Hopp direkte til innhold

Informasjon til potensielle (hoved)entreprenører til Stad skipstunnel

Innsiden av en skipstunnel
Foto: Kystverket/Snøhetta/Plomp

Etter planen skal Kystverket offentliggjøre anbudet for byggingen av Stad skipstunnel 1. desember. Deretter inviteres interesserte totalentreprenører med på en egen tilbudskonferanse på Gardermoen 17. desember.

Kystverket tar sikte på å kunngjøre konkurransen i Doffin 1. desember 2024. Videre planlegges det for kontraktsignering fjerde kvartal 2025, som kan gi byggestart i starten av 2026.

Stad skipstunnel er en farled eller sjøvei, med en tunnel i form av en lang fjellhall og entringskonstruksjoner som hovedelementer.

Prosjektet er tenkt lyst ut som en totalentreprise, som omfatter både prosjektering og utførelse. Forenklet innebærer arbeidet blant annet:

  • Utarbeidelse av en hensiktsmessig utførelsesplan og detaljprosjektering
  • Logistikk
  • Etablering av forskjæringer/tunnelmunninger
  • Tunneldriving – lignende fjellhaller (kaverner)
  • Etablere konstruksjoner – lignende løsninger som for kai- og moloanlegg
  • Massehåndtering
  • Tekniske installasjoner

– Stad skipstunnel er et spektakulært og til dels utfordrende prosjekt, som det ikke finnes maken til i verden i dag. Dette tror vi vil trigge mange entreprenører, noe som kan skape stor konkurranse. Dette vil igjen ha påvirkning på kvalitet og ikke minst pris, sier prosjektsjef for Stad skipstunnel i Kystverket, Harald Inge Johnsen.

Mer balansert konkurransegrunnlag

Johnsen ber entreprenørene merke seg at Kystverket har gjort en del endringer i konkurransegrunnlaget i etterkant av den forrige markedskonferansen i 2023, blant annet etter innspill fra entreprenørene selv:

– Det er gjort endringer i risikobildet, inkludert fordeling av risiko. Byggherren legger nå i større grad til grunn standardisert ansvar i henhold til NS-8407, samt at byggherren gjennomfører ekstra grunnundersøkelser og tar mengderisikoen knyttet til noen prosesser. Dette innebærer blant annet at all bergsikring i tunnel- og dagsoner blir oppgjort etter mengderegulerbare enhetspriser. Det samme gjelder injeksjonsarbeider og vann- og frostsikringsarbeider, sier Johnsen.

Johnsen påpeker at hele konkurransegrunnlaget nå er lagt opp på en mer balansert og forutsigbar måte - mellom byggherre og entreprenør. Flere opplysninger vil entreprenørene finne i dokumentene i Doffin (den nasjonale kunngjøringsdatabasen for offentlige anskaffelser) og på tilbudskonferansen på Gardermoen 17. desember.

Tilbudskonferanse før jul

Kystverket skal arrangere en tilbudskonferanse på Radisson Blu Hotell på Gardermoen 17. desember, fra kl 10. Der vil vi presentere prosjektet og gå i gjennom de viktigste momentene i konkurransegrunnlaget, med spesiell vekt på kvalifikasjons- og utvelgelseskriterier samt tildelingskriterier. Det blir også anledning å stille spørsmål. 

Konferansen blir ikke streamet, så vi håper på godt oppmøte.

Vi vil anbefale entreprenører å følge med på denne nettsiden, med kortadressen kystverket.no/entreprenor. Her vil vi komme med informasjon om prosessen så snart det skjer endringer. 

Kontaktperson ved interesse og spørsmål om prosjektet:

Prosjektsjef Harald Inge Johnsen, harald.johnsen@kystverket.no, tlf: 91512885

Leverandørkonferanse 31. januar 2023

31. januar 2023 arrangerte Kystverket en konferanse for potensielle entreprenører og leverandører til Stad skipstunnel på Radisson Blue airport Hotel på Gardermoen.

Med konferansen ønsket Kystverket å forberede entreprenørmarkedet på den kommende konkurransen, samtidig som vi fikk nyttige innspill for å gjøre konkurransegrunnlaget best mulig.

 

Relaterte saker

Fakta Stad skipstunnel

Bilder viser hvor seillingsledene går, og hvor Stad skipstunnel vil bli bygd

STAD SKIPSTUNNEL

Stadhavet er det mest værutsatte og farligste havstykket som er langs norskekysten. Målet med prosjektet er å sikre en tryggere seilas, og mer forutsigbar regularitet for skipstrafikken forbi Stad.

NØKKELTALL

  • Lengde: 1700 meter for selve tunnelløpet - 2200 meter fra tuppen av entringskonstruksjon på den ene siden til tuppen av entringskonstruksjon på den andre siden
  • Lengde inkl. ledekonstruksjoner og portal: ca 2200 meter
  • Høyde mellom bunn og tak: 50 meter
  • Bredde mellom veggene i tunnelen: 36 meter
  • Seilingshøyde: 33 meter
  • Areal på tverrsnitt: 1661 m2
  • Volum uttak fast fjell: Ca. 3 millioner kubikkmeter. Tilsvarer cirka 5,4 millioner kubikkmeter med sprengt fjell
  • Vedtatt kostnadsramme: Ca. 5,06 milliarder kroner (inkl. mva.)
  • Estimert byggetid: Ca. 5 år

BYGGINGEN

Det er lagt opp til konvensjonell sprengning med tunnelborerigg og pallerigg.
Det blir utredet tre ulike alternativer for bruk av steinmasser fra tunnelbyggingen, deriblant til etablering av nytt næringsareal i nærområdet.

PROSJEKTET

  • Kystverket utarbeidet en konseptvalgutredning (KVU 2010) som omhandler alternativene ”Nullalternativet” (uten nye tiltak), ”Liten tunnel” og ”Stor tunnel” (kystruten).
  • Det er også gjennomført kvalitetssikring (KS1-rapport) etter bestilling fra Fiskeridepartementet og fra Finansdepartementet for KVU 2010.
  • I NTP 2014-2023 sa regjeringen at de ønsket å gå videre med et forprosjekt til KS2, med utgangspunkt i det ”store” tunnelalternativet. Dette ansees å ha et større nyttepotensial.
  • Positive effekter, som verdien av tilrettelegging av trafikk fra veg til sjø, trygghet, økt turisme, samt positive effekter for fiskerinæring og øvrige næringer, er ikke prissatt.
  • Stad skipstunnel vil være verdens første fullskala skipstunnel av denne dimensjonen.
  • I NTP 2018-2029 ble Stad skipstunnel lagt inne med en ramme lik kostnadsoverslaget på 2,8 milliarder, 1,5 milliarder kroner ligger inne i første del av NTP – for perioden 2018 til 2023.
  • Kystverket overleverte sitt forprosjekt til Samferdselsdepartementet våren 2017. Prosjektet har vært gjennom ekstern kvalitetssikring fase 2 (KS2).
  • Kystverket gjennomførte en prosjektoptimalisering med leveranse 15. juni 2019 som resulterte i en vesentlig kostnadsreduksjon.
  • I 2020 ble det gjennomført en utvidet kvalitetssikring (KS2) av resultatene av prosjektoptimalisering.
  • I februar 2021 fikk Kystverket oppdragsbrevet fra Samferdselsdepartementet som ga grønt lys for oppstart av forarbeidet for byggingen. I mars la departementet frem proposisjonen til Stortinget om byggingen. 

Nyhetssaker om Stad skipstunnel

Til toppen