Det er direktør i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), Elisabeth Aarsæther, som har fått æren av å være gudmor for den nyeste tilveksten i Kystverkets flåte. Tradisjonen tro svingte hun sjampanjeflasken og døpte fartøyet med ordene: «Jeg døper deg OV Hekkingen. Måtte hell og lykke følge deg og ditt mannskap på alle hav».
Det var en stolt kystdirektør Einar Vik Arset som takket for skipet på vegne av Kystverket.
− Rederiet vårt har varierte oppdrag langs kysten. Fartøyene våre skal dekke mange behov. Med OV Hekkingen har vi fått et hybridfartøy i verdensklasse som fører oss enda nærmere visjonen vår om en ren og sikker kyst, sier kystdirektør Einar Vik Arset.
Spesielt fartøy
OV Hekkingen er bygget av Fitjar Mekaniske verksted AS, og er spesialdesignet for Kystverkets arbeid på faste og flytende navigasjonsinstallasjoner. I tillegg kan fartøyet bidra innen oljevern med blant annet fast integrert oljeoppsamlingsutstyr. Fartøyet er også tilrettelagt for oppdrag innen generell beredskap, og kan bidra der det kreves, for eksempel innen søk og redning og naturhendelser. Fartøyet har en høy miljøprofil med blant annet fullintegrert batteripakke som gjør OV Hekkingen til et av de absolutt mest miljøvennlige fartøyene i norsk nærskipsfart.
Hybridløsningen er avansert, og spesielt tilrettelagt for Kystverkets drift. Batteripakken sørger for støy- og forurensningsfri strøm om natten, i tillegg til at nær sagt alle typer landstrøm kan benyttes til lading. I daglig drift er batteriene hovedkraftkilde, og lades ved behov av motoren. Det betyr at fartøyet kan ligge en hel arbeidsdag på batteridrift. Løsningen er både gunstig for miljø og økonomi siden drivstofforbruket reduseres kraftig.
Modernisering
OV Hekkingen er fartøy nummer fem av seks i Kystverkets fartøyfornyingsprogram, som erstatter en fartøyflåte fra 70- og begynnelsen av 80-tallet:
− Det var behov for nye fartøy av mange hensyn. De viktigste var behovet for større fleksibilitet og høyere effektivitet med tanke på oppgavene som fartøyene utfører. Men også miljøhensyn stod veldig sterkt, sier Arset.
For hvert nytt multifunksjonsfartøy har Kystverket brukt erfaringene til videreutvikling og forbedring av løsninger. Dermed har flåten gradvis blitt mer miljøvennlige. OV Ryvingen (2018), med sin hybriddrift, fikk ros og priser for sine miljøvennlige løsninger.
Arset bekrefter at Kystverkets også har planer om nok et fartøy, dersom bevilgningen kommer over statsbudsjettet.
Det offentlige leder utviklingen
OV Hekkingen og søsterskipet OV Ryvingen (2018) er fartøy som langt på veg er med på å sette en ny standard innen skipsindustrien med sine hybridløsninger. Kystverket er med andre ord i fremste rekke med tanke på nye løsninger for denne typen fartøy.
− Fartøyene er gode eksempler på hvordan vi i det offentlige kan gå foran og være med å teste ut nye teknologiske løsninger. Det er vi stolte over, sier Vik Arset.
OV Hekkingen skal primært gå i tjeneste i Midt-Norge, fra Møre og Romsdal til Trøndelag.