De siste ukene har Kystverkets prosjektgruppe jobbet intenst med å sluttføre alt av dokumenter og dokumentasjon før byggingen av Stad skipstunnel kan sendes ut på anbud.
– Vi har tatt en totalgjennomgang av konkurransegrunnlaget, med alle vedlegg. Vi har fått ferdigstilt de fleste dokumenter, samtidig som vi har avdekket eventuelle kapitler og tekst der vi må gjøre justeringer, sier prosjektleder Terje Skjeppestad.
Det nærmer seg med andre ord en utlysning av kontrakten for å bygge verdens første skipstunnel. Prosjektet skal lyses ut som en totalentreprise med fast pris, anskaffet etter en konkurranse med forhandlinger.
Under Arendalsuka i midten av august slapp kystdirektør Einar Vik Arset nyheten om at en anbudsutlysning kan være rett rundt hjørnet.
– Kystverket er i rute til byggestart og vi planlegger for anbudsutlysning i oktober, sa kystdirektøren.
Hva innebærer egentlig en totalentreprise?
Kort forklart er en totalentreprise en kontraktsform der én totalentreprenør påtar seg ansvaret for hele leveransen av prosjektet. Totalentreprenøren har dermed det totale ansvaret for prosjektets gjennomføring, inkludert prosjektering, utførelse, kvalitet, HMS, kommunikasjon, tidsplan og overlevering.
Kontrakten som blir tildelt er basert på NS 8407, som er en standardkontrakt for totalentrepriser i Norge. Denne kontrakten regulerer rettigheter og plikter mellom byggherre og totalentreprenør. Totalentreprenør skal sikre at alle arbeider utføres i henhold til gjeldende lover, forskrifter og kontraktens krav. Kystverket som byggherre vil følge tett opp entreprenøren gjennom hele prosjektet for å sikre at alle krav og funksjoner blir oppfylt.
Omfattende planarbeid
Før Kystverket kan gå ut med anbudet må også alt av reguleringsplaner i forbindelse med skipstunnelen være godkjent.
– Dette har vært et omfattende arbeid som innbefatter (lokal)demokratiske prosesser, der spesielt Vestland fylkeskommune og Statsforvalteren i Vestland har hatt innspill og innsigelser. Men etter konstruktiv dialog med alle parter får vi nå lukket disse, slik at kommunestyret i Stad kan få godkjent reguleringsplanene på et kommunestyremøte i slutten av september, sier Skjeppestad.
Anbud i oktober
Dermed ligger mye til rette for at byggingen av stad skipstunnel kan legges ut på anbud i Doffin (den nasjonale kunngjøringsdatabasen for offentlige anskaffelser) i oktober. Anbudsprosessen tar vanligvis opptil ett år.
– Først skal vi ha en prekvalifisering som tar ca. tre måneder. Deretter inviteres en knippe leverandører med til å levere tilbud, som vi evaluerer og forhandler om – gjerne i flere runder. Denne fasen tar erfaringsmessig seks til ni måneder, sier Skjeppestad.
Om alt går etter planen kan det bli kontraktsignering med en hovedentreprenør høsten 2025, og byggestart ved årskiftet 2025/2026.
Gangen i anbudsprosessen
Det er flere faser i en anbudsprosess. Her er en kortfattet oppsummering av hvordan vi ser for oss prosessen fram mot kontraktssignering:
- Kunngjøring av konkurransen. Etter en lang forberedelsesfase er Kystverket straks klare til å kunngjøre konkurransen. Det skjer på Doffin, den nasjonale kunngjøringsdatabasen for offentlige anskaffelser.
- Frister for spørsmål og deltagelse. Etter kunngjøringen får entreprenørene en frist for å stille spørsmål til kvalifikasjonsgrunnlaget, etterfulgt av en frist for å levere forespørsel om deltakelse i konkurransen.
- Invitasjon til utvalgte entreprenører. Kystverket evaluerer forespørslene og inviterer så de best kvalifiserte entreprenørene til å levere tilbud.
- Informasjonsmøte. Et felles informasjonsmøte holdes, og eventuelle separate avklaringsmøter arrangeres.
- Innlevering av første tilbud. Leverandørene leverer sine første tilbud som deretter evalueres. Dette kan føre til en reduksjon i antall tilbydere.
- Forhandlinger og reviderte tilbud. Ny(e) runde(r) med innlevering og evaluering av oppdaterte tilbud finner sted. Det foregår separate forhandlinger, med ytterligere reduksjon i antall tilbydere til man står igjen med ett tilbud og en tilbyder.
- Kontraktstildeling. Det beste tilbudet/den beste tilbyderen ut ifra tildelingskriteriene tildeles kontrakten for å bygge skipstunnelen. Nå starter en karensperiode der andre tilbydere eventuelt kan klage på kontraktstildelingen.
- Kontraktssignering. Når karensperioden er ute kan kontrakten signeres.
Anbudsprosessen tar vanligvis opptil ett år.
Og hvor lang er byggetiden?
– Våre estimater viser at skipstunnelen har en byggetid på i underkant av fem år. Det vil si fra signering av kontrakten til ferdig overlevering. Men dette er det opp til entreprenøren å planlegge, sier Skjeppestad.
Må innenfor kostnadsrammen
Det må understrekes at tilbudet Kystverket får inn fra en totalentreprenør for byggingen av skipstunnelen må ligge innenfor den totale kostnadsrammen for prosjektet på 5, 060 mrd. kroner, som Stortinget har vedtatt. Dersom det ikke kommer inn tilbud innenfor den vedtatte kostnadsrammen, må eventuelt en ny kostnadsramme vedtas av Stortinget.
Viktig milepæl
At kontrakten for byggingen av Stad skipstunnel nå kommer ut på anbud er en viktig milepæl i prosjektet.
– Det meste vi har jobbet med til nå har vært delprosjekter og aksjoner fram mot anbudsutlysning. En slik tunnel har aldri vært bygget før så den tekniske dokumentasjonen, som handler om hvordan skipstunnelen skal bygges, inkludert tekniske installasjoner, har vært krevende. Samtidig har det vært et omfattende og tidkrevende arbeid med planprosesser, grunnerverv og gjenbruk av steinmasser, og ikke minst arbeid med å redusere risiko- og kostnader i prosjektet. Dette tar tid og jeg vil hevde at vi har jobbet godt og effektivt i prosjektteamet siden vi fikk oppdraget om å bygge Stad skipstunnel i 2021, sier Skjeppestad.