Oppdatering 8. april kl 17:30
Havaristen «Eemslift Hendrika» er nå trygt i havn på Flatholmen i Ålesund, og den statlige aksjonen ble derfor avsluttet kl 1700.
Oppdatering 8. april 13:30:
Slepet går fortsatt som planlagt, og befinner seg nå like sør for Godøya utenfor Ålesund. Forventet ankomsttid til kai er mellom klokken 16 og 17, men dette avhenger blant annet av mindre arbeider som skal gjennomføres før skipet legges til kai.
Oppdatering 8. april 12:30:
Slepet nærmer seg nå Breisundet. Følg med på AIS i bølgevarselet for se hvor slepet befinner seg.
Skipet skal fraktes inn til Storneskaia i Ålesund sentrum.
Oppdatering 8. april klokken 08:00:
Slepet går fortsatt mot Ålesund, og holder en fart på rundt 3 knop. Det har ikke vært noen særlige utfordringer i løpet av natten, men beredskapsnivået opprettholdes til skipet er trygt ved kai.
Bergingsmannskapet er ombord havaristen, og slepet følges av KV Bergen.
Det er nå 6 m/s vind og 3-5 meter bølger.
Det er planlagt at Kystverkets fly skal ut i løpet av formiddagen, og filmer derfra vil bli gjort tilgjengelig.
Oppdatering 8. april klokken 05:30:
Slepet har gått som planlagt i natt, og beveger seg i ca. 2,5 knop inn mot Breisundet utenfor Ålesund. Det har fortsatt noen timer igjen før det er fremme.
Oppdatering 7. april klokken 23:30:
Slepet er nå festet mellom havarist slepebåtene.
Risiko for grunnstøting er avverget, og skipet vil bli slept inn til Ålesund via Breisundet. Vi opprettholder beredskap helt til skipet er trygt i land, og KV Bergen er med som sikringsfartøy. Vi har også ytterligere fartøysressurser i beredskap i området.
Oppdatering 7. april klokken 21:30:
Samtlige av bergingspersonellet er om bord på havaristen, og er i gang med å rigge for slep både forut og akterut.
Opprinnelig melding
− Forholdene har endret seg i løpet av ettermiddagen og kvelden, og vi er bekymret for at fartøyet ikke følger den drivbanen den opprinnelige planen var basert på. Vi setter derfor statlig aksjon nå, slik at vi får mulighet til å sette slep på havaristen. Samtidig forbereder vi oss på et verstefallsscenario der vi får en grunnstøting, sier beredskapsdirektør Hans-Petter Mortensholm.
− Området har spesielt sårbare naturområder, og vi ønsker ikke at de skal utsettes for belastningen av et oljeutslipp, fortsetter han.
Svært utfordrende forhold
De siste dagene er det jobbet med å berge lastefartøyet Eemslift Hendrika, etter at det kom i drift i Nordsjøen vest av Stadt 5. april. Fartøyet har siden drevet mot land i særdeles dårlig vær med stor bølgehøyde.
Inntil nå har det ikke lykkes å sette sleper, som følge av risikoen forbundet med å sette mannskaper om bord. Per nå driver fartøyet direkte mot Stadtlandet i en fart på ca. 1,5 knop, og avstanden er rundt ti nautiske mil til land.
Det betyr at fartøyet vil kunne drive på land i løpet av cirka åtte timer.
Som følge av overhengende risiko for at fartøyet vil kunne drive på land i løpet av natten har Kystverket erklært statlig aksjon fra klokken 19 i kveld. Det er igangsatt full mobilisering av oljevernresurser i området.
Helikopter på vei til havaristen
Redningshelikopter er på vei ut til havaristen med bergingsmannskap nå, for å gjøre et forsøk på å heise personell om bord for å feste slepetau.