Hopp direkte til innhold

Cruise i norske farvann - En sjekkliste

Norges kyst- og havområder er værharde og krevende. Sjekk om du har fått med deg alt som kreves. Gjelder for alle som har ansvar for å planlegge og gjennomføre cruiseaktiviteter i norske farvann.

Seilas langs Norskekysten og Svalbard er generelt utfordrende; og spesielt utfordrende på vinterstid. Raskt skiftende værforhold i kombinasjon med mørke, kulde og dårlig sikt stiller store krav til mannskapet om bord. Det er derfor viktig at det utføres risikovurdering og god ruteplanlegging i god tid før man starter seilas langs Norskekysten og Svalbard. Det er også viktig å merke seg at det kan være lange avstander til redningsressurser.

Vi oppfordrer alle cruiseaktører til å sette seg grundig inn i informasjonen samlet under menypunktet (https://www.kystverket.no/sjotransport-og-havn/informasjon-for-cruisenaringen/) som denne artikkelen er del av. Slik at alle risikoaspekter ved cruise i norske farvann er tatt med i planleggingen av seilas. Og at alle bidrar til at vi unngår uønskede hendelser med risiko for skade på personer, fartøy og miljø - eller tap av menneskeliv.

Sjekkliste

Det er i dag krav til rapportering til Kystverket via portalen SafeSeanet 24 timer før ankomst Norge, hvor det gis informasjon om fartøy, destinasjon, antall personer om bord, type last, samt ankomst- og avgangs-informasjon. 

Som hjelp til rederier til å gjøre gode risikovurderinger, anbefaler vi bruk av denne listen:  

  • Navigatørenes erfaring

Har navigatørene opplæring ihht STCW relatert til operasjon i farvann med is, kulde og mørke (Ref Polarkoden og STCW).

  • Ruteplanlegging

Er det utarbeidet alternative ruter og sikkerhetstiltak i tilfelle av dårlig vær

Har mannskapet trening og opplæring i operasjon i aktuelle farvann

  • Er strøm og bølgeforhold tatt i betraktning

  • Er det utarbeidet beredskapsplan for oppdagelse av is og seilas i isfarvann

  • Hvilke hjelpemidler er tilgjengelig for sikker operasjon i farvann med is Iskart (cryo.met, Canada, Russland)

  • Er responstid for redningsressurser tatt i betrakning

Har fartøyet beredskapsplan for havari/evakuering

  • Er det utført risikovurdering i forhold til sikkerhetsutstyrets begrensninger i det aktuelle operasjonsområdet
  • Hvilke andre fartøy opererer i samme område

  • Teknisk standard

Safe Return to Port

Redundans i fremdriftssystemet

Isforsterkning

Er Polarkodens krav oppfyllt

Isfjerning, vinterisering  

Til toppen