5 år

BYGGINGEN

Det er lagt opp til konvensjonell sprengning med tunnelborerigg og pallerigg.
Det blir utredet tre ulike alternativer for bruk av steinmasser fra tunnelbyggingen, deriblant til etablering av nytt næringsareal i nærområdet.

PROSJEKTET

  • Kystverket utarbeidet en konseptvalgutredning (KVU 2010) som omhandler alternativene ”Nullalternativet” (uten nye tiltak), ”Liten tunnel” og ”Stor tunnel” (kystruten).
  • Det er også gjennomført kvalitetssikring (KS1-rapport) etter bestilling fra Fiskeridepartementet og fra Finansdepartementet for KVU 2010.
  • I NTP 2014-2023 sa regjeringen at de ønsket å gå videre med et forprosjekt til KS2, med utgangspunkt i det ”store” tunnelalternativet. Dette ansees å ha et større nyttepotensial.
  • Positive effekter, som verdien av tilrettelegging av trafikk fra veg til sjø, trygghet, økt turisme, samt positive effekter for fiskerinæring og øvrige næringer, er ikke prissatt.
  • Stad skipstunnel vil være verdens første fullskala skipstunnel av denne dimensjonen.
  • I NTP 2018-2029 ble Stad skipstunnel lagt inne med en ramme lik kostnadsoverslaget på 2,8 milliarder, 1,5 milliarder kroner ligger inne i første del av NTP – for perioden 2018 til 2023.
  • Kystverket overleverte sitt forprosjekt til Samferdselsdepartementet våren 2017. Prosjektet har vært gjennom ekstern kvalitetssikring fase 2 (KS2).
  • Kystverket gjennomførte en prosjektoptimalisering med leveranse 15. juni 2019 som resulterte i en vesentlig kostnadsreduksjon.
  • I 2020 ble det gjennomført en utvidet kvalitetssikring (KS2) av resultatene av prosjektoptimalisering.
  • I februar 2021 fikk Kystverket oppdragsbrevet fra Samferdselsdepartementet som ga grønt lys for oppstart av forarbeidet for byggingen. I mars la departementet frem proposisjonen til Stortinget om byggingen. 

Nyhetssaker om Stad skipstunnel

Til toppen