Lov om havner og farvann av 21. juni 2019 gir noe særregulering av havnevirksomhet. Blant annet fastsetter loven at offentlige og private havner som er åpne for alminnelig trafikk, i utgangspunktet har plikt til å ta imot fartøy som ønsker å anløpe.
Havneanlegg som tar imot internasjonal trafikk må etterleve ISPS-koden og havnesikringsregelverket. Kommuner som tidligere var bundet av reglene om såkalt havnekapital, skal holde inntekter og kapital i den kommunale havnevirksomheten regnskapsmessig adskilt fra kommunens øvrige midler. Fra 2020 åpner imidlertid havne- og farvannsloven for at kommunene kan foreta utdeling fra midlene. En forutsetning for utdeling er at de gjenværende midlene er tilstrekkelig til drift, vedlikehold og investeringer i havnevirksomheten. Ellers er havnevirksomheten underlagt de samme regler som annen aktivitet, for eksempel arbeidsmiljøloven og forurensningsloven.