Hopp direkte til innhold

Assessor og rederigodkjenning

Rederier kan ha egne farledsbevisassessorer til å gjennomføre farledsbevisprøver for klasse 3 for rederiets navigatører. Rederier som ønsker å benytte farledsbevis klasse 3 må sende søknad til Kystverket.

Navigatører som deltar på Kystverkets assessorkurs får innføring i myndighetsutøvelse og hvordan man gjennomfører en farledsbevisprøve i tråd med regelverket.

Assessor - Farledsbevis klasse 3

  • Hva er assessorordningen?

    • Farledsbevisassessorer kan benyttes av rederier med fartøy under 100 meter for å gjennomføre farledsbevisprøver for sine navigatører.
    • Assessor må selv ha gyldig farledsbevis klasse 2 for det området han skal sjekke ut kandidaten i, samt ha gjennomført kurs hos Kystverket. 
    • Assessoren trenger ikke å være ansatt i rederiet.
    • Kystverket arrangerer egne kurs for navigatører som ønsker å bli farledsbevisassessor. 

    Kursplan

    Opplæringslogg

  • Rederigodkjenning - for bruk av farledsbevis klasse 3

    Denne prosessen starter hos rederiet. Rederier som ønsker å benytte farledsbevis klasse 3 må sende søknad til Kystverket. Søknaden skal ha vedlagt dokumentasjon som står beskrevet i lospliktforskriften §10 pkt. 3.

    Rederiet må sende søknad på epost til: farledsbevisenheten@kystverket.no

    Søknaden merkes: Søknad om rederigodkjenning for bruk av FB-klasse 3

    Følgende dokumentasjon må legges ved:

    • Dokumentasjon på at fartøyet er under 100 meter (målerbrev, sertifikat, el.)
    • Fartøyet har ECDIS montert om bord (sertifikat, typegodkjenning, el.)
    • Opplæringslogg som brukes for opplæring av farledsbeviskandidater (se vedlegg under relaterte dokumenter, dette kan tilpasses rederiet)

    Se lospliktforskriften § 10 pkt. 3 for detaljer om søknadens utforming og nødvendige vedlegg.

  • Hvor ofte er det assessorkurs?

    Kystverket arrangerer assessorkurs ca. fire ganger i året eller oftere – avhengig av behov og etterspørsel.

    Se planlagte kurs her

  • Hvem kan ta assessorkurs?

    Du må oppfylle følgende kriterier for å delta på kurset og bli assessor:

    • Sertifisert dekksoffiser (minimum D5) med gyldig farledsbveis klasse 2
    • Minst tre års effektiv fartstid på kysten (F.eks. 6 år i 1:1 rotasjonsordning)
    • Ha gjennomført og bestått minst en av Kystverkets farledsbevisprøver (klasse 1 eller 2)*

     * Hvis du fikk farledsbeviset før 01.01.2011 oppfyller du dette kravet selv om du ikke har avlagt farledsbevisprøve.

  • Praktisk informasjon om assessorkurs

    • Varighet: 1 dag
    • Sted: Kystverket, Flathauggata 12, 5523 Haugesund
    • Mat og overnatting: Kystverket serverer lunsj kursdagen. Deltakere må selv ordne overnatting og øvrige måltider
    • Du må ta med: PC eller nettbrett som må kunne kobles til wifi
    • Kursavgift: kr. 1250,- . Avgiften dekker kursmateriell og forpleining. Betalingsavgift for kurset sendes ut i etterkant av kurset.
    • Påmelding: Klikk her for å se planlagte kurs og påmelding
    • Kurset starter kl. 08:30
    • Kurset foregår på norsk.

    Transport til og fra Haugesund lufthavn: Det tar ca. 15 min med taxi fra flyplassen til Haugesund sentrum. Kurset avsluttes slik at deltakere når flyavganger fra Haugesund lufthavn fra kl. 15.

  • Utførelse av farledsbevisprøven

    På kurset får man oppgaver som skal løses i testmiljøet for SafeSeaNet Norway. Klikk her hvis du ønsker å øve mer i dette systemet. 

    • Farledsbevisassessoren skal evaluere om kandidater til farledsbevis klasse 3 oppfyller kravene i § 13 fjerde ledd for de områdene eller farledene det skal utstedes farledsbevis for.
    • Farledsbevisassessoren skal bruke evalueringsskjema fastsatt av Kystverket og skal gi slik melding som Kystverket krever i forbindelse med gjennomføring av evaluering.
    • Evalueringsskjema legges ved som vedlegg nå assessor sender inn evalueringen til Kystverket. 
      • Kandidat må ha klar dokumentasjon som viser all relevant fartstid på Norskekysten. Det er viktig at saksbehandler får vite om dette er en erfaren kandidat.
      • Det er seilasene de siste 5 år som avgjør hvor kandidaten kan få farledsbevis, men den totale fartstiden vil avgjøre antall representtaive prøver som må bestås.
    • Husk å skriv ned i evalueringsskjema eller i "remarks" hvilken prøve som er avlagt.

    Assessor starter innsending av evaluering fra sin personlige konto på SafeSeaNet:

    1. Menu
    2. PEC Admin
    3. My PEC Evaluations
    4. Create New evaluation  (TIPS: Søk etter kandidatens brukernavn i SafeSeaNet "Mailadresse")
Til toppen