Hopp direkte til innhold

Gjennomsegling Herøy-Ulstein til Ålesund

Kystverket skal utbedre hovedleden fra Røyrasundet til innseilingen vest for Ålesund. Målet er å bedre fremkommeligheten og gjøre seilasen tryggere i en kompleks og værutsatt farled.

Kystverket planlegger forbedringer i hovedleden gjennom Herøy, Ulstein og Ålesund for å øke sikkerheten og lette navigasjonen. Langs strekningen mellom Røyrasundet og Svædet er dybdeforholdene ikke tilstrekkelige for dagens trafikk, og leden preges av mange kursendringer og krevende navigasjon i et værutsatt farvann. Ved å gjøre farleden dypere, bredere og rettere skal prosjektet redusere risikoen for grunnstøting og kollisjoner – som kan føre til utslipp og forurensning i sårbare naturområder.

I farvannet vest for Ålesund er det planlagt etablering av nye navigasjonsinstallasjoner, men uten utdyping.

Høyre bilde: Oversiktskart over tiltaksområdene. Utdypingsområder er markert i rødt, sjøbunnsdeponier i blått og nye navigasjonsinnretninger vises som gule prikker.

 

Hva vil vi gjøre: 

Tiltakene inkluderer både utdyping og nye navigasjonsinstallasjoner:

  • Skinnabrokleia: Utdypes til -11 meter med 300 meters bredde over en strekning på ca. 1 200 meter. Hovedleden flyttes fra traséen vest for Torvikholmen til Skinnabrokleia.
  • Kyrkjefluda: Utdypes til -11 meter og 300 meters bredde.
  • Svædet (nordvest for Flø): Utdypes til -11 meter. Hovedleden flyttes noe østover og får en bredde på ca. 450 meter.
  • To sjøbunnsdeponier er planlagt og regulert – ett ved Skinnabrokleia og ett ved Kyrkjefluda.
  • Sjømerking:
    - 11 nye navigasjonsinnretninger mellom Røyrasundet og Svædet
    - 5 betongfundamenter med navigasjonsinnretninger vest for Ålesund

Totalt utdypes omtrent 180 000 kubikkmeter faste masser over et sjøareal på nesten 85 000 kvadratmeter.

 

Hva vi ønsker å oppnå:

  • Bedre fremkommelighet for fartøy i leden
  • Redusert risiko for grunnstøting og kollisjoner
  • Tryggere navigasjon i et utsatt og komplekst farvann
  • Redusert sannsynlighet for forurensning i sårbare områder

 

Status:

Prosjektet er en del av Nasjonal transportplan 2025-2036 med planlagt oppstart i 2026.

Innseiling Ålesund
Innseiling Ålesund. Foto: Ruben Iversen

Relaterte artikler fra kystverket.no

Til toppen