Hovedregelen er at den ansvarlige forurenseren skal dekke det offentliges utgifter for tiltak som den ansvarlige selv egentlig skulle ha gjennomført, jf. forurensningsloven § 76 første ledd. Den ansvarlige skal også dekke utgifter til vederlag etter forurensningsloven § 75, som i så fall blir innlemmet i statens refusjonskrav overfor den ansvarlige.
Dette kapittelet omhandler hvilket økonomisk ansvar kommunen eller IUA har under en aksjon mot akutt forurensning og økonomifunksjonens ansvar, rolle, oppgaver og krav til oppfølging under en slik aksjon.
6.1 Kommunens og IUAs økonomiske ansvar og rettigheter
6.1.1 Kommunale aksjoner
Når kommunen eller IUA setter i verk tiltak på vegne av forurenser i henhold til forurensningsloven § 46 andre ledd, kan kommunen eller IUA kreve sine utgifter for tiltakene erstattet av den ansvarlige, jf. forurensningsloven § 76 og kapittel 8.
Kystverket kan om nødvendig, og dersom kommunen eller IUA ber om det, bistå med juridisk og økonomisk rådgivning i forbindelse med utforming, dokumentasjon og innsending av økonomiske krav til ansvarlig forurenser.
Dersom kommunen eller IUA etter anmodning har fått bistand fra en annen kommune eller IUA etter forurensingsloven § 47 første ledd, skal kommunen gi vederlag for denne bistanden, jf. forurensningsloven § 75 andre ledd.
Kommunen har plikt til å sette i verk tiltak etter forurensningsloven § 46 andre ledd. Kommunen eller IUA som har hatt vesentlige utgifter i forbindelse med slike tiltak, kan søke Kystverket om vederlag til dekning av sine utgifter i medhold av forurensningsloven § 75 fjerde ledd. Kommunen eller IUA har imidlertid ikke noe krav på slikt vederlag.
6.1.2 Kommunal bistand ved aksjoner som ledes av Kystverket
Dersom kommunen eller IUA bistår når Kystverket aksjonerer, har kommunen eller IUA krav på vederlag, jf. forurensningsloven § 75 andre ledd.
Har kommunen eller IUA (i løpet av aksjonen) store utlegg og ikke kan vente på vederlaget, kan Kystverket gi forskuddsutbetalinger i henhold til prognose utarbeidet i samsvar med Kystverkets retningslinjer.
Kommunens eller IUAs hjemmel til å pådra seg kostnader under statlige aksjoner mot akutt forurensning følger av Kystverkets aksjonsordre og eget brev som omhandler økonomi og administrative fullmakter.
Kommuner som inngår i IUA har i fellesskap ansvaret for alle økonomiske disposisjoner som deres beredskapsorganisasjon gjør.
6.2 Økonomifunksjonens rolle og ansvar
Retningslinjene nedenfor skal følges
- ved kommunale aksjoner hvor det er aktuelt å søke om vederlag fra Kystverket og når kommunen eller IUA bistår under en aksjon ledet av Kystverket og har krav på vederlag for dette.
Ved andre aksjoner for å begrense akutt forurensning er det frivillig å bruke disse retningslinjene, men det anbefales at de følges så langt de passer dersom det skal fremmes krav ovenfor ansvarlig forurenser.
Det forutsettes at økonomifunksjonen i IUAs beredskapsorganisasjon har nødvendige fullmakter for å kunne ivareta rollen på vegne av de kommunene som inngår i beredskaps-organisasjonen.
Funksjonen må ha tilstrekkelige ressurser til å løse sine oppgaver. Større aksjoner kan utløse ressursbehov ut over det IUAs økonomifunksjon er dimensjonert for. I slike tilfeller anbefales det å styrke økonomifunksjonen med ressurser fra kommunen(es) administrasjon.
6.2.1 Økonomifunksjonen i kommunen eller IUA
Økonomifunksjon i kommunen eller IUA har ansvar for:
- å sørge for at aktuelle kommuner er kjent med hva de må bidra med
- å utarbeide og formidle hvilke prosedyrer og rutiner som skal følges i forbindelse med alle beslutninger som innebærer kostnader det senere skal søkes vederlag for
- at de andre funksjonene er kjent med økonomifunksjonens rolle og ansvar, hvilke krav som stilles til informasjon, hvordan den skal dokumenteres og når den skal foreligge
- å utforme og levere prognoser, revidert dokumentert prosjektregnskap og krav om vederlag for kommunens eller IUAs
- kostnader i henhold til retningslinjene i denne veilederen
6.2.2 Bistand og rådgivning fra Kystverket
Kystverket vil ta kontakt med økonomifunksjonen i kommunen eller IUA snarest mulig, fortrinnsvis første virkedag etter at kommunen eller IUA er mobilisert. Formålet med dette er å bidra til at funksjonen etablerer systemer som ivaretar kravene til dokumentasjon, samt å gjennomgå sentrale områder i denne veilederen. Videre oppfølging/rådgivning/møtestruktur vil bli avtalt.
6.3 Økonomifunksjonens oppgaver under aksjoner
6.3.1 Prognose og budsjett
Når kommunen og IUA deltar i en aksjon ledet av Kystverket, skal det utarbeides en prognose for de totale kostnadene en antar at kommunen og IUA vil få, jf. vedlegg «Mal for prognose».
Prognosen for kommunens eller IUAs kostnader skal godkjennes av Kystverket og vil fungere som budsjett for aksjonen som kommunen eller IUA skal styre etter. Ved langvarige aksjoner kan det bli aktuelt å utarbeide prognose flere ganger. Dette er særlig aktuelt dersom omfanget av innsatsen endres vesentlig i aksjonsperioden.
Første prognose skal oversendes Kystverket senest en uke etter aksjonsstart.
6.3.2 Hvilke kostnader vil Kystverket refundere?
Hovedregelen er at kostnaden må være nødvendig for å bekjempe den akutte forurensningen, samt at kravet dokumenteres og formidles i henhold til retningslinjene i denne veilederen.
Primært vil kommunen eller IUA gjennomføre tiltak på land (strandrensaksjon) og ha kostnader knyttet til denne innsatsen. I tabellen under er det listet opp eksempler på hvilke kostnader som kommunen eller IUA kan forvente å få refundert av Kystverket.
6.3.3 Andre kostnader som følge av hendelsen
Kommunen kan ha kostnader som følge av hendelsen som ikke knytter seg direkte til bekjempelsen av akutt forurensning, og dermed ikke kommer inn under refusjonsordningen fra Kystverket.
Kommunen kan i slike tilfeller fremme et erstatningskravdirekte til ansvarlig forurenser for disse kostnadene, jf. forurensningsloven § 57. Kystverket kan gi råd i saker hvor dette er aktuelt.
6.3.4 Forskuddsutbetaling
Frem til regnskapet er revidert og godkjent er alle utbetalinger fra Kystverket til kommunene å anse som foreløpige (forskudd). Grunnlaget for foreløpige utbetalinger er godkjente prognoser eller delfakturering av regnskapsførte kostnader.
6.3.5 Krav til regnskap, rapportering, bilag og dokumentasjon
Føring av aksjonsregnskapet
Aksjonskostnadene skal defineres som et prosjekt i regnskapssystemet, slik at regnskap for aksjonen kan tas ut som et prosjektregnskap. Kommunen eller IUA fører regnskap i sitt ordinære økonomisystem og i henhold til god regnskapsskikk. Alle bilag skal følge vederlagskravet.
Merverdiavgift
Det er ikke å anse som omsetning etter reglene i lov om merverdiavgift når kommunen eller IUA aksjonerer basert på sin selvstendige aksjonsplikt etter forurensningsloven. Dette er et krav om vederlag for kommunens/ IUAs utgifter knyttet til aksjonering/innsats for egen kommune. Kommunen har derfor rett til kompensasjon for merverdiavgift etter merverdiavgiftskompensasjonsloven. Vederlagskravet skal derfor være uten merverdiavgift. Det er viktig å huske på de korte fristene som gjelder for søknad om slik kompensasjon. Plikten til å overlate rådigheten over lovpålagte beredskapsressurser til en statlig aksjonsledelse utgjør ikke en levering i merverdiavgiftslovens forstand. Kommunene kan dermed fremsette krav etter merverdiavgiftskompensasjonsloven. Når kommunene fakturer sitt eget IUA for utgifter i forbindelse med aksjoner skal det ikke være merverdiavgift på eget materiell og personell.
Videre skal fradrag for momskompensasjon være på samme organisasjonsnummer som er brukt ved kjøp av varer og tjenester. Det betyr at alt som faktureres av refusjon fra «deltakerkommuner» i IUA skal være uten merverdiavgift. All fakturering av varer og tjenester til Kystverket i forbindelse med statlige aksjoner skal foretas uten merverdiavgift.
Rapportering om påløpte kostnader
Under aksjonen skal det sendes rapport om påløpte kostnader per uke (mandag til søndag), jf. vedlegg ”Regnskapsrapportering med veiledning”, gruppert slik det fremkommer i pkt. 6.3.8.”Kostnadsinndeling”.
Rapport om regnskapsførte kostnader
Rapporten skal følge refusjonskravet og være gruppert slik det fremkommer i pkt.
6.3.8.”Kostnadsinndeling”. I tillegg skal rapporten inneholde opplysninger om dato for remittering, bilagsnummer, konto som er belastet (Kostra), leverandør, beløp samt et merknadsfelt hvor tjeneste eller vare er beskrevet så godt som mulig. Rapporten skal om mulig konverteres til Excel og oversendes Kystverket elektronisk.
Krav til bilag og dokumentasjon
Kommunen eller IUA må kunne dokumentere sine faktiske kostnader knyttet til aksjonen. Økonomifunksjonen i kommunen eller IUA har ansvaret for å kontrollere at regnskapsbilagene tilhører aksjonen, at det var en nødvendig anskaffelse rekvirert og innkjøpt til rett tid, at de oppfyller kravene til regnskapsbilag og kommunisere hvordan bilagene skal dokumenteres og konteres av de som sørger for kontroll og godkjenning.
Hovedregelen er at det skal stilles de samme krav til bilag knyttet til aksjonen som til øvrige regnskapsbilag i kommunen. Det er imidlertid et utvidet krav om at bilagene i størst mulig gra skal være selvforklarende, slik at Kystverket på selvstendig grunnlag kan forklare kostnadene overfor ansvarlig forurenser.
6.3.6 Administrativt påslag
Administrativt påslag kan benyttes for å dekke kostnadene ved bruk av telefon, kopimaskin, rekvisita etc., og erstatter da de reelle kostnadene kommunen eller IUA har hatt. Påslaget beregnes som 5 % av vederlagskravet for personalkostnadene (lønn, feriepenger, arbeidsgiveravgift og arbeidsgivers pensjonsinnskudd) for fast ansatt personell.
Utregningen skal forelegges Kystverket som eget bilag i refusjonskravet. Alternativt må de faktiske kostnadene dokumenteres. Påslaget skal regnskapsføres så det fremkommer under kostnadsgruppe 12 i aksjonsregnskapet.
Kostnader ved tilsetting av midlertidig personell
Ved store aksjoner vil kommunen eller IUA måtte tilsette midlertidig personell. Midlertidig personell vil medføre administrative kostnader for eksempel knyttet til tilsetting, utbetaling av lønn og lønnsinnberetning.
Kommunen eller IUA kan beregne hvor mye tid som er medgått til dette arbeidet, og kreve de faktiske kostnadene refundert. Beregningen må dokumenteres.
6.3.7 Revisjon og godkjenning av aksjonsregnskapet
Prosjektregnskapet skal underlegges ordinær revisjon i henhold til interne rutiner i den enkelte kommune eller IUA. I tillegg til ordinær revisjon skal det kontrolleres at følgende avtalte kontrollhandlinger i samsvar med «Internasjonal standard for beslektede tjenester (ISRS) 4400)» er gjennomført:
- Regnskapsoversiktene er kontrollert mot aktuelt prosjektregnskap
- Utgiftene er dokumentert via bilag
- Grunnlag for personalkostnader er kontrollert
- Utgifts- og lønnsbilag er kontrollert på stikkprøvebasis
- Lønnsutgifter i prosjektregnskapet stemmer med opplysninger i lønnssystemet
- Lønnsberegninger og utbetalinger er foretatt i henhold til kommunens ordinære tariffavtale
- Administrativt påslag er korrekt beregnet i henhold til Kystverkets retningslinjer, samtidig som det ikke er fakturert for direkte kostnader som det administrative påslaget er ment å dekke
- Reiseregninger for kost er kontrollert mot refunderte kostnader for direkte innkjøp av mat
- Kystverkets prislister og timesatser er benyttet (vedlegg til administrativ veileder)
Kommunen eller IUA plikter å inngå skriftlig avtale med revisor om disse handlingene, se vedlegg «Standard engasjementbrev for et oppdrag som består i å utføre avtalte kontrollhandlinger».
Revisor bør engasjeres så tidlig som mulig, og kopi av inngått avtale skal følge første krav om vederlag som oversendes Kystverket. Prosjektregnskapet skal avsluttes så snart siste krav om vederlag er sendt Kystverket og oversendes revisor for videre behandling.
Revidert regnskap med «Revisors uttalelse ved revisjonsoppdrag» skal oversendes Kystverket senest én måned etter at regnskapet er avsluttet og overlevert ansvarlig revisor. Kystverket vil gjennomgå regnskapet og rapporten og skriftlig bekrefte godkjenning av aksjonsregnskapet. Inntil dette er gjort, er alle utbetalinger å anse som foreløpige.
6.3.8 Oversendelse og innløsing av krav på vederlag
Følgende alternative fremgangsmåter er aktuelle ved oversendelse av krav, avhengig av om det er en kommunal eller statlig aksjon:
- Krav fremmes av kommunen eller IUA direkte overfor ansvarlig forurenser
- Krav om vederlag fremmes av kommunen eller IUA overfor Staten ved Kystverket
Fremgangsmåten for innsending av krav etter pkt. 1 omhandles ikke i denne veilederen.
Refusjonsperioder – krav om vederlag:
Ved aksjoner som pågår over lengre tid, skal det fremmes krav om vederlag til Kystverket for hver kalendermåned. Det første kravet fremmes etter første hele kalendermåned, mens det siste kravet fremmes når kommunen eller IUA har fått oversikt over de siste kostnadene og aksjonsregnskapet er avsluttet og revidert.
Kvalitet på dokumentasjon:
Ettersom dokumentasjonen også skal brukes til å underbygge statens refusjonskrav overfor ansvarlig forurenser, stilles det strenge krav til dokumentasjonen av krav om vederlag. Dokumentasjonen må vise at kostnadene skyldes aksjonen mot akutt forurensning og at kostnadene står i et rimelig forhold til den miljøtrusselen som forelå.
Vederlagskravene skal derfor dokumenteres med kopi av alle underliggende bilag og annen underdokumentasjon slik det er beskrevet pkt. 6.3.5 «Krav til regnskap, rapportering, bilag og dokumentasjon».
Det endelige kravet skal i tillegg være dokumentert med:
- revisjonsrapport, se pkt. 6.3.7
- signert aksjonsregnskap (se eksempel/mal på www.kystverket.no)
- beskrivelse av kommunens eller IUAs rutiner for attestasjon og anvisning, samt liste over hvilke personer som har hatt slike fullmakter
- kopi av skriftlig avtale med Kystverket dersom det unntaksvis er avtalt avvik fra kravene i denne veilederen
Kostnadsinndeling i aksjonsregnskapet:
Kystverket tilpasser seg europeiske retningslinjer for oversendelse av krav. Regnskapsrapporten skal derfor settes opp i henhold til denne kostnadsinndelingen:
Som vist i tabellen er det foreslått å opprette noen nye konti eller arter i den kommunale kontoplanen ved å skifte ut det siste sifferet med et som kommunen ikke bruker til andre formål. Dette for å forenkle rapportering til Kystverket. Kommunen eller IUA må selv vurdere om dette lar seg gjøre. Alternativt kan kostnadene sorteres manuelt i Excel før krav om vederlag sendes.
Saksbehandlingstid og utbetalinger fra Kystverket:
Kravene og søknadene vil bli fortløpende behandlet og om mulig utbetalt senest to uker etter mottak. Utbetaling forutsetter at dokumentasjonen oppfyller kravene i denne veilederen.
Alle utbetalinger er å regne som forskudds-betalinger frem til revidert sluttregnskap er mottatt og godkjent. Kystverket kan holde tilbake en prosentvis andel av det totale kravet for om nødvendig kunne foreta en avregning avslutningsvis.
Krav om vederlag og søknad om forskuddsutbetaling sendes:
Kystverket
Postboks 1502
6025 Ålesund
Epostadresse post@kystverket.no kan også brukes.