Tilskudd til nærskipsfart (godsoverføring fra vei til sjø)
Tilskudd til nærskipsfart er innrettet mot redere innad i EØS for etablering av nye sjøtransporttilbud som kan konkurrere med veitransport. Det har i tidsrommet 2017-21 kommet inn til sammen 37 søknader, og det er så langt gitt tilskudd til 10 nye ruter. Prosjekter som mottar tilskudd må sannsynliggjøre at prosjektet vil flytte gods fra vei til sjø, er avhengig av støtten for at prosjektet realiseres, samt sannsynliggjøre at prosjektet vil drives videre etter støtteperioden. Effekter og måloppnåelse med denne ordningen vil være knyttet til de langsiktige virkningene ut over støtteperioden. Støtten kan mottas i maksimalt tre år, og utbetales på grunnlag av dokumentert godsoverføring.
Det er til og med 2021 gitt tilsagn om støtte på 230 millioner kroner i støtte til de 10 prosjektene som er blitt innvilget. Av disse er åtte prosjekt avsluttet, ett er pågående og ett skal starte opp i mai 2022. Blant de avsluttede prosjektene har fire fått tilsagnene trukket tilbake og fire er gjennomført. Av de fire som er gjennomført, er det ett som ikke ble videreført etter tilskuddsperioden. Størrelsen på det enkelte tilskuddet baserer seg i stor grad på søker sine egne beregninger av mulig godsoverføring.
Som en del av den oppfølgende kontrollen blir tilsagnene nedjustert underveis i støtteperioden, dersom det viser seg at prosjektene ikke vil kunne nå de estimerte overførte godsmengdene innenfor støtteperioden. En slik nedjustering kan også bli aktuelt dersom prosjektene avsluttes før støtteperioden er ferdig. De utbetalingene som til nå er foretatt er med grunnlag i dokumentasjon på overføring av rundt 1 million tonn gods fra vei til sjø.
Redere som mottar støtte må dokumentere at godsoverføringen skjer fra vei til sjø, og mottar støtte etter en avregning mot faktisk overført gods. Et gjennomgående trekk er at realisert godsoverføring ligger godt under det som har ligget til grunn for tilsagnene, noe som har medført en mindre utbetaling enn tildelte rammer. Ettersom støtten utbetales over flere år, følger det økonomiske forpliktelser med ordningen, som ved utgangen av 2022 ventes å være 90 millioner kroner i tråd med tilskuddsordningens tilsagnsfullmakt. Som følge av avkortninger i støtte, er det per 31.12.2021 utbetalt 70,8 millioner fra ordningen. Utestående forpliktelser utgjør om lag 50 millioner kr. Prognosen for utbetaling i 2022 er 26,9 millioner kroner. Ved utløp av 2022 kan det være utbetalt kr. 96,1 millioner kroner, noe som tilsvarer utbetaling av rundt 30 prosent av bevilgede beløp.
Tilskuddsordningen ble systematisk evaluert av Kystverket i 2018, og senere følge-evaluert i 2021. Hovedkonklusjonen fra evalueringene, og slik Kystverket vurderer ordningens fortsatte berettigelse, er at den er et viktig virkemiddel som bidrar til godsoverføring. Det er imidlertid ikke til å legge skjul på at erfaringsgrunnlaget klart viser at det er svært tungt å oppnå resultater i form av etablering av nye ruter, med et gods- og fraktgrunnlag som er kommersielt drivverdig i et konkurranseutsatt og prispresset fraktmarked.