Seilas langs Norskekysten og Svalbard er generelt utfordrende; og spesielt utfordrende på vinterstid. Raskt skiftende værforhold i kombinasjon med mørke, kulde og dårlig sikt stiller store krav til mannskapet om bord. Det er derfor viktig at det utføres risikovurdering og god ruteplanlegging i god tid før man starter seilas langs Norskekysten og Svalbard. Det er også viktig å merke seg at det kan være lange avstander til redningsressurser.
Vi oppfordrer alle cruiseaktører til å sette seg grundig inn i informasjonen samlet under menypunktet (https://www.kystverket.no/sjotransport-og-havn/informasjon-for-cruisenaringen/) som denne artikkelen er del av. Slik at alle risikoaspekter ved cruise i norske farvann er tatt med i planleggingen av seilas. Og at alle bidrar til at vi unngår uønskede hendelser med risiko for skade på personer, fartøy og miljø - eller tap av menneskeliv.
Sjekkliste
Det er i dag krav til rapportering til Kystverket via portalen SafeSeanet 24 timer før ankomst Norge, hvor det gis informasjon om fartøy, destinasjon, antall personer om bord, type last, samt ankomst- og avgangs-informasjon.
Som hjelp til rederier til å gjøre gode risikovurderinger, anbefaler vi bruk av denne listen:
- Navigatørenes erfaring
Har navigatørene opplæring ihht STCW relatert til operasjon i farvann med is, kulde og mørke (Ref Polarkoden og STCW).
- Ruteplanlegging
Er det utarbeidet alternative ruter og sikkerhetstiltak i tilfelle av dårlig vær
Har mannskapet trening og opplæring i operasjon i aktuelle farvann
- Er strøm og bølgeforhold tatt i betraktning
- Er det utarbeidet beredskapsplan for oppdagelse av is og seilas i isfarvann
- Hvilke hjelpemidler er tilgjengelig for sikker operasjon i farvann med is Iskart (cryo.met, Canada, Russland)
- Er responstid for redningsressurser tatt i betrakning
Har fartøyet beredskapsplan for havari/evakuering
- Er det utført risikovurdering i forhold til sikkerhetsutstyrets begrensninger i det aktuelle operasjonsområdet
- Hvilke andre fartøy opererer i samme område
- Teknisk standard
Safe Return to Port
Redundans i fremdriftssystemet
Isforsterkning
Er Polarkodens krav oppfyllt
Isfjerning, vinterisering