Kystverket planlegger forbedringer i hovedleden gjennom Herøy, Ulstein og Ålesund for å øke sikkerheten og lette navigasjonen. Langs strekningen mellom Røyrasundet og Svædet er dybdeforholdene ikke tilstrekkelige for dagens trafikk, og leden preges av mange kursendringer og krevende navigasjon i et værutsatt farvann. Ved å gjøre farleden dypere, bredere og rettere skal prosjektet redusere risikoen for grunnstøting og kollisjoner – som kan føre til utslipp og forurensning i sårbare naturområder.
I farvannet vest for Ålesund er det planlagt etablering av nye navigasjonsinstallasjoner, men uten utdyping.

Hva vil vi gjøre:
Tiltakene inkluderer både utdyping og nye navigasjonsinstallasjoner:
- Skinnabrokleia: Utdypes til -11 meter med 300 meters bredde over en strekning på ca. 1 200 meter. Hovedleden flyttes fra traséen vest for Torvikholmen til Skinnabrokleia.
- Kyrkjefluda: Utdypes til -11 meter og 300 meters bredde.
- Svædet (nordvest for Flø): Utdypes til -11 meter. Hovedleden flyttes noe østover og får en bredde på ca. 450 meter.
- To sjøbunnsdeponier er planlagt og regulert – ett ved Skinnabrokleia og ett ved Kyrkjefluda.
- Sjømerking:
- 11 nye navigasjonsinnretninger mellom Røyrasundet og Svædet
- 5 betongfundamenter med navigasjonsinnretninger vest for Ålesund
Totalt utdypes omtrent 180 000 kubikkmeter faste masser over et sjøareal på nesten 85 000 kvadratmeter.
Hva vi ønsker å oppnå:
- Bedre fremkommelighet for fartøy i leden
- Redusert risiko for grunnstøting og kollisjoner
- Tryggere navigasjon i et utsatt og komplekst farvann
- Redusert sannsynlighet for forurensning i sårbare områder
Status:
Prosjektet er en del av Nasjonal transportplan 2025-2036 med planlagt oppstart i 2026.
