I 2005 sendte Japan, Marshalløyene, Nederland, Norge, Singapore, Storbritannia og USA et felles innspill til IMOs maritime sikkerhetskomite. Innspillet definerte et behov for å utstyre skipsførere og redere med moderne og kvalitetssikrede verktøy for å gjøre navigasjon og kommunikasjon mer pålitelig. Det overordnede målet vil være å redusere feil som – i ytterste konsekvens – kan føre til tap av liv og skader, miljøskader og store kommersielle kostnader.
På bakgrunn av innspillet ble e-navigasjon opprettet som et nytt punkt på IMOs agenda, der målet var å utvikle en strategisk visjon for utnyttelse av eksisterende og nye navigasjonsverktøy − spesielt elektroniske verktøy − på en helhetlig og systematisk måte.
E-navigasjon skal bidra til å redusere navigasjonsulykker og feil og mangler ved å utvikle standarder for et nøyaktig og kostnadseffektivt konseptuelt system. Visjonen støtter opp under IMOs dagsorden for sikker, sikker og effektiv frakt på rene hav.
Medlemmer av IMO og en rekke mellomstatlige og frivillige organisasjoner har bidratt i utviklingen av e-navigasjonskonseptet, inkludert International Hydrographic Organisation (IHO), Comité International Radio-Maritime (CIRM), International Association of Lighthouse Authorities (IALA), International Shipping Chamber (ICS), Baltic og International Maritime Council (BIMCO) og International Electrotechnical Commission (IEC).