Hopp direkte til innhold

Status 2024: Kunstig intelligens i Kystverket

Kunstig intelligens er på alles tunger, men hvordan skal Kystverket forholde seg til dette? I denne artikkelen søker vi å oppklare begreper rundt kunstig intelligens, samt konkretisere hvordan Kystverket bruker, og i fremtiden kan ytterligere nyttiggjøre, kunstig intelligens.

KI-støttet oppsummering:

  • KI som verktøykasse: Kunstig intelligens omfatter flere teknologier som brukes sammen for å løse komplekse oppgaver. For brukere betyr dette tilgang til smartere og mer effektive digitale verktøy.
  • Fremtidens KI-tjenester: KI vil gi brukere tilgang til raskere, smartere og mer selvbetjente løsninger, men for å lykkes må Kystverket håndtere sine data godt og sikre informasjonssikkerhet for trygg bruk av KI-verktøyene.
  • Bedre tjenesteutvikling med KI: KI brukes til å utvikle mer brukervennlige løsninger for både ansatte og eksterne brukere, som forbedrede saksbehandlingssystemer og automatiserte selvbetjeningsløsninger.
  • Data for bedre brukeropplevelse: Ved å sikre struktur og kvalitet i dataene Kystverket besitter, kan KI brukes til å gi brukerne mer nøyaktige tjenester, eksempelvis ved å forbedre analyseverktøy for maritim trafikk.
  • Økt KI-integrasjon: KI-teknologi som ChatGPT er blitt en del av stadig flere tjenester, noe som gjør brukeropplevelsen enklere og mer intuitiv, selv om man kanskje ikke merker at KI ligger i bunn.
  • Kystverkets KI-utvikling: Kystverket eksperimenterer med KI og har startet implementering i tjenesteutvikling. For brukerne vil dette bety mer presise og effektive tjenester fremover.
  • Personlig produktivitet med KI: Ansatte i Kystverket kan bruke KI-verktøy som Github Copilot til å effektivisere daglige oppgaver. Det kan føre til raskere behandlingstid og bedre service for eksterne brukere, men det kreves kontroll over data og fokus på informasjonssikkerhet.
  • Piloter som gir bedre tjenester: KI-baserte piloter i Kystverket, som gjenkjenning av skipstransportkapasitet, vil gi bedre beslutningsstøtte og informasjon til brukere i fremtiden.

Kunstig intelligens (KI, engelsk Artificial Intelligence – AI) er i «alle» seminar, fora og podkaster nå. Selve begrepet er utfordrende, da det kan betegnes som et «samlebegrep» for flere ulike teknologier, vist i figur 1. En ser at etter hvert som teknologien modnes, kommer den også sammen gjennom multimodale løsninger som knytter de ulike KI-teknologiene sammen (Multimodal AI | Google Cloud).

Figur 1 Innhold i kunstig intelligens.png

Kunstig intelligens er ikke noe nytt, men vi er nå inne i en «hype» der økt bruk av verktøy innenfor Generativ KI, for eksempel ChatGPT (som er en av mange ulike tjenester) er muliggjort av økt prosesseringskapasitet. Stadig flere tjenester kommer nå med ulik grad av KI «inkludert» i tjenestene og det blir stadig vanskeligere å skille hva som er hva i daglig bruk og i tjenesteutvikling.

Det som er viktig er hvordan Kystverket skal benytte seg av denne teknologien på en trygg måte for å øke effektivitet i daglig arbeid. Bruken av kunstig intelligens har store muligheter innenfor statsforvaltningen («Tid for en (mer) intelligent statsforvaltning»), og vil påvirke hvordan oppgaver løses og bidra til effektivitet.

Kunstig intelligens i Kystverket

Modenhetsnivået i bruk av KI i Kystverket i egen tjenesteutvikling er på «KI eksperimentering», og vi må jobbe med å operasjonalisere dette for å få gevinst av KI i produksjon.

Figur 2 Kystverket og KI i dag.png

Kystverket har benyttet maskinlæringsmodeller (kunstig intelligens) i flere år, et eksempel på dette er bruk av programmer som Python, adferdsanalyse av skipstrafikkdata (Behaviour Analysis – BEAN) og tale til tekstroboter i Kystverkets Digitale Tvilling (Testar nye prosjekt i eigen VR-simulator og Kystverket går i front med VR-simulator)5. Gjennom prosjekt med sommerstudenter i Kystverket er det laget maskinlæringsalgoritmer som gjenkjenner gravemaskiner fra bilder av skip, som kan være viktig informasjon for Kystverket for å vurdere kapasiteten innenfor skipstransporten. KI er derfor ikke noe nytt i Kystverket, men vi ser nå en økt bruk av spesielt Generativ KI som Kystverket i større grad kan utnytte.

Kystverket vil bruke KI både for å øke personlig produktivitet hos den enkelte ansatte (verktøystøtte) og som en integrert del av tjenesteutvikling, vist i figur 3.

Figur 3 Trappetrinnsmodell for kunstig intelligens i Kystverket.png

Bruk av «copilot»-verktøy (copilot er en digital assistent drevet av kunstig intelligens som har som mål å gi personlig tilpasset hjelp til brukere for en rekke oppgaver og aktiviteter) som Github Copilot har allerede startet, og alle store teknologileverandører (Microsoft, Google, osv) vil introdusere copilots for å «hjelpe» folk i hverdagen. Bruken av kunstig intelligens innen personlig produktivitet og hos store tjenesteleverandører som Microsoft ser vi er økende (operasjonelt modenhetsnivå), og vil ligge foran i modenhetsnivå i forhold til egen tjenesteutvikling i Kystverket.

Personlig produktivitet

Ansatte i Kystverket kan ta i bruk ulike verktøy og tjenester som bruker Generativ KI, typisk ChatGPT, for å bistå i daglige gjøremål. Retningslinjer for bruk og utvikling av kunstig intelligens i Kystverket gir ansatte bistand og råd i bruken av kunstig intelligens. Samtidig er det viktig å forstå at dette er en teknologi i utvikling, og evnen til kritisk tenkning blant ansatte er (som alltid) essensiell.

KI-hjelpetjenester (co-pilots) vil i løpet av kort tid bli integrert i mange av de digitale verktøy som benyttes i Kystverket, men flere av de kommer med en ekstra lisens. Github Copilot er et eksempel på KI verktøy som nå er i bruk av utviklere som jobber i og med Kystverket allerede, samt Microsoft Edge sin copilot som er tilgjengelig for alle i Kystverket. 

Tjenesteutvikling

Navigasjonsteknologi (NT) ved Navigasjonsteknologi og losforvaltning (NTLF) har allerede utviklet tjenester som bruker maskinlæring (BEAN) som nevnt over. Et neste steg er å implementere store språkmodeller (Large Language Models – LLM – Eksempelvis OpenAI) inn i Kystverkets porteføljer. Et eksempel på dette er å implementere det i saksbehandling, for å gi saksbehandlere støtte i forvaltningen. Andre eksempler er at den samme støtten kommer eksterne til gode gjennom selvbetjeningsløsninger. Kystverket startet en pilot (Minimum Viable Product – MVP) på dette i 2023, som har resultert i et internt verktøy basert på Open AI sin GPT modell. Løsningen bruker modellene GPT-4 for tekst, og DALL-E versjon 3 for bildegenerering. Dette er de samme modellene man finner bak den betalte versjonen av ChatGPT. Modellene kjøres gjennom Microsofts Azure som Kystverket har avtale med, og potensialet i denne type verktøy vil øke når en også får benyttet Kystverkets data inn i modellen.

Det må bygges og etableres kunnskap innen kunstig intelligens i Kystverket. Dette gjøres gjennom samarbeid med andre, konkret gjennom tverrsektorielt datasamarbeid og analyseprosjekt innenfor KI. I tillegg vil Kystverket gjennomføre egne piloter, alene og sammen med andre, for å øke forståelse for bruk av kunstig intelligens.

Kystverket må i fellesskap ta stilling til neste steg utover dette. Det eneste vi vet med sikkerhet er at utviklingen innen kunstig intelligens vil fortsette, og at Kystverket vil følge med for å kontinuerlig implementere hensiktsmessig teknologi etter hvert som modenheten (Technology Readiness Level – TRL) er tilstrekkelig.

For å i tilstrekkelig grad kunne benytte seg av kunstig intelligens, er vi avhengig av å ha kontroll på egne (og andres) data som brukes inn i modellene. Selv om Kystverket trenger struktur i dataene sine for å kunne bruke KI, vil KI også hjelpe Kystverket å nå det nivået av struktur. Vi ser nå bilde-til-tekst-modeller som kan hjelpe Kystverket med å strukturere og digitalisere PDF-er og eldre dokumenter som kanskje alltid har vært i papirformat, som eksempelvis skanninger i arkivet. En forutsetning for videre modenhet og utvikling innen KI er en robust og effektiv dataplattform. De største gevinstene ser en gjennom utnyttelse av kunstig intelligens på konkrete forretningsområder for Kystverket, eksempelvis innen analyse, der en kan sammenstille store mengder data for å oppnå selvbetjent analyse. Et første eksempel og en pilot på dette er «Maritim Utslippsmodell» som er omtalt i Status 2024.

Fremtidsutsikter

Kunstig intelligens vil påvirke måten vi arbeider på i Kystverket, men fundamentet for å kunne utnytte kunstig intelligens på en god måte er kvaliteten på dataene som benyttes inn i de ulike KI-modellene. Kystverket har unike data (skip, skipstrafikk, miljø, infrastruktur osv.), som kan benyttes inn i KI-modellene, og det er først når en får utnyttet de interne dataene i kombinasjon med KI-modeller at en vil se det fulle potensiale. Det er et potensiale i bruk av KI for å effektivisere arbeidsprosesser, eksempelvis saksbehandling eller analyse, og Kystverket vil i tiden fremover gjennomføre piloter (internt og eksternt) for å øke kunnskapen. Kontroll over dataene som benyttes inn i KI-løsninger som store språkmodeller (LLM) er essensielle, og det kreves målrettet arbeid i Kystverket for å få «orden i eget hus10», samt ta inn over seg informasjonssikkerhetsrisikoen som dette innbefatter. Samtidig vil en bygge erfaring gjennom piloter som benytter seg av KI for å lære hvordan Kystverket kan utnytte teknologien til sin fordel, for å oppnå samfunnsmålet om å gjøre norskekysten til verdens sikreste og reneste.

Kystverkets årlige artikkelsamling Status tar for seg utvalgte tema som er sentrale for...

Artikkel Publisert Oppdatert
Til toppen