Hopp direkte til innhold

Tilskudd til investering i effektive og miljøvennlige havner

Tilskudd til investering i effektive og miljøvennlige havner skal bidra til å effektivisere logistikkjeden gjennom tiltak i havn.

Gjennom slike havneinvesteringer kan man oppnå blant annet bedre kvalitet, godsoverføring fra vei til sjø og positive klima- og miljøeffekter. Tilskuddet kan delfinansiere investeringer i havneinfrastruktur, tilgangsinfrastruktur og mudring. Tilskudd kan ikke benyttes til havnesuperstruktur.

Søknadsfristen er 26. februar 2025. Ettårige investeringer må være ferdigstilt innen 30. november 2026, og toårige investeringer må være ferdigstilt innen 30. november 2027.

Veileder

  • Om tilskuddordningen til investering i effektive og miljøvennlige havner

    Regjeringen har i forslag statsbudsjettet for 2025 satt av 128,66 millioner kroner til videreføring av tilskuddsordningen til investering i effektive og miljøvennlige havner. Målet for ordningen er å effektivisere logistikkjeden gjennom tiltak i havn med sikte på å bidra til kostnadsbesparelser, bedre kvalitet, bedre samspill i logistikkjeden og mellom transportformene, godsoverføring fra vei til sjø samt ha positive klima- og miljøeffekter.

    Støtten faller inn under EØS-avtalens definisjon av statsstøtte. Slik støtte er forbudt med mindre det er gjort unntak for det. Støtte til havner er på nærmere vilkår tillatt gjennom EØS-avtalens alminnelige gruppeunntak for offentlig støtte til havneinvesteringer (GBER artikkel 56b nr. 2).

    Kystverket gjør også oppmerksom på at forskrift om offentlige anskaffelser kan gjelde for anskaffelser i prosjekter som er mer enn 50% finansiert med offentlig tilskudd;

    § 1-3.Subsidierte bygge- og anleggskontrakter og tilknyttede tjenestekontrakter

    (1) Anskaffelsesloven og forskriften gjelder for følgende kontrakter som oppdragsgivere som nevnt i § 1-2 ikke inngår selv, men som de yter et direkte tilskudd til med mer enn 50 prosent:

    a) bygge- og anleggskontrakter med en anslått verdi som er lik eller overstiger 7,2 millioner kroner ekskl. mva. og som gjelder anleggsarbeider som angitt i vedlegg 1 eller oppføring av sykehus, idretts-, rekreasjons- og fritidsanlegg, skole- og universitetsbygninger eller bygninger til forvaltningsformål

    b) tjenestekontrakter med tilknytning til en bygge- og anleggskontrakt som nevnt i bokstav a, med en anslått verdi som er lik eller overstiger 2,05 millioner kroner ekskl. mva.

    (2) Ved inngåelse av kontrakter etter første ledd er tilskuddsmottakeren oppdragsgiver i henhold til anskaffelsesloven og forskriften. Tilskuddsgiveren skal underrette tilskuddsmottakeren om denne bestemmelsen, senest ved tildelingen av tilskuddet.

    Samferdselsdepartementet vedtok retningslinjer for tilskudd til investering i effektive og miljøvennlige havner 2. april 2019. Retningslinjene er revidert 5. februar 2021. Disse retningslinjene er, sammen med informasjonen på disse nettsidene, førende for tildeling av tilskudd etter denne ordningen.

  • Hvem kan søke om tilskudd?

    Tilskudd kan gis til eiere og operatører av havner og havneanlegg som er allment tilgjengelige.

    Støtte kan ikke gis til foretak i vanskeligheter eller til foretak med en utestående
    tilbakebetalingssak mot seg. Dette følger av gruppeunntaket til EØS-avtalen (forordning 2014/651) artikkel 1 nr. 4. a) og c), se faktaboks under.

    Gruppeunntaket til EØS-avtalen (forordning 2014/651) artikkel 1 nr. 4. a) og c):

    «Denne forordning får ikke anvendelse på

    a) støtteordninger som ikke uttrykkelig utelukker utbetaling av individuell støtte til et foretak som ikke har oppfylt et krav om tilbakebetaling etter en forutgående kommisjonsbeslutning der støtten er erklært ulovlig og uforenlig med det indre marked, unntatt støtteordninger for å kompensere for skade som skyldes visse naturkatastrofer, […]

    c) støtte til foretak i vanskeligheter, […]».

    Begrepet «foretak i vanskeligheter» er definert i artikkel 2, 18) slik:

    «foretak i vanskeligheter» et foretak der minst en av følgende omstendigheter inntreffer:

    a) når det gjelder et selskap med begrenset ansvar (unntatt en SMB som har eksistert i mindre enn tre år, eller, når det gjelder berettigelse til risikofinansieringsstøtte, en SMB innen sju år fra dens første kommersielle salg som kvalifiserer til risikofinansieringsinvesteringer, etter at det er foretatt en selskapsgjennomgang av den utvalgte finansformidleren), dersom mer enn halvparten av dets tegnede aksjekapital har forsvunnet som følge av akkumulerte tap. Dette er tilfelle når fradrag av akkumulerte tap fra reservene (og alle andre poster som vanligvis anses som en del av selskapets ansvarlige kapital) fører til et negativt kumulativt beløp som overstiger halvparten av den tegnede aksjekapitalen. I denne bestemmelsen menes med «selskap med begrenset ansvar» særlig selskapstyper omhandlet i vedlegg I til direktiv 2013/34/EU(37), og «aksjekapital» omfatter overkurs når det er relevant,

    b) når det gjelder et selskap der minst noen medlemmer har ubegrenset ansvar for selskapets gjeld (unntatt en SMB som har eksistert i mindre enn tre år, eller, når det gjelder berettigelse til risikofinansieringsstøtte, en SMB innen sju år fra dens første kommersielle salg som kvalifiserer til risikofinansieringsinvesteringer, etter at det er foretatt en selskapsgjennomgang av den utvalgte finansformidleren), dersom mer enn halvparten av kapitalen som er oppført i selskapets regnskap, har forsvunnet som følge av akkumulerte tap. I denne bestemmelsen menes med «et selskap der minst noen medlemmer har ubegrenset ansvar for selskapets gjeld» særlig selskapstyper omhandlet i vedlegg II til direktiv 2013/34/EU,

    c) foretaket er gjenstand for kollektiv insolvensbehandling eller oppfyller de fastsatte kriterier i nasjonal lovgivning for å være gjenstand for kollektiv insolvensbehandling etter anmodning fra kreditorene,

    d) foretaket har mottatt krisestøtte og har ennå ikke tilbakebetalt lånet eller innløst garantien, eller det har mottatt omstruktureringsstøtte og er fortsatt omfattet av en omstruktureringsplan,

    e) når det gjelder et foretak som ikke er en SMB, dersom følgende gjelder for de to foregående årene:

    1) foretakets bokførte forhold mellom gjeld og egenkapital har vært større enn 7,5 og

    2) foretakets EBITDA-rentedekningsgrad har vært lavere enn 1,0,»

  • Hva kan du søke om tilskudd til?

    Det kan søkes om tilskudd til:

    • investering i bygging, erstatning eller oppgradering av havneinfrastruktur
    • investering i bygging, erstatning eller oppgradering av tilgangsinfrastruktur
    • mudring

    Det kan ikke søkes om tilskudd til:

    • Investering i alternativ drivstoffinfrastruktur
    • Investering i jernbanespor
    • Kostnader til aktiviteter som ikke er transportrelaterte, inkludert industriproduksjonsfasiliteter, kontorer og butikker
    • Kostnader til havnesuperstruktur

    Kystverket vil foreta en rimelighetsvurdering av omfanget av planleggings- og utviklingskostnader til det enkelte prosjekt. Men som utgangspunkt bør ikke planleggings- og utviklingskostnader hver utgjøre mer enn 5 prosent av de støtteberettigete kostnadene. Maksimal timesats for egne og eksterne timer er satt til henholdsvis 600 og 1200 kroner per time.

    Tilskuddet må ha insentiveffekt. Dette innebærer at det ikke kan søkes om tilskudd til tiltak som ville vært gjennomført uavhengig av tilskudd. Støtten anses å ha insentiveffekt hvis støttemottaker har sendt en skriftlig søknad om tilskudd før arbeid på prosjektet eller aktiviteten starter. Støttebeløpet vil bli begrenset oppad til det som kreves for at prosjektet skal kunne realiseres.

    Hva er havneinfrastruktur, tilgangsinfrastruktur, mudring og havnesuperstruktur?

    Havneinfrastruktur er infrastruktur og fasiliteter for ytelse av transportrelaterte tjenester. Dette inkluderer for eksempel fortøyningsplass brukt til skip, kai, moloer, ramper, indre basseng, utfylling og infrastruktur for innsamling av avfall.

    Tilgangsinfrastruktur er alle typer infrastruktur som er nødvendig for å sikre tilgang fra land eller sjø for havnebrukere, eller i havn, kanaler og sluser.

    Mudring er fjerning av sedimenter fra sjøbunn i farled inn til havn eller i havn. Dette inkluderer også vedlikeholdsmudring. Når det gjelder vedlikeholdsmudring er ett prosjekt definert som all mudring utført innen et kalenderår.

    Havnesuperstruktur er overflateopplegg (for lagring), fast utstyr (som lager- og terminalbygninger), samt mobilt utstyr (som kraner) i havn til ytelse av transportrelaterte havnetjenester. Dette inkluderer også kraner som ikke er mobile.

  • Hvor mye tilskudd kan du søke om?

    Størrelsen på støtten vurderes individuelt for hvert prosjekt. 

    Maksimum støttebeløp er 80 prosent av de støtteberettigede kostnadene og støtte per prosjekt er begrenset til EUR 5 millioner.

  • Tildelingskriterier og rangering

    Søknadene vil bli rangert etter prosjektenes positive effekter målt opp mot det omsøkte støttebeløpet. Søknader som ikke blir vurdert til å ha positive effekter som overskrider det omsøkte støttebeløpet i løpet av en analyseperiode på 10 år, kan ikke regne med å motta tilskudd. Følgende kriterier ligger til grunn for vurderingen av et prosjekts positive effekter:

    • Effektiviseringsgevinster for logistikkjeden 70 %
    • Klima- og miljøgevinster 20 %
    • Godsoverføring fra vei til sjø 10 %

    For å kunne rangere søknadene opp mot hverandre foretas beregninger med grunnlag i omsøkt støttebeløp, positive gevinster, estimerte vedlikeholdskostnader, skattefinansieringskostnad og inflasjonsjusteringer. Sammen med søkers opplysninger om kostnader og positive gevinster, danner disse parameterne grunnlag for mål på netto nytte og vektet netto nytte. Netto nytte gir et mål på prosjektets totale nytte sett opp mot omsøkte støttebeløp, mens vektet netto nytte også tar høyde for vektingen beskrevet i retningslinjene av henholdsvis effektivisering, klima og miljø samt godsoverføringseffekter. Nytteeffektene beregnes på grunnlag av gevinster de to første årene, men analyseperioden strekker seg over 10 år.

    Søker er ansvarlig for å redegjøre for prosjektets forventede effekter på effektivisering av logistikkjeden, klima- og miljø og/eller godsoverføring. Effektiviseringsgevinsten skal beregnes på grunnlag av forventet trafikk i de to første årene etter ferdigstillelse.

    Dersom to eller flere prosjekter har tilnærmet like positive effekter, vil Kystverket foreta en prioritering på grunnlag av en samlet vurdering av prosjektenes forventede resultat på effektivisering, klima/miljø, godsoverføring og andre effekter.

    I punktene under er det redegjort for kostnader som kan ligge til grunn for kvantifisering av prosjektets forventede effekter på effektivisering av logistikkjeden, klima- og miljø og/eller godsoverføring. Alle beregningsgrunnlag skal medfølge søknaden og vil bli vurdert av Kystverket.

    For beregning av tidskostnader

    Tabellene under med tidskostnader for skip og lastebiler kan brukes for kvantifisering av potensielle besparelser.

    Tidskostnader for ulike skipskategorier (Grønland 2022):

    Skipstype Tidskostnad (kr per time)
    Container lo/lo 9000 dwt 2844
    Container lo/lo 12000 dwt 3382
    Container lo/lo 21000 dwt 3792
    Break bulk lolo, 1000 dwt 795
    Break bulk lolo, 3200dwt 967
    Break bulk lolo, 5000 dwt 1116
    Break bulk lolo, 8500 dwt 1408
    Break bulk lolo, 15000 dwt 2075
    Break bulk lolo, 40000 dwt 3491
    Tørrbulk 2500 dwt 967
    Tørrbulk 6200 dwt 1427
    Tørrbulk 26000 dwt 2474
    Tørrbulk 40000 dwt 2686
    Tørrbulk 60000 dwt 3744
    Tørrbulk 80000 dwt 3957
    Ro/ro (cargo) 10070 dwt 4338
    Ro/ro (cargo) 15990 dwt 5207
    Kjøleskip 3000 dwt 1493
    LPG 30000 dwt 2003
    Tankbåt 2500 dwt 2582
    Tankbåt 6500 dwt 4682
    Tankbåt 40000 dwt 6068
    Tankbåt 73000 dwt 5869
    Tankbåt 110000 dwt 6846
    Tankbåt 160000dwt 4819
    LNG 5200 cbm 3900 dwt 9006
    LNG 29000 cbm 20300 dwt 6271
    LNG 74000 cbm 50000 dwt 13098
    LNG 150 000 cbm 95000 dwt 20131
    Kjemi/produkt tanker 8000 dwt 2907
    Kjemi/produkt tanker 44500 dwt 6003
    Kystskip sideport 1250 dwt 750
    Kystskip sideport 2530 dwt 896
    Kystskip sideport LNG drevet 5000 dwt 1246
    Sideport, levende dyr 750
    Supply skip offshore 4000 dwt (total) 4265

    Kilde: TØI rapport 1884/2022 Kostnadsmodeller for transport og logistikk. Basisår 2021

    Tidskostnader for godsbil (Grønland 2022):

      Tidskostnad (kr/time)
    Stor varebil 308
    Lett distribusjon 333
    Tung distribusjon, kassebil 387
    Tung distribusjon, containere 379
    Semitrailer (kasse) 474
    Semitrailere container 474
    Tankbil (gjennomsnitt semitrailer og bil med henger) 619
    Tørrbulkbil (vektet med og uten henger) 617
    Tømmerbil med henger 620
    Bil for termotransport 514
    Bil 25.25 meter (modulvogntog) 493

    Kilde: TØI rapport 1884/2022 Kostnadsmodeller for transport og logistikk. Basisår 2021

    Tidskostnader for fiskefartøy (Digranes 2023)

    Fartøyets lengde i meter Tidskostnader (kroner per time)
    Inntil 15 609
    20 1117
    25 1570
    30 2023
    35 2745
    40 3470
    45 4195
    50 4920
    55 5645
    60 6370
    65 7095
    70 7820
    75 8545
    80 9270
    85 9995
    90 10720
    95 11445

    Kilde: Kystverkrapport (2023) Digranes, Heine: Oppdatering av kalkulasjonspriser og enhetskostnader for fiskefartøy 

    For beregning av klima/miljø

    For fartøy

    Samfunnskostnader pr. kg. maringassolje (mgo) ikke kvotepliktig: kr. 5,5
    Samfunnskostnader pr. kg. maringassolje (mgo) kvotepliktig: kr. 3,8
    Kilde: Kystverkets utslippsberegninger

    For lastebil

    Samfunnskostnader pr. liter diesel: kr. 3,2
    Kilde: TØI-rapport 1953/2023 Eksterne kostnader fra godstransport på veg og til sjøs

    For beregning av godsoverføring

    Søkere som ønsker å beregne godsoverføringsgevinster legger ved søknaden en beskrivelse av tonnmengde samt start- og sluttdestinasjon for godset. For beregning av gevinsten benytter Kystverket en gjennomsnittsverdi på 0,05 kr. pr. tonnkilometer.

    Kilde: TØI-rapport 1953/2023 Eksterne kostnader fra godstransport på veg og til sjøs

  • Søknadsskjema og krav til søknaden

    Interesserte søkere må bruke Kystverkets søknadsskjema.

    Søknadsskjema (bokmål)
    Søknadsskjema (nynorsk)

    Vedlegg til søknadsskjemaet punkt 3.4 Investeringsanalyse
    Vedlegg til søknadsskjemaet punkt 3.5 Nytteberegning

    Signert søknad med vedlegg sendes på e-post til post@kystverket.no merket med saksnr. 2025/106.

    Nedenfor gis utfyllende informasjon om punktene 2 og 3 i søknadsskjemaet:

    2. Informasjon om prosjektet

    2.1. Beliggenhet:

    Sted:

    Gnr/bnr:

     

    2.2. Beskrivelse av prosjektet:

    Dersom aktuelt: Det må opplyses om prosjektets forhold til kommunale arealplaner og fylkesplan. Prosjektet må samsvare med formålene i gjeldende kommune- og/ eller reguleringsplan.

    Dersom søker ikke er grunneier/havneeier, så må søker dokumentere på hvilket grunnlag man søker (søker må vise at han har rett til å gjennomføre prosjektet).

    Søknaden skal inneholde en fremdriftsplan som viser at tiltaket kan gjennomføres innen sluttdato, se punkt 2.3.

     

    2.3. Ettårig eller toårig:

    Ettårige prosjekt skal være ferdigstilt innen 30. november 2026, og toårige prosjekt skal være ferdigstilt innen 30. november 2027. Positive effekter skal beregnes av de to første årene etter ferdigstillelse, og skal derfor beregnes av årene 2027–2028 og 2028–2029 i hhv. ettårige og toårige prosjekt.

    2.4. Naturmangfoldloven

    I søknaden må søker redegjøre for eventuelle negative konsekvenser for naturmangfoldet, for eksempel for truede arter og naturtyper. Dersom prosjektet berører naturmangfoldet, fastsetter naturmangfoldloven prinsipper for Kystverkets vurdering av naturverdiene i søknadsbehandlingen. Mer om naturmangfoldloven her. 

    2.5. Forventet levetid

    Kystverket benytter en analyseperiode på 10 år ved beregning av positive gevinster for investeringer gjennom denne tilskuddsordningen. Dersom den forventede levetiden er kortere enn 10 år skal søker opplyse om dette i søknaden. Kystverket kan beregne lavere positive effekter av prosjektet dersom den forventede levetiden er kortere enn 10 år.

     

    3. Informasjon om prosjektkostnadene

    3.1. Oversikt over prosjektkostnader,  inkludert en oversikt over kostnader som anses å være støtteberettigede kostnader

     

    Støtteberettigede kostnader er kostnader som påløper etter søknadstidspunkt.

     

    3.2. Oversikt over all annen offentlig støtte som kan knyttes til de støtteberettigede kostnadene som skal inngå i prosjektet

     

     

    3.3. Den offentlige finansieringen, i form av tilskudd, som kreves for prosjektet

    Tilskuddet må ha insentiveffekt. Det gis ikke støtte til tiltak som ville vært gjennomført uansett. Støtten anses å ha insentiveffekt hvis støttemottaker har sendt søknad om tilskudd før arbeid på prosjektet eller aktiviteten starter. Søker må her redegjøre for om dette vilkåret er oppfylt, jf. også punkt 3.4.

     

    3.4. Oversikt over forventede økte inntekter og/eller kostnadsreduksjoner fordelt pr. år som følge av tiltaket (investeringsanalyse)

     

    Bruk vedlegget til søknadsskjemaet. Investeringsanalysen gjelder kun inntekter og utgifter knyttet til prosjektgjennomføringen. Effektivitetsgevinster skal beregnes i eget vedlegg.

     

    3.5. Beskrivelse av prosjektets forventede effekter på effektivitet i logistikkjeden, klima, miljø og godsoverføring

    Beskrivelsen skal gis i form av anslag på effekter på effektivitet i logistikkjeden, effekter på klima, miljø og godsoverføring. Alle beregningsgrunnlag skal medfølge søknaden. Anslagene på de positive effektene skal beregnes på de to første årene etter ferdigstillelse, se punkt 2.3.

     

     

     

  • Om saksbehandlingen i Kystverket

    Før søknadsfristen kan interesserte ta kontakt med Kystverket dersom det er behov for veiledning i forbindelse med søknaden.

    Når søknadsfristen er ute, vil Kystverket starte behandling av søknadene. Alle søkerne vil få brev som bekrefter mottak av søknaden, og som angir forventet saksbehandlingstid. Dersom det mangler opplysninger i søknaden, vil søker få en kort frist på å rette opp i dette.

    Avgjørelsene om tilsagn regnes som enkeltvedtak som kan påklages etter forvaltningsloven.

    Dersom søker ønsker at informasjon/dokumenter/vedlegg ikke skal offentliggjøres, ber vi om at disse blir tydelig merket «Unntatt offentlighet».

    Kystverket har, etter offentlighetsloven, en plikt til å foreta en selvstendig vurdering av om det er grunnlag for å unnta opplysningene fra offentligheten, og kan komme til en annen konklusjon enn søker. Søker vil i så fall bli varslet om dette på forhånd.

     

Til toppen