Hopp direkte til innhold

Aksjonen med Eemslift Hendrika

Slepet av Emmeslift Hendrika nærmer seg Ålesund, der den ble lagt til kai det 8. april klokken 17.00.
Foto: Stig Jacobsen/Kystverket

SISTE: Havaristen «Eemslift Hendrika» ble torsdag loset trygt i havn i Ålesund og den statlige aksjonen ble avsluttet kl 1700.

Filmen viser det nedrelandske lasteskipet Eemslift Hendrika i drift cirka 60 nautiske mil vest for Ålesund Publisert

Oppdatering 8. april kl 17:30

Havaristen «Eemslift Hendrika» er nå trygt i havn på Flatholmen i Ålesund, og den statlige aksjonen ble derfor avsluttet kl 1700.

Oppdatering 8. april 13:30:

Slepet går fortsatt som planlagt, og befinner seg nå like sør for Godøya utenfor Ålesund. Forventet ankomsttid til kai er mellom klokken 16 og 17, men dette avhenger blant annet av mindre arbeider som skal gjennomføres før skipet legges til kai.

Oppdatering 8. april 12:30:

Slepet nærmer seg nå Breisundet. Følg med på AIS i bølgevarselet for se hvor slepet befinner seg. 

Skipet skal fraktes inn til Storneskaia i Ålesund sentrum.

Oppdatering 8. april klokken 08:00:
Slepet går fortsatt mot Ålesund, og holder en fart på rundt 3 knop. Det har ikke vært noen særlige utfordringer i løpet av natten, men beredskapsnivået opprettholdes til skipet er trygt ved kai.

Bergingsmannskapet er ombord havaristen, og slepet følges av KV Bergen. 

Det er nå 6 m/s vind og 3-5 meter bølger. 

Det er planlagt at Kystverkets fly skal ut i løpet av formiddagen, og filmer derfra vil bli gjort tilgjengelig. 

Oppdatering 8. april klokken 05:30:
Slepet har gått som planlagt i natt, og beveger seg i ca. 2,5 knop inn mot Breisundet utenfor Ålesund. Det har fortsatt noen timer igjen før det er fremme.

Oppdatering 7. april klokken 23:30:
Slepet er nå festet mellom havarist slepebåtene. 

Risiko for grunnstøting er avverget, og skipet vil bli slept inn til Ålesund via Breisundet. Vi opprettholder beredskap helt til skipet er trygt i land, og KV Bergen er med som sikringsfartøy. Vi har også ytterligere fartøysressurser i beredskap i området. 

Oppdatering 7. april klokken 21:30: 
Samtlige av bergingspersonellet er om bord på havaristen, og er i gang med å rigge for slep både forut og akterut. 

Opprinnelig melding

− Forholdene har endret seg i løpet av ettermiddagen og kvelden, og vi er bekymret for at fartøyet ikke følger den drivbanen den opprinnelige planen var basert på. Vi setter derfor statlig aksjon nå, slik at vi får mulighet til å sette slep på havaristen. Samtidig forbereder vi oss på et verstefallsscenario der vi får en grunnstøting, sier beredskapsdirektør Hans-Petter Mortensholm.

− Området har spesielt sårbare naturområder, og vi ønsker ikke at de skal utsettes for belastningen av et oljeutslipp, fortsetter han.

Svært utfordrende forhold

De siste dagene er det jobbet med å berge lastefartøyet Eemslift Hendrika, etter at det kom i drift i Nordsjøen vest av Stadt 5. april. Fartøyet har siden drevet mot land i særdeles dårlig vær med stor bølgehøyde.

Inntil nå har det ikke lykkes å sette sleper, som følge av risikoen forbundet med å sette mannskaper om bord. Per nå driver fartøyet direkte mot Stadtlandet i en fart på ca. 1,5 knop, og avstanden er rundt ti nautiske mil til land.

Det betyr at fartøyet vil kunne drive på land i løpet av cirka åtte timer.

Som følge av overhengende risiko for at fartøyet vil kunne drive på land i løpet av natten har Kystverket erklært statlig aksjon fra klokken 19 i kveld. Det er igangsatt full mobilisering av oljevernresurser i området.

Helikopter på vei til havaristen

Redningshelikopter er på vei ut til havaristen med bergingsmannskap nå, for å gjøre et forsøk på å heise personell om bord for å feste slepetau.

 

 

Tidligere oppdateringer

  • Se videoklipp fra hendelsen i vår mediebank.

Oppdatert 07.04.21 klokken 13:00:
På grunn av været i området rundt havaristen Eemslift Hendrika må bergingsaksjonen utsettes til i morgen tidlig.

- Liv og helse er alltid førsteprioritet under en hendelse som dette, og det må være trygt å gjennomføre bergingen, sier beredskapsdirektør Hans Petter Mortensholm.

Drivbaneberegningene viser at faren er liten for at skipet skal gå på grunn. Det er meldt bedre vær i morgen, og det er større sannsynlighet for at aksjonen kan gjennomføres vellykket.

Oppdatert 07.04.21 klokken 10:30:
Helikopteret som skal frakte bergingspersonell ombord havaristen har vært i området og foretatt en befaring. De er på vei tilbake til Ålesund for å hente mannskapet, og planlegger å heise ned 4 personer i løpet av tidlig ettermiddag. 

Været har roet seg siden i går, det er nå 6-8 meter bølger, liten til stiv kuling og snøbyger. 

Oppdatert 07.04.21 klokken 08:00:
Slepebåtene BB Ocean og Normand Drott kom natt til onsdag frem til havaristen. Slepebåtene er leid inn av det nederlanske bergingsselskapet Smit Salvage. De skal etter planen slepe skipet inn til land i løpet av onsdag formiddag, men først må det heises folk ombord fra helikopter for å feste slepetau. 

Når skipet er rigget til slep skal man forsøke å få det inn til skjermet farvann og ankre opp. Så skal skipet stabiliseres før det fraktes videre.

Oppdatert 06.04.21 klokken 18:00:
Skipet drifter fortsatt, og befinner seg 40-50 nautiske mil vest for Ålesund. KV Sortland er fortsatt på stedet, og de er Kystverkets øyne og ører. Det er 15-18 meters sjø, samt 18-20 m/s vind fra nord. Dette gjør det umulig for Kystvakten gjøre noe annet enn å observere.

Arbeidsbåten som sto midt på dekk har slitt seg, og ligger noen nautiske mil fra havaristen. At arbeidsbåten forsvant antas å ha hatt en positiv effekt på stabiliteten til Eemslift Hendrika, og kan bidra til å unngå kantring.

Kystverket er i kontakt med rederiet i Nederland, og har jevnlige møter med dem. Kystverket har bistått med å finne ressurser i Norge, og rederiet har engasjert to slepebåter, som skal gå ut fra Bergen og Kristiansund i kveld. Disse vil være ved havaristen ved 3-4-tiden i morgen tidlig (onsdag).  Dersom vær og vind tillater det, vil det bli fraktet personell om bord på havaristen for å få festet sleper. Skipet skal så etter planen slepes inn til land.

Kystverket følger situasjonen tett, og kartlegger ressurser for et eventuelt helikopterløft av mannskap ut på havarist. Videre kartlegger Kystverket ressurser, både fartøy og trente folk for en eventuell oljevernaksjon om fartøyet skulle treffe land og grunnstøte. Per nå er det drøyt et døgn til det kan inntreffe, men det er sannsynlig at det vil bli koblet opp et slep før det. Kystverket vil i tilfelle eskortere slepet med KV Sortland, og sette egne loser om bord på slepefartøyene når det er mulig.

Oppdatert 06.04.21 klokken 13:00:
KV Sortland er nå fremme ved havaristen, og melder om at arbeidsbåten på skipet har falt av. 

Oppdatert 06.04.21 klokken 11:00:
KV Sortland vil være fremme ved havaristen mellom klokken 11 og klokken 13. Kystverkets fly er også på vei, og vil kunne gi en nøyaktig oppdatering av hvordan det går, både med skipet og med lasten. 

Rederiet lager en plan for berging, og Kystverket har purret på tiltakene. Det er forventet at disse er på plass i løpet av tirsdag. I tillegg har Kystverket iverksatt egne tiltak for at skipet ikke skal komme inn til kysten. 

Hovedfokuset er å stabilisere skipet slik at det ikke synker, og passe på at oljen ikke slippes ut i havet. 

Værforholdene er fortsatt krevende, med opptil 15 meter høye bølger og kraftig vind. 

Opprinnelig melding

Mandag formiddag sendte det nederlanske lasteskipet Eemslift Hendrika ut nødmelding etter å ha fått slagside. Skipet befant seg da omtrent 60 nautiske mil vest for Ålesund. Alle ombord ble i løpet av mandagen evakuert, og skipet gikk lenge på autopilot. Sent mandag kveld mistet skipet motorkraft, og har driftet i Norskehavet i natt. 

Kystvaktens KV Sortland er på vei, og Kystverkets fly forbereder seg også for å fly mot havaristen. Det er fortsatt fare for at skipet kan kantre og synke.

Kystverket er i tett dialog med rederiet om berging, men det dårlige været i området gjør bergingsaksjonen vanskelig. Det er opp mot 15 meter høye bølger, og skipet driver med retning mot Stad. Med den driven som skipet har nå vil den nå kysten om ca. ett og et halvt døgn. Det jobbes nå med hvilke tiltak som skal gjennomføres for å hindre miljøskade.

Eemslift Hendrika har omtrent 350 tonn tungolje og 50 tonn diesel ombord.

Til toppen