Reguleringsplan med konsekvensutredning er nå godkjent av Selje kommune. Det tekniske forprosjektet gir et helhetlig bilde av forhold som planlegging, bygging, anleggsvirksomhet, drift, estetikk og med kostnadsoverslag – forutsetninger som må på plass for å bygge og drifte en sikker, effektiv og bærekraftig skipstunnel.
Leveransen består også av det sentrale styringsdokumentet. Det er et overordnet dokument som gir en totaloversikt over prosjektet; hva prosjektet Stad skipstunnel omfatter, hvordan styringsstrukturen er bygget opp, hvilke aktører som inngår i prosjektet, hvilke retningslinjer som er lagt til grunn for samarbeidet, samt hvilket ansvar som er tillag de ulike aktørene. Videre redegjøres det for prosjektets mål, strategier og sentrale styringsverktøyer.
– Det sentrale styringsdokumentet er altså et samledokument som oppsummerer alt arbeidet Kystverket har gjort, samtidig som det svarer ut det som kom frem i den første kvalitetssikringen (KS1). Dette dokumentet skal følge prosjektet fra A til Å, og kan justeres undervegs, forklarer sjefingeniør Jarle Strand i Kystverket.
– Hele grunnlaget er nå sendt over til Samferdselsdepartementet. For Kystverkets del vil vi nå stille oss til disposisjon for Samferdselsdepartementet og den kommende prosessen med kvalitetssikring fase 2 (KS 2). Vårt videre arbeid er avhengig av de beslutninger og vedtak som vil komme gjennom KS 2 og behandling i Stortinget, sier han videre.