Informasjon til naboer av Stad skipstunnel
Last nedNabokontakt: Informasjon til naboer av Stad skipstunnel i Kjøde og i Moldefjorden.
Her finnere dere de aktuelle utredningene og rapportene for Stad skipstunnel, i tillegg til bakgrunnsinformasjon og relevante bilder/illustrasjoner.
Stadhavet er det mest værutsatte, og det farligste havstykket vi har langs norskekysten. Det er problematiske bølgeforhold, og området med klart mest og sterkest vind.
Kråkenes fyr, som ligger like sør for stad, er den meteorologiske værstasjonen med flest stormdøgn, som varierer fra 45til 106 døgn per år. Vind-, strøm- og bølgekombinasjonen rundt denne kystlinjen med gjør strekningen til et spesielt krevende område langs Norskekysten.
Kombinasjonen av havstrømmer og undersjøisk topografi skaper spesielt komplekse og uforutsigbare bølgeforhold. Svært høye bølger kommer fra ulike kanter samtidig og kan skape kritiske situasjoner. Forholdene innebærer også at tunge bølger kan henge igjen flere dager etter at vind har stilnet. Det innebærer vanskelige seilingsforhold selv på dager med lite vind.
Målsettingen med prosjektet er å forbedre fremkommelighet og sikkerhet for sjøtransport forbi Stad.
Utredninger i 2000-2001 og 2007-2008 har analysert flere alternative tverrsnitt og traseer for tunnelen. Den endelige traseen er valgt fordi Stadhalvøya her er på det smaleste, og samtidig er farvannet tilstrekkelig skjermet til at skipstrafikken vil kunne nytte tunnelen under de aller fleste værforhold.
Når det gjelder tverrsnittet så er det vurdert tre alternativer: nullalternativ, liten tunnel og stor tunnel.
Dimensjonerende fartøy for liten tunnel ble satt til ringnottråler med bredde 13 meter og dybde under vann på åtte meter- eller fraktefartøy (fryseskip) med bredde på 18 meter og dybde under vann på seks meter.
For stor tunnel ble det lagt til grunn at skip tilsvarende hurtigruten i tillegg skulle kunne passere gjennom.
Utredninger som grunnlag for valg av trase og tverrsnitt ble gjennomført i forbindelse med konseptvalgutredningen (KVU) og etterfølgende ekstern kvalitetssikringsprosess KS1.
Stortinget vedtok i forbindelse med Stortingsmelding 26 (Nasjonal transportplan 2014-2023) å gå videre med stort tunnelalternativ.
På oppdrag fra Samferdselsdepartementet utarbeidet Kystverket forprosjekt og reguleringsplan med konsekvensutredning (KU). Den endelige rapporten ble overlevert Samferdselsdepartementet mai 2017.
Ettersom KS2 viste en høyere pris enn Kystverkets kostnadsoverslag, ble Kystverket i januar 2019 bedt om å foreta en ny gjennomgang. I KS2, som ble levert Samferdselsdepartementet i mai 2018, ble prisen beregnet til 3,7 milliarder kroner – altså én milliard kroner mer enn det som er avsatt i NTP.
Kystverket leverte sin rapport 15. juni 2019, der konklusjonjen var at skipstunnellen kan bygges innenfor de rammene som det ble avsatt midler for i NTP 2018-2029.
I regjeringens budsjettforhandlinger i 2020 ble det satt av 75 millioner kroner til oppstart. I februar samme år fikk Kystverket et supplerende tildelingsbrev for denne oppstarten.
Regjeringen har videre fremmet en egen investeringsproposisjon for Stortinget. Prosjektet er kostnadsberegnet til 2,8 milliarder kroner (eksklusiv merverdiavgift).
Innholdet her er ikke informasjon som er gyldig i sammenheng med arbeid som gjøres i forbindelse med prekvalifisering og tilbud for totalentreprise eller i annen leverandørøyemed.
Informasjonen er gjort tilgjengelig for dokumentasjon av gjennomførte prosesser, og som kan være nyttig informasjon i overfor nevnte sammenhenger.
Nabokontakt: Informasjon til naboer av Stad skipstunnel i Kjøde og i Moldefjorden.
Utarbeidet for Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet 5. november 2020
Utarbeidet for Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet. 16. mai 2018
2019. Rapport fra geologiske undersøkelser, gjennomført i 2019. Målet var å avklare geologiske forhold, og etablere en geologisk modell for bergkvaliteten langs traséen for Stad skipstunnel. Videre er den geologiske modellen benyttet til å utarbeide et konsept for henholdsvis bergsikring og vann- og frostsikring, med tilhørende mengdeestimater. NB! Dette er rapporter som er utarbeidet i forbindelse med forundersøkelsene og forarbeidet, og som del av grunnlaget for beslutningen om bygging. Disse gjøres tilgjengelig på grunn av beskrivelsene som gis, men tilkjennegitte forslag er ikke bestemmende eller førende for de endelige løsningene.
2017. Rapporten, med tilhørende vedlegg, er et resultatdokument produsert av Norconsult AS og Dr.techn. Olav Olsen AS i et arbeidsfellesskap og som omfatter teknisk forprosjekt for skipstunnelen ved Stad.
2017. Stad skipstunnel.
Ekstern kvalitetssikring 1 (KS1), utarbeidet for Fiskeri- og kystdepartementet og Finansdepartementet 13. mars 2012.
2010. Analyse av AIS-data og beregning av ventetid. Stad skipstunnel.
2010. Oppdatert møtereferat, DNV - Kystverket. Stad skipstunnel.